#


فیلم پیانیست ( 2002 The Pianist ) ، از برجسته ترین آثار رومن پولانسکی

pianist
3 سپتامبر 2017 بدون نظر 9159 بازدید

فیلم پیانیست ( 2002 The Pianist ) ، از برجسته ترین آثار رومن پولانسکی

… The Pianist

پیانیست ( ⁣The Pianist ) فيلمی محصول سال 2002 ⁣کشور های ⁣انگلستان ، آلمان ، فرانسه و لهستان در ژانر ⁣بیوگرافی , درام , جنگی به كارگردانى ⁣رومن پولانسکی است . فیلم نامه آن از ⁣رونالد هاروود که بر اساس کتابی از ⁣⁣ولادیسلاو اشپیلمن است . ⁣داستان این فیلم در واقع برگرفته از داستان زندگی آقای ولادیسلاو اشپیلمان یکی از بهترین نوازندگان اسبق پیانو در لهستان ( دارای لقب ویرتوز ) و در زمان واقعه تلخ هولوکاست در شهر ورشو می باشد . آقای اشپیلمان داستان زندگی خود را طی سالهای جنگ جهانی دوم به صورت یک کتاب می نویسد و چاپ می کند که این فیلم هم برگرفته از همین کتاب بوده است و هم ریشه در حقیقت دارد .

🏆 جوایز …

این فیلم نامزد 7 جایزه اسکار و 2 جایزه گلدن گلوب شد که در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد ، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامه اقتباسی برنده جایزه اسکار نیز شد . در مجموع برنده 55 جایزه معتبر و 73 نامزدی برای آن شد.

⁣📇 خلاصه داستان …

⁣داستان فیلم از 23 سپتامبر 1939 و درست چند هفته پس از تهاجم نظامی آلمان نازی به لهستان‏ آغاز می‏ شود . امّا پیانیست در همین حال هم به‏ نواختن پیانوی خود در رادیو ورشو ادامه می‏ دهد . او در راه رسیدن به رادیو از روی قطعات خرد شده‏ ماشین‏ آلات متلاشی و لاشه اسب های کشته شده‏ می‏ گذرد و در حالی ، در ساختمان رادیو پیانو می ‏نوازد ، که صدای بمب های فرو ریخته بر سر شهر ، هر صدایی از جمله صدای پیانو را تحت ‏الشعاع قرار داده است .

چند روز بعد ورشو سقوط می‏ کند و پیانیست ، نخستین نشانه‏ های برخورد نازی ها با یهودیان را با حضور سربازان آلمانی در شهر می‏بیند … ⁣او در⁣ تمام سال های سخت جنگ و اشغال با پنهان شدن در گوشه و کنار شهر تلاش می کند با استقامت و امیدواری منتظر پایان جنگ بماند … ⁣اشپیلمن خاطرات خود را از دوران جنگ و اشغال لهستان در سال 1946 منتشر کرد .

🔍 حقايقى جالب در مورد این فیلم …

شاید پولانسکی که خود یهودی است و توانسته‏ از اردوگاه مرگ نازی ها جان سالم به در ببرد ، مهم ترین‏ انتخاب ممکن برای روایت سینمایی داستان ⁣اشپیلمن‏ باشد . ⁣نجات پولانسکی و پدرش از اردوگاه های‏ مرگ احتمالا علت جلب او به داستان ژپیلمن بوده‏ است . استیون اسپیلبرگ پیش تر کوشیده بود ، او را برای کارگردانی فهرست شیندلر متقاعد کند ، اما وی قبول نکرده بود ، شاید به آن جهت که داستان شیندلر روایت نجات دهنده ای بود که به‏ صورت ارادی و آگاهانه می‏ کوشید مردم را نجات بدهد ، در حالی‏ که‏ پولانسکی می ‏داند در نجات‏ بسیاری از باز ماندگان تنها شانس‏ و تقدیر نقش بازی کرده‏ اند .

⁣در پایان اولین اکران فیلم در ورشو که 3500 نفر حضور داشته‌ اند و رئیس جمهور و نخست‌ وزیر لهستان هم در میان آنان بوده‌ اند ، به مدت 20 دقیقه همه کف می‌ زده‌ اند .

🔍 متهم شدن رومن پولانسکی …

رومن پولانسکی کارگردان فیلم بعد از متهم شدن به تجاوز جنسی به یک دختر 13 ساله و برای فرار از زندانی شدن ، در سال 1987 از آمریکا خارج شد و از آن زمان تا کنون به آمریکا باز نگشته‌ است . اسکار بهترین کارگردانی برای پیانیست را هریسون فورد از طرف او دریافت کرد و 5 ماه بعد در فرانسه به وی تحویل داد .
⁣آدرین برودی بازیگر نقش پیانیست برای هر چه بهتر به تصویر کشیدن زندگی کسی که تمام داشته‌ هایش را از دست داده ، در عرض 6 هفته نزدیک به 14 کیلوگرم وزن کم کرده‌ است . وی در طول مدت ساخت فیلم بسیاری از دارایی‌ ها و اموال شخصی خودش ( شامل آپارتمان شخصی و ماشینش ) را رها کرده و خود را از خانواده و دوستانش جدا نموده بود .

هم چنین در تمام قسمت هایی که آدرین برودی در حال نواختن پیانو می باشد ، واقعاً او قطعه را خودش می نوازد و فقط در جا هایی که کلوز آپ دست خالی نوازنده نشان داده می شود ، توسط یک پیانیست مشهور لهستانی نواخته شده است . در واقع می توان گفت که قسمت شروعی قطعات شوپن توسط خود آدرین برودی نواخته شده است و وقتی قطعه در ادامه به قسمت های خیلی مشکل تر و تکنیکی تر از نظر نوازندگی می رسد توسط نوازنده مشهور لهستانی نواخته شده و در فیلم هم در این قسمت ها فقط دستان نوازنده نشان داده می شود .

گفته می شود که آدرین برودی در کودکی پیانو را آموخته است ، ولی برای نواختن این قطعات شوپن ماه ها قبل از شروع فیلم برداری این فیلم تمرینات پیانو خود را دوباره از سر گرفته است .⁣در آخر پیشنهاد میکنم که فیلم پیانیست با موسیقی زیبای آن رو از دست ندید . تیزر فیلم ضميمه پست شده است که میتوانید آن را مشاهده کنید .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *