#

بیوگرافی اصغر فرهادی
1 آگوست 2017 بدون نظر 2027 بازدید

بیوگرافی اصغر فرهادی

اصغر فرهادی

تاریخ تولد 7 مه 1972 خمینی شهر اصفهان ، ایران

اصغر فرهادی در 17 اردیبهشت سال 1351 در ایران متولد شد . او در سال های نوجوانی به سینما علاقمند شد و از طریق پیوستن به انجمن سینمای جوانان اصفهان در سال 1986 که در آن فیلم های کوتاه 8 میلی متری و 16 میلی متری را اجرا کرد و تحصیلات خود را در زمینه فیلم سازی آغاز کرد . او چند سال بعد لیسانس خود را در تئاتر از دانشکده هنر های نمایشی دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد خود را در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد . در طول این سال های شکل گیری وی ، فرهادی 6 فیلم کوتاه و دو مجموعه تلویزیونی را برای شرکت ملی پخش تلویزیونی ایران ( IRIB ) ساخته است که از آن جمله ” داستان شهر ” بیشترین توجه را دارد .

ارتفاع کم …

در سال 2001 ، به کمک ابراهیم حاتمی کیا ، کارگردان مشهور فیلم های حماسی و جنگی ، مشغول به ساخت یک فیلم سینمایی حرفه ای به نام ” ارتفاع کم ” در جنوب غربی ایران شدند . فیلم با موفقیت ها و انتقاد های عمومی جدیی مواجه شد .

رقص در غبار …

دو سال بعد سال 2003 ، فرهادی نخستین کارگردانی خود را در فیلم ” رقص در غبار ” که درباره یک مرد است که مجبور به طلاق از همسرش شده است و به دنبال شکار مار ها در بیابان است تا بدهی های خود را به روش خودش بدهد ، کرد . این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم فجر و فستیوال جهانی فیلم مسکو رونمایی و به رسمیت شناخته شد .

شهر زیبا …

یک سال بعد در سال 2004 ، فیلم ” شهر زیبا ” ، یک کار بسیار سنگین در مورد یک مرد جوان محکوم به مرگ در سن شانزده سالگی ، جایزه های فراوانی از جمله ، فجر و جشنواره بین المللی فیلم ورشو را از آن خود کرد .

چهار شنبه سوری …

سومین فیلم او ، ” چهار شنبه سوری ” در سال 2006 جایزه طلایی هوگو را در جشنواره فیلم شیکاگو دریافت کرد .

درباره الی …

در سال 2009 ، فیلم چهارم فرهادی ، ” درباره الی ” توسط منتقد فیلم ” David Bordwell ” ، شاهکار ، خوانده شد و همچنین نامزد و برنده جایزه خرس نقره ای برای بهترین کارگردان در پنجاه و نهمین جشنواره فیلم بین المللی برلین و جایزه بهترین تصویر در جشنواره فیلم تریبکا شد . همچنین این فیلم نامزد دریافت بهترین فیلم زبان خارجی در جوایز اسکار بود .

جدایی نادر از سیمین …

یکی از آخرین فیلم های او ، ” جدایی نادر از سیمین ” در سال 2011 ، بسیار مورد تحسین قرار گرفت . تحسین منتقدان در داخل و خارج کشور باعث شد که ، راجر ابرت آن را ” بهترین تصویر سال ” نامگذاری کنذ و از ” جشنواره فیلم فجر ” سیمرغ نقره ای را دریافت کند . همچنین موفق به دریافت جایزه خرس طلایی و جایزه هیئت داوران در جشنواره بین المللی برلین شد و برنده جایزه بهترین فیلم زبان خارجی از انجمن بوستون شد .

فروشنده …

اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن 2016 ، جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم کن ، را برای نگارش فیلم‌ نامه فیلم ” فروشنده ” دریافت کرد . همچنین در اسکار 2017 فیلم ” فروشنده ” به نویسندگی و کارگردانی وی توانست جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را کسب کند .

فرهادی زیر ذره بین …

منتقدان فیلم انجمن منتقدین فیلم شیکاگو و لس آنجلس ، انجمن منتقدان فیلم نیویورک ، هیئت ملی نقد ، گلدن گلوب ، جایزه سزار ، جایزه روح مستقل ، و در نهایت جایزه اسکار در ” بهترین فیلم زبان خارجی سال ” همه و همه او را تبدیل به اولین فیلم ساز ایرانی کردند که تاکنون موفق به کسب اسکار شده است . سخنرانی او در مراسم دریافت هشتاد و چهارمین اسکار ، که حاوی پیام صلح جهانی و بار سیاسی زیادی در کشورش بود ، او را به یک قهرمان در میان ایرانیان تبدیل کرد . فیلم او همچنین نامزد دریافت جایزه آکادمی فیلم و تلویزیون بریتانیا ( BAFTA ) در بهترین گروه فیلم ( نه در زبان انگلیسی ) شد و در مراسم اسکار نامزد ” بهترین نوشتار و فیلم نامه ” شد . چند روز پس از دریافت جایزه اسکار ، اصغر فرهادی قراردادی با سازمان ملل متحد ( UTA ) امضا کرد .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *