#


ایرانی بودن سینما در دهه شصت

سینما
7 اکتبر 2017 بدون نظر 2933 بازدید

ایرانی بودن سینما در دهه شصت

ایرانی بودن سینما در دهه شصت

به گزارش ازمن بپرس– زمانی که انقلاب اسلامی در سال1357 به پیروزی رسید علاوه بر اینکه بنیان های حکومت تغییر کرد، بلکه تمام ارکان حیات اجتماعی نیز دچار تغییراتی شدند و بر زندگی روزمره ایرانیان شکل جدیدی از رفتارها را حاکم شد. ارزش های جدیدی جای قبلی ها را گرفت و این گونه شد که فرهنگ انقلاب که بر پایه اسلامی بود در زندگی ایرانیان به وقوع بپیوندد. با وجود این تحولات به طور قطع عرصه عمومی هنر که به عنوان یکی از مرکزهای حساس پیدایش نظریه های هنری بود در امان نمی ماند.

سال هایی که انقلاب و نهادهای آن به ثبت رسید بین سال های 1357تا 1360 بود و برنامه ریزی حوزه های مختلف را در دهه شصت انجام می دادند. یکی از حوزه های پرمخاطبی که در آن زمان وجود داشت سینما بود که سیر تحول بی سابقه ای را طی کرد. سینما را به عنوان یکی از نشانه های شاخص تحول انقلاب در حوزه فرهنگ تبدیل کردند.

محمدرضا بهشتی- فخرالدین انوار

محمد رضا بهشتی به عنوان مقام ریاست بنیاد سینمایی فارابی و فخرالدین انوار به عنوان مقام معاونت سینمایی ارشاد در دهه شصت بودند که از آن ها به عنوان معماران سینمای پس ا زانقلاب یاد می شود. در سال های بعد سید محمد بهشتی در محافل عمومی دیده شد. او در دهه شصت از عملکرد مدیریت دفاع می کرد. در این دهه چون سال های جنگ بود باید از مدیریت این دو نفر در سینمای ایران سپاسگزاری کرد. ولی باز هم در آن دوره منتقدان زیادی را داشت.

بعضی از فیلم سازان قدیمی تر هم در این دوره دوباره حضور یافتند که این فیلم سازان عبارتند از: ناصر تقوایی، علی حاتمی، داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی و فیلم سازان بسیار دیگر. با حمایت هایی که این تیم فیلم سازی کردند توانستند فیلم سازان دیگری را بعد از انقلاب به روی کار بیاورند مانند: ابراهیم حاتمی کیا، احمدرضا درویش، محسن مخملباف، رسول ملاقلی پور، جمال شورجه و کسان دیگری که تا قبل از انقلاب سابقه ای نداشتند. حرف های ناگفته ی زیادی در مورد این دو نفر در همان دهه شصت وجود داشت که نیاز به باز خوانی دارد تا بتوان به نتیجه های دقیق تری در آن سال ها دست پیدا کرد.

مجلات سینمایی در دهه شصت شروع به شکل گیری در کشور کرد. این مجلات تا چندین سال جریان ها و جشنواره های سینمای جهان را به ایرانیان معرفی می کردند.

سینما

سینما

جشنواره فیلم فجر

بعد از اینکه انقلاب شد و فرهنگ کشور تغییراتی پیدا کرد و جشنواره فیلم تهران تعطیل شد نیاز به یک جشنواره جدید سینمایی بود تا راه اندازی و حامل ارزش های انقلاب شود. در سال1361 پی توافقات مدیریتی که در بالاترین سطح کشور قرار داشت متولد شد و در روزهای 12تا22بهمن سال 62 هجری شمسی برای اولین بار توسط حسین وخشوری به تماشای محصولات سینمایی ایران نشست.
بعد از گذشت سه دهه این جشنواره هم چنان از طرف بنیاد فارابی و تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است.

سینمای دفاع مقدس

زمانی که جنگ ایران و عراق به وجود آمد در آن سال ها سینما بی طرف و بی تفاوت نماند و با به وجود آوردن بعضی اثرها در این مورد سینمای جنگی را شکل داد که بعد از آن معروف به سینمای دفاع مقدس شد. این دسته از سینما آثار فوق العاده را تولید کردند که با استقبال بسیار خوبی از سوی طرفداران سینما روبه رو شدند که این آثار عبارتند از: «افق»، «دیده بان»، «آخرین پرواز»، «بلمی به سوی ساحل»، «مهاجر» و بسیاری آثار دیگر.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *