#


برخی از فیلم های ترسناک تاریخ که مضمون فرقه های مذهبی دارند

18 نوامبر 2018 بدون نظر 2319 بازدید

برخی از فیلم های ترسناک تاریخ که مضمون فرقه های مذهبی دارند

معرفی فیلم های ترسناک تاریخ با مضمون فرقه های مذهبی

آرامش، امنیت و ارزش های مشترک از مهم ترین مولفه های مفیدی می باشد که یک جامعه سالم آن را دارد. قانون اکثریت همان مسئله ای است که افراد یک جامعه را آرام و مطمئن نگه می دارد. شماری از بهترین و به یاد ماندنی ترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما بر مبنای ترسی تولید شده اند که بعد از احساس طرد شدن کاراکتر اصلی فیلم از اکثریت پیرامونش و مواجه شدن با گروهی ظاهراً دیوانه بر وی غلبه می کنند.

قصد داریم در ادامه این مطلب به مخوف ترین و برترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما در خصوص فرقه های مذهبی بپردازیم که دیدن آن ها بیشتر از خیلی از فیلم های ترسناک دیگر برای شما دلهره آور خواهد بود. در این فیلم ها شخصیت های اصلی خود را در فضایی نامأنوس گرفتار می بینند که بیشتر افراد آن ها را افرادی به ظاهر دیوانه و عجیب و غریب می شناسند، بیشتر افرادی که جان شخصیت های اصلی را به صورتی و با هدفی خاص تهدید می کنند.

۵- یکشنبه سیاه (۱۹۶۰)

ماریو باوا کارگردان معروف ایتالیایی بود که تعداد زیادی از ساخته های وی الهام گرفته اند. وی نخستین فیلم خود را با نام «یکشنبه سیاه» (Black Sunday) در سبک وحشت ساخت که خیلی هم مورد تمجید قرار گرفت.

باوا که یک کارگردان باهوش و با استعدادی است، استفاده حداکثری از فضا و استاد در ایده های بصری بود با این فیلم فوق العاده موفق خود، پرچمدار عصر طلایی فیلم های ترسناک سینمای ایتالیا لقب گرفت.

فیلم ترسناک «یکشنبه سیاه» که بر مبنای یک رمان کوتاه به نویسندگی نیکولای گوگول با عنوان «ویژ» (Vij) تولید شد به دلیل خشونت و خونریزی زیاد به تصویر درآمده در آن در قالب یک ماجرای انتقامی خون آشامی و باورهای اشتباه مذهبی حاشیه ساز شد.

باربارا استیل که در دو کاراکتر کاتیا واجا و پرنسس آسا واجا ایفای نقش می کند به آیکون این ژانر و تصویر کلیشه ای شیطان از گذشته تا زمان حال تبدیل شد، به خصوص در فیلم های تیم برتون. فیلم مخوف «یکشنبه سیاه» با بن مایه پر از فساد، جذابیت ترسناک و فضای بی بدیل خود یک فیلم ترسناک بدون زمان و تک رنگ در کلاس جهانی می باشد.

کمتر فیلمی در رابطه با شهوات جنسی، بی رحمی بشر و اعتقادات عجیب و غریب دینی موفق شده مانند این فیلم ترسناک بر روح و روان مخاطب اثرگذار بوده باشد.

۴- فهرست مرگ (۲۰۱۱)

از همه ی فیلم هایی که بن ویتلی آن ها را ساخته است می توان گفت که فیلم «فهرست مرگ» (Kill List) محصول۲۰۱۱ مخوف ترین و اثرگذارترین آن ها می باشد. این تریلر خشن و ترسناک از ماجرایی که به مرور شما را در خود غرق می کند بهره برده و در نتیجه حالت و وضعیتی را حاکم می کند که در نتیجه تنش و اضطراب را به بالاترین حد ممکن خود می رساند.

ماجرای فیلم در رابطه با دو دوست به نام های جی و گَل می باشد که در گذشته سرباز بوده و هم اکنون وارد حرفه آدم کشی به خاطر دریافت پول شده اند. ولی هیچ یک از آن ها خبر ندارند که تازه ترین ماموریت شان آن ها را به بدترین مکان ممکن که حتی در خیال شان هم به آن فکر نمی کردند راهنمایی خواهد کرد.

در حالی که در ماجرا پیچش های زیاد و غیرقابل پیش بینی اتفاق می افتد، ویتلی مثل یک موجود با قدرت فراانسانی خود بیننده را تحت تاثیر قرار می دهد، وی را دچار اضطرابی انکار ناپذیر می کند که در هر بخش آن داستانی غیرمنتظره و در هر لحظه ای از فیلم بر مخاطب غلبه می کند. نیم ساعت آخر این فیلم ترسناک به خاطر تآخیر بی نظیر خود، شما را نیم خیز روی صندلی نگه خواهد داشت. در نتیجه ماجرا به قدری خشن و خونین می شود که ممکن است حتی توان دیدن سکانس های پایانی آن را نداشته باشید.

ویتلی خود در خصوص فیلمش این طور عنوان می کند: «اندی استارک، تهیه کننده فیلم، به من پیشنهاد داد که یک فیلم ترسناک بساز. با خود گفتم که چنانچه قرار است فیلم ترسناک بسازم باید محصولی را تولید کنم که تا در واقع تا بالاترین حد ممکن خوفناک باشد. به این ترتیب زمانی که در حال نوشتن فیلم نامه بودم، یک فهرست از کابوس های خودم آماده کردم. پسرم که در آن دوره سه یا چهار ساله بود هم در این ماجرا وجود داشت و خودم هم در چنین جایگاهی از پدر بودن دچار کابوس شده بودم، به همین خاطر خودم را هم در آن جای دادم. این کابوس های مستمر در رابطه با فرقه های مذهبی را از وقتی که کم سن بودم داشتم و به همین علت آن ها را هم وارد داستان کردم».

۳- بچه رزماری (۱۹۶۸)

یکی از خرابکارترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما از دیدگاه روانشناختی، اقتباس سینمایی رومن پولانسکی از داستان «بچه رزماری» (Rosemary’s Baby) به نویسندگی ایرا لوین می باشد که در حال حاضر یک فیلم ترسناک کالت کلاسیک محسوب می شود. تمام مولفه های این فیلم به گونه ای طراحی شده اند که بالاترین ترس و وحشت را در بیننده به وجود می آورد.

نقش رزماری را مایا فارو بازی می کند و در هیچ کاراکتر دیگری تا به این حد آسیب پذیر و نیازمند دلسوزی و رستگاری نبوده است. رزماری و شوهر وی، گای، اخیراً به یک آپارتمان قدیمی ولی زیبا در شهر نیویورک سیتی رفته اند. همه چیز در بهترین وضعیت ممکن می باشد به جز همسایه های بیش از اندازه مشتاق و مهربانی که به یک فرقه خاص متعلق هستند و هر چند خبر حامله بودن رزماری که زندگی آن ها را به طور کل عوض می کند.

به عنوان یک تریلر روان شناسانه، یک فیلم خوفناک رمزآلود، یک کمدی سیاه، فیلمی در رابطه با محفل های جادوگری و سوء استفاده و هر چند یک فیلم عجیب و غریب فراطبیعی، پولانسکی تمام این مولفه ها را در فیلم ترسناک و کلاسیک خود قرار می دهد. در اصل، پولانسکی به قدری خوب تنش موجود در فیلم را به بالاترین حد خود می رساند که به راحتی می توان فنون و سبک کارگردانی وی در این فیلم را با آلفرد هیچکاک و اثرهای او مقایسه کرد.

۲- مرد حصیری (۱۹۷۳)

فیلم خوفناک «مرد حصیری» (The Wicker Man) اثر رابین هاردی یک ترکیب تصویری خلاقانه از فیلم رازآلود در رابطه با قتل، فیلم ترسناک، فیلم موزیکال سنتی و داستان های مربوط به کافران می باشد. این اثر تاریخ ساز و تأثیرگذار انگلیسی لقب «همشهری کین فیلم های خوفناک» را دریافت نموده است. گروهبان هووی (ادوارد وودوارد) یک پلیس همیشه ناراحت و وظیفه شناس اسکاتلندی می باشد که پرونده ناپدید شدن یک دختر جوان به نام رووان موریسون را در منطقه سامرآیزل، جایی دوردست در جزیزه هبریدین را مورد بررسی قرار می دهد.

سامرآیزل جایی عجیب و غریب است که لیدر یک فرقه مذهبی با ایفای نقش کریستوفر لی نفوذ بالایی در بین مردمان آن دارد. گروهبان هووی در تلاش برای یافتن دخترک وارد این فرقه مذهبی می شود ولی در نتیجه معلوم می شود که همه چیز برنامه ریزی شده و قربانی فقط خود او است. فیلم ترسناک و به یاد ماندنی «مرد حصیری» تنش ها و پیچش های داستانی زیادی دارد که حتی بعد از اتمام فیلم هم تا مدتی آن ها را فراموش نخواهید کرد.

۱- سوسپیریا (۱۹۷۷)

داریو آرجنتو در عبارات معروف خود این طور می گوید: «ترس دمای۳۷۰ درجه سانتی گرادی بدن است. با سوسپیریا من دمای۴۰۰ درجه را می خواستم». این کارگردان اهل ایتالیا در فیلم ویرانگر و گیج کننده خود «سوسپیریا» (Suspiria)- یک ماجرای خوفناک را در قالب کابوسی مانند داستان پریان روایت می کند.

سوزی بانیون دانشجوی تازه آکادمی رقص تنز، یک بنیاد رقص باله اروپایی که فضای گوتیک کلاسیک خیلی شدیدی دارد و در پنهان، خانه شماری جادوگر شیطانی می باشد که دور یکدیگر جمع شده اند. از طریق فعالیت های مادر سوسپیریوروم و دستیارانش، سوزی به مرور با یک راز ترسناک مواجه می شود. تاثیر ژانر فوق العاده هیچکاک در تلفیق داستان را می توان در این فیلم ترسناک هم دید. داریو آرجنتو با این فیلم بی نظیر نشان داد که می توان وی را سرجیو لئونه در سبک وحشت محسوب کرد. فیلم خوفناک «سوسپیریا» هم به عنوان یک فیلم ترسناک هیپنوتیزمی و هم تایید کننده تئوری کارگردان محسوب کرد. فیلم وی پر است از مقابله ها و تنش های اخلاقی و دارای گفتمانی برای تماشای درون که هیچگاه کمرنگ یا تکراری نخواهد شد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *