#


احضار سریال ایرانی مثلا ترسناک با جن و پری با حجاب

16 ژانویه 2019 بدون نظر 3717 بازدید

احضار سریال ایرانی مثلا ترسناک با جن و پری با حجاب

احضار سریال ایرانی مثلا ترسناک با جن و پری با حجاب

 سریال احضار برخلاف انتظاری که از آن وجود داشت چندان موفق نشده است این سریال این روزها در فضای مجازی و نیز در دکه ها و فروشگاه های اقلام فرهنگی عرضه شده و به سهولت در دست است و نتوانسته توقعاتی  را به عنوان نخستین سریال ایرانی در ژانر ترسناک برآورده سازد.

  روزنامه  شهروند نقل کرد:

سریال احضار برخلاف انتظاری که از آن وجود داشت چندان موفق نشده است .این سریال این روزها در فضای مجازی و نیز در دکه ها و فروشگاه های اقلام فرهنگی عرضه شده و به سهولت در دسترس است  و نتوانسته توقعاتی را به عنوان نخستین سریال ایرانی در ژانر ترسناک برآورده سازد.

این سریال قرار بود در سبد نمایش خانگی جای خالی ژانر وحشت را پر کند اما در همین آغاز کار به روایت بیشتر دکه داران به جای رسیده که قسمت های بعدی اش روی هوا است . با اینکه در فضای مجازی برخورد های خوبی با این سریال شده و جزوه پرتکرار ترین نامها در روزهای اخیر بوده است .

 احضار چیست؟

 فیلم احضار اولین تلاش در زمینه کارگردانی رامین عباسی زاده  در چنین قالبی است .او قبلاً تهیه کنندگی سریالهای چون او یک فرشته بود ،کت جادویی ،پلیس جوان و سقوط یک فرشته و پری برای مخاطبان تلویزیونی در کارنامه خود دارد .سریال هایی که حداقل  او یک فرشته بود و سقوط یک فرشته مایه های آشکار و نهان وحشت را در خود داشتند و همین هم درصد موفقیت عباسی‌زاده را بالا میبرد اما…..

 احضار ادعا میکند که در ژانر وحشت نخستین سریالی است که در ایران ساخته شده است ، داستانی با موضوع ارواح اجنه  و روابط بین این موجودات را برای مخاطب روایت می‌کند. اما همانگونه که چندی پیش هم نوشتیم خلاصه داستانی که از طرف روابط عمومی سریال منتشر شده است اشاره ای مستقیم بین مضامین نداشته است و تنها اشاره مبهم به واژه ترس کرده است :

(( اغلب ترس ها با شناخت از بین می روند اما ترسناک تا مرگ ناشناخته می ماندند هرگز رهایم نمی کند))

وقتی که ادعا های تبلیغاتی حصار و یا حرف های روابط عمومی را مد نظر قرار می دهیم تفاوتی در این مسئله ایجاد نمی شود که این سریال باید بتواند تماشاگرش را در وهله اول بترساند و تا زمانی که اتفاق نیفتاده ادعای اینکه این فیلم اولین و آخرین سریال ترسناک یا تغییر ترسناک است بی معنا به نظر می رسد.

 در قسمت اول چه دیدیم

 در قسمت اول زنی به اسم گیسو که ۷ سال قبل مرده است باز هم در زندگی همسرش امیر که با شخصی دیگر ازدواج کرده حضوری پررنگ دارد .موضوع آشنا در ژانر وحشت که به نظر می رسد از جانب تماشاگران مورد استقبال قرار گرفته است.

 نوع لباس پوشیدن جن و پری ها در قسمت اول احضار طعنه ها و کنایه های بی پایانی را نصیب کارگردان سریال کرده است اما  تا کنون بازتاب‌های احضار قابل قبول بوده است و نشان از این دارد که می‌توان به قسمتهای بعدی سریال امیدوار بود.

بی بازیگر

 یکی از نکات جالب در مورد سریال احضار بازیگرانی هستند که تقریبا تمام شان برای تماشاگران نا آشنایند .

در این دوره که سریال های شبکه نمایش خانگی سعی بر این دارند که با فهرست کردن  نامهای بازیگرشان با هم رقابت کنند اتفاق عجیبی است!

 رامین عباسی زاده کارگردان این سریال این اتفاق را عامدانه میداند ومی گوید: در سینمای وحشت جزو الزامات تولید فیلم بازیگر شناخته شده نیست ممکن است در برخی آثار با حضور یک یا چند چهره شناخته شده تولید  شده باشند اما برای باورپذیری آثار ترسناک فیلم بهره گیری از چهره های ناشناخته بیشتر تاثیر می گذارد.

 ایشان  گفتند :عموما باورپذیری مخاطب نسبت به بازیگری که برای نخستین بار مقابل دوربین قرار می‌گیرد و در اثر ای ترسناک نقش‌آفرینی می‌کند نسبت به بازیگری که بارها و بارها در نقش‌های مختلف دیده است بیشتر می باشد. البته شاید این اتفاق باورپذیری سریال را بیشتر کند اما می‌تواند دارای ریسکی بزرگ نیز باشد از این نظر که از مهمترین عامل انگیزشی برای خرید آثار فرهنگی یا همان بازیگران چهره بی‌بهره است خصوصاً این جان که خود به یک ژانر ریسکی است و نداشتن بازیگران با چهره‌های مطرح این ریسک را بالا برده است.

 عباسی زاده در این مورد می گویند :باید یک جای این تابویی تجربه نکردن با جان ترس بشکند و راهی آغاز شود تا شاید تجربه آن چراغی در تاریکی برای زنده کردن ژانر ترس در ایران باشد سریال احساس بدون استفاده از بازیگر چهره در همین جهت است که به همذات پنداری بیشتر بینندگان با شخصیت ها کمک کند و به همین علت وارد این مسیر شده است.

 موفق یا ناموفق

 پاسخ پرسش چندان راحت نیست بخصوص از این جهت که فیلم های ترسناک همیشه در بازار زیرزمینی جزء پرفروش ترین ها بوده اند و در ایران نیز هواداران زیادی دارد اما تعداد  آثار ترسناک تلویزیون و سینمای ایران به تعداد کمتر از انگشتان دو دست می رسد که این نشان دهنده دشواری ساخت آثار ترسناک و همچنین عدم ریسک پذیری و عدم اطمینان سینماگران این دیار نسبت به سلیقه مخاطبان است و همین علت ها سبب شده تا کار احضار دشوار جلوه پیدا کند .در کل تاکنون از نظر بازتاب مجازی احضار دارای موقعیت خوبی نمی باشد و همانگونه که گفته شد در مواردی چون پوشش و سیمای جن و پری انتقادهای زیادی به این فیلم وارد شده است.

 کاربری در این مورد نوشته است:

 مگه مجبورید آخه چرا/ بعد از شستن سر از روی روسری و کرم زدن از روی جوراب حالا وجود شیطان و جن پری محجبه را در سریال احضار را میبینیم/

 و کاربر دیگری نیز اینگونه نوشته است که  همه جوری گیر دادن به حجاب روح و جن توی سریال احضار انگار توی این مملکت زندگی نمی کنند بابا بیخیال چی کار می کردند/ من که حال کردم اصلا توقع نداشتم شاید خیلی چیزاش برداشتی از آنابل و جن گیر و کانجورینگ بود ولی بازم خوب بود به امید اینکه آب دوغ خیاری نشه/

 کاربری دیگر این فیلم را اینگونه مورد انتقاد قرار داد که قشنگ یه چیزی از ژانر ترس شنیدن فقط….

 موزه ترس

بعد از گذشت حدود ۹۰ سال از عمر سینمای ایران تنها یک فیلم در عرصه فیلم های ترسناک به نام شب بیست و نهم ساخته شده است که نشان از دشواری‌های این راه دارد. دشواری هایی که موجب شد فیلم هایی چون رز زرد/ خوابگاه دختران/ پستچی سه بار در نمیزند/ اقلیما/ اثیری/ خواب لیلا/  ماهی و گربه/ زنگ ها /کلبه نتوانستند موفق ظاهر شوند و با شکست مواجه شدند.

 حال این سوال پیش می‌آید آیا این  طلسم مرا احضار می تواند شکست  دهد؟؟

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *