#


آخرین اخبار از فیلم کوروش بزرگ

مراسم رونمایی از کتاب کوروش بزرگ
24 می 2017 بدون نظر 2913 بازدید

آخرین اخبار از فیلم کوروش بزرگ

آخرین اخبار از فیلم کوروش بزرگ

به گزارش از من بپرس، آغاز تولید فیلم کوروش بزرگ به صورت رسمی اعلام شد.

این خبر را مسعود جعفری جوزانی کارگردان و نویسنده این فیلم، در مراسمی که روز دوشنبه به مناسبت رونمایی از چاپ دوم کتاب کوروش بزرگ برگزار شد، اعلام کرد.

در این مراسم که با حضور جمعی از اهالی سینما، تلویزیون و مطبوعات در موزه سینما برگزار شد، بر خلاف وعده های داده شد، جزئیات دیگری درباره این پروژه بیان نشد. تنها چند تن از بازیگران و دست اندرکاران سینما به بیان نظرات خود درباره ضرورت ساخت چنین آثاری پرداختند.

داریوش ارجمند

داریوش ارجمند اولین کسی بود که در این مراسم سخنرانی کرد. ارجمند بعد از اظهار خوش آمد به حاضران، با دردانه تاریخ ایران خواندن کوروش؛ این شخصیت را دارای جایگاه تاریخی بسیار با اهمیتی دانست.

او سپس از اینکه مسعود جعفری جوزانی قرار است زندگی کوروش را به فیلم برگرداند، اظهار خوشحالی کرد و تأکید کرد که این فیلم اثری گران سنگ است که جعفری جوزانی تمام زندگی خود را صرف آن کرده است.

علی نصیریان

علی نصیریان

علی نصیریان

دیگر سخنران این مراسم علی نصیریان، پیشکسوت بازیگری تئاتر، سینما و تلویزیون بود. نصیریان با اعلام ناآگاهی از اینکه مرحوم علی معلم در پروژه کوروش بزرگ  همکاری کرده است گفت: امروز که شنیدم سال ها به فکر ساخت این فیلم بود خوشحال شدم.

نصیریان در ادامه با سخت و مشکل خواندن ساخت چنین پروژه هایی، دلیل این کار را فاصله به وجود آمده بین اساطیری مانند کوروش با دنیای امروزی اعلام کرد که باعث شده این اسطیر به ماورا تبدیل شوند.

نصیریان با تأکید بر وجود توانایی در بین فیلم سازان ایرانی برای ساخت چنین فیلمی و همچنین لزوم استفاده از هنرپیشه ایرانی در نقش کوروش گفت که به نظر او نباید برای یک پروژه ملی از رابرت دنیرو و یا هر هنرپیشه خارجی دیگری استفاده کرد.

نصیریان این کار را بی معنی دانست. اما در عین حال به دریافت ابزار و تکنولوژی لازم برای ساخت این فیلم از خارج تأکید کرد.

فتح الله جعفری جوزانی

فتح الله جعفری جوزانی، برادر مسعود جعفری جوزانی که تهیه کننده سینماست، شخص دیگری بود که در مراسم رونمایی از کتاب کوروش بزرگ به صحبت پرداخت.

این تهیه کننده که فیلم ایران برگر را سال پیش در اکران داشت از مشکلات تأمین بودجه برای این پروژه عظیم خبر داد. او گفت در مواقعی که احساس می شده تمامی راه های تأمین بودجه این فیلم به بن ‌بست رسیده، به فکر استفاده از بازیگرانی خارجی در نقش های غیر اصلی مانند آل پاچینو افتاده اند تا از این طریق بتوانند به جذب سرمایه کمک کند.

جعفری جوزانی ادامه داد دلیل انصراف از چنین ایده هایی را حمایت هایی عنوان کرد که نصیب این پروژه شده است. او با بیان اینکه در حال حاضر همه ایرانیان می توانند حامی این پروژه باشند، اعلام کرد که دیگر نیازی نیست دست به سوی خارج از کشور دراز کنیم.

او همچنین درباره دلایل ساخته شدن فیلم هایی مانند «۳۰۰» و لزوم مقابله اصولی با چنین پدیده هایی گفت: تا زمانی که قدم برنداریم نمی توانیم بگوییم چرا چنین فیلم هایی ساخته می شود و این را باید بدانیم که آنها از تاریخ یونان حمایت می کنند تا برای خود آبرو بخرند. ما اگر ۳۰۰ بسازیم آنها را تحقیر نمی کنیم، بلکه آنها را انسان نشان می دهیم.

مراسمی به یاد علی معلم

آذر معماریان همسر مرحوم علی معلم

آذر معماریان همسر مرحوم علی معلم

در این مراسم علاوه بر رونمایی از چاپ دوم کتاب کوروش بزرگ، از علی معلم، تهیه کننده فقید سینما نیز یاد شد.

به همین منظور فیلم کوتاهی از زنده یاد علی معلم به نمایش درآمد.

بعد از نمایش فیلم، آذر معماریان همسر جاودان یاد معلم، با یادآوری جسارت و صداقت در گفتار و رفتار علی معلم، دلیل حضور وهمکاری او را در پروژه کوروش بزرگ، وجود این خصوصیات در مسعود جعفری جوزانی اعلام کرد.

او ادامه داد که مرحوم معلم، سال ها قبل از اینکه «۳۰۰» ساخته شود، علاقه داشت که تاریخ ملی این ایران را به دیگر مردمان دنیا نشان دهد. معماریان همچنین از یقین مرحوم معلم به توانایی های جعفری جوزانی برای کارگردانی پروژه کوروش بزرگ، بعد از دیدن سریال در چشم باد حرف زد.

بنا بر گفته های همسر مرحوم معلم، علی معلم و مسعود جعفری جوزانی از همان ابتدا به دنبال این بودند که این فیلم را با مشارکت مردم ایران در سراسر جهان بسازند.

او درباره علاقه معلم به استفاده از هنرمندان خارجی در این فیلم گفت که دلیل آن کشاندن مردم دیگر کشورها به سینما و از این طریق آشنایی آنها با تاریخ ایران بوده است.

تشکیل شدن جوزان فیلم از انجمن نخبگان ایرانی سراسر دنیا برای همراهی در این پروژه از دیگر نکته های سخنان همسر علی معلم بود.

دیگر سخنرانان این مراسم چه گفتند؟

مسعود جعفری‌جوزانی

مسعود جعفری‌جوزانی

اکبر عالمی، مدرس قدیمی و با سابقه سینما سخنران دیگر این مراسم بود. او با اشاره به چهره صلح طلب کوروش بزرگ، این پادشاه ایرانی را فردی دانست که به جای خشونت، در آرزوی شادی تمامی بشر بوده است.

عالمی با تمجید از جعفری جوزانی در شناخت درست از سینما، سلیقه مخاطبان خارجی و همچنین دراماتیزه کردن تاریخ، گفت که قرار نیست او برای نشان دادن عظمت کوروش، تمام دنیا را تحقیر کند.

مسعود جعفری جوزانی  با اشاره به رفاقت دیرپای خود و مرحوم معلم گفت که به نظر او آدم ها نمی میرند، بلکه شکل عوض می کنند. آدم ها هر فکری کنند می توان آن را اجرایی کرد. هر فکری در ذهن بشر شکل بگیرد قابل اجرا است. جوزانی با نام بردن از افرادی مانند دکتر نامجو پسر ژاله علو که در این پروژه آنها را همراهی کرده اند، گفت که دکتر نامجو متونی را از انگلستان بدون هیچ مزدی ترجمه کرده و در اختیار ما گذاشت.

جوزانی همچنین از احداث یک شهرک سینمایی برای فیلمبرداری پروژه کوروش بزرگ خبر داد که در آینده فیلم سازان دیگر نیز می توانند از آن استفاده کرده و فیلم های تاریخی را در آن تولید کنند..

داریوش ارجمند نیز با اعلام به پایان رسیدن طراحی این شهرک سینمایی و همچنین طراحی لباس ها و زیورآلات مربوط به فیلم، از شیراز به عنوان محل احتمالی احداث این شهرک سینمایی نام برد.

سخنران دیگر این مراسم کتایون ریاحی بود که از اهمیت ساختن فیلمی با مضمون کوروش صحبت کرد.

چهره های غیر سینمایی مراسم

بهرام قاسمی و مسعود جعفری‌جوزانی

بهرام قاسمی و مسعود جعفری‌جوزانی

در این مراسم علاوه بر چهره های سینمایی و ادبی، خورشیدیان رئیس موبدان زرتشتی و بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند.

قاسمی با بیان این که قرار بوده دکتر ظریف نیز در این مراسم باشند، سینما و هنر را جزو حوزه کاری وزارت امور خارجه دانست که از آن غفلت شده است. قاسمی اظهار امیدواری کرد که بتوانند در دولت دوازدهم این کار را پیگیری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان تأسف از زیاد شدن ایران هراسی در جهان، از حمایت دولت از پروژه کوروش بزرگ خبر داد که به دلیل اهمیت زیاد این پروژه برای دولت است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *