#


بیوگرافی اصغر فرهادی

اصغر فرهادی
28 فوریه 2019 بدون نظر 5005 بازدید

بیوگرافی اصغر فرهادی

بیوگرافی اصغر فرهادی

اصغر فرهادی یکی از کارگردانان برجسته و به نام ایرانی است که در تاریخ17 اردیبهشت سال1351 در اصفهان متولد شده است. این کارگردان مشهور تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه مدرس دریافت کرده و دارای مدرک لیسانس ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران است. خمینی شهر محل تولد این کارگردان صاحب نام جهانی است و توانسته در طول دوران فعالیت خود آثار جذابی را کارگردانی نماید.

اصغر فرهادی فعالیت هنری خود را از سن14 سالگی آغاز کرد و ابتدا وارد انجمن سینمای جوان خمینی شهر شد. از آنجایی که توانایی های این کارگردان پرآوازه بسیار زیاد بود سعی کرد جایی در گروه کارگردانی و نویسندگی مهدی معدنیان در فیلم تفنگ شکسته برای خود باز کند و در آغاز به عنوان دستیار گروه فنی فعالیت خود را آغاز نمود.

تحصیلات دانشگاهی و نمایشنامه نویسی

اصغر فرهادی در سال1370 وارد دانشگاه شده و در طول مدت چهار ساله تحصیلش توانست چندین نمایشنامه بنویسد. نوگرایی و نوجویی به عنوان مهم ترین ویژگی در نمایشنامه های اصغر فرهادی محسوب می شود و در تمام اجراهای تئاتری خود سعی داشته پیگیری تمام کارها را خود برعهده داشته باشد تا بتواند نتیجه ای عالی را به دست بیاورد.

آغاز به کار کارگردانی اصغر فرهادی

اصغر فرهادی برای نخستین بار در سال1373 و در دوران دانشجویی کارگردانی کرد. در این سال او کارگردانی نمایش ماشین نشین ها را برعهده داشته و علاوه برآن بازی نیز کرده است. پریسا بخت آور یکی از همکلاسی های اصغر فرهادی بود که در این نمایش به ایفای نقش پرداخت.

ازدواج

اصغر فرهادی با پریسا بخت آور که یکی از همکلاسی ها و همکاران بازیگرش بود ازدواج کرد. در زمان بازی نمایش ماشین نشین ها روابط این فرد بسیار گرم و صمیمی شد و پس از مدتی تصمیم خود را مبنی برازدواج عنوان کردند. سارینا و ساغر حاصل ازدواج اصغر فرهادی و پریسا بخت آور است. ساغر که در سال1376 متولد شده یکی از شخصیت های اصلی فیلم جدایی نادر از سیمین بوده و در نقش ترمه بازی کرده است. این بازیگر جوان بسیار مورد توجه منتقدین قرار گرفت و توانست تحسین آن ها را برانگیزد.

از تئاتر به رادیو تلویزیون

اصغر فرهادی در سال1375 برای دریافت مدرک فوق لیسانس وارد دانشگاه شد و در همین سال کارگردانی تئاتر را نیز برعهده داشت. از همین زمان نویسندگی برای رادیو را آغاز کرد و در سال76 نویسندگی سریال روزگار جوانی را عهده دارد شد. چشم به راه از دیگر آثار اصغر فرهادی است که در سال77 آن را به عنوان یک مجموعه تلویزیونی ساخت و توانست به عنوان کارگردانی خوش ذوق و با استعداد خود را معرفی کند.

آغاز نخستین افتخار

ورود اصغر فرهادی به عرصه سینما در سال1380 بود و ابتدا فیلمنامه ارتفاع پست را که کارگردانی آن را ابراهیم حاتمی کیا برعهده داشت نوشته و رسما وارد در عرصه سینما شد. اصغر فرهادی برای نوشتن فیلمنامه ارتفاع پست در ششمین دوره جشن خانه سینما توانست به عنوان نامزد تندیس بهترین فیلمنامه نویس معرفی شود. سال بعد نیز توانست جوایز متعددی را برای خود و دیگر عوامل فیلم رقص در غبار رقم زد. اصغر فرهادی در حال حاضر به عنوان یکی از برترین کارگردانان جهان شناخته شده که برای هرکدام از فیلم هاسس که ساخته جایزه دریافت می کند و یا کاندید بهترین ها در جشنواره های معتبر بین المللی می شود. فیلم سینمایی درباره الی که درسال1387 توسط اصغر فرهادی ساخته شد از دیگر آثار خلاقانه این کارگردان مشهور شناخته می شود که در جشنواره فجر و پاسیفیک استرالیا توانست جوایز متعددی را به دست بیاورد.

جدایی نادر از سیمین از دیگر فیلم های اصغر فرهادی است که در سال1389 ساخته شده و ده ها جایزه را در بخش های متنوع برای اصغر فرهادی و دیگر عوامل به دنبال داشته است. جدایی نادر از سیمین در سطح بین المللی نیز توانست یکی از بهترین جوایز بین المللی یعنی جایزه اسکار را برای بهترین فیلم خارجی زبان به خود اختصاص دهد. در سال89 فرهادی درخصوص فیلم گذشته نیز موفق به دریافت جایزه جهانی کلیساها از جشنواره کن شد و پس از آن سعی کرد آمار افتخارات خود را توسعه دهد.

در سال1394 فیلم فروشنده از دیگر آثار فرهادی موفق شد رکورد فروش فیلم در تاریخ سینمای ایران را شکسته و بالاترین رقم را به خود اختصاص دهد. این فیلم در سطح بین المللی نیز موفق به دریافت ده ها جایزه شده و در جشنواره فیلم کن2016 نیز جایزه بهترین فیلمنامه را به خود اختصاص داد.اصغر فرهادی

احساس تنهایی

اصغر فرهادی در صحبت های خود عنوان کرده که به شدت احساس تنهایی می کند و نمی داند که آیا این مساله ارثی است و یا تمام افراد در مقطعی از زندگی به این حس دست پیدا می کنند. همین مساله موجب شده تا به سختی در جمع حاضر شود و ترجیح می دهد با خود تنها باشد. در سال های جوانی با دوستان و به صورت دسته جمعی به کوه می رفت اما هم اکنون تمایل دارد تنهایی به کوه رفته و شب را برای این کار انتخاب می کند.

فیلمسازی برای مخاطبان

اصغر فرهادی درخصوص ساخت تمام کارهای خود ابتدا به مخاطب آن کار فکر می کند و در این خصوص می گوید: در خصوص ساخت تمام فیلم هایم ابتدا به این مساله فکر می کنم که مخاطب می تواند در هرگوشه ای از این جهان حضور داشته باشد و با این طرز فکر سوژه های خود را انتخاب می کنم. درواقع باید بگویم تمام چیزهایی که دلم می گوید را نوشته و سعی می کنم کار خارق العاده ای را ارائه کنم.

اصغر فرهادی بیشتر به سبک رئالیسم توجه داشته و انتهای داستان های او باز و دراماتیک هستند. اگر به فیلم هایی که توسط اصغر فرهادی ساخته شده توجه داشته باشید متوجه خواهید شد که تمامی اتفاقات به زیبایی و آحجر به آجر کنار یکدیگر قرار گرفته اند تا کشف حقیقت را برای مخاطب جذاب تر نشان دهند. اصغر فرهادی برای دست یابی به این هدف نسبت به المان های کوچک نیز توجه داشته و از آن ها غافل نمی شود.

رابطه فیلمسازی و رانندگی

اصغر فرهادی ساخت فیلم و کارگردانی را شبیه به رانندگی عنوان کرده و می گوید برای اینکه بتوان رانندگی خوبی داشت باید نسبت به تمام قوانین آگاهی داشته و با توجه به آن ها پیش رفت. نخستین فیلمی که توسط اصغر فرهادی ساخته شده تاثیر بسیار زیادی از فیلم درد دوچرخه گرفته بود و می توان تاثیر آثار ویتوریو دسیکا، اینگمار برگمان، فدریکو فلینی، بیللی وایلدر، میکل آنجلو آنتونیونی و کریشتوف کیشلوفسکی را در فیلم ها و آثار فرهادی به خوبی احساس کرد.

در سال1382 درام اجتماعی شهر زیبا را کارگردانی کرد و نویسندگی آن را نیز برعهده داشت. شهر زیبا توانست در جشنواره بین المللی فیلم هند و ورشو جوایز متعددی را دریافت کند. فیلم چهارشنبه سوری از دیگر آثار فرهادی است که در سال1384 توانست بیشترین فروش را به خود اختصاص داده و منتقدین ایرانی و بین المللی نسبت به این فیلم بسیار توجه نشان دادند. چهارشنبه سوری سومین سیمرغ را برای اصغر فرهادی به دنبال داشت و در هشت جشنواره بین المللی مانند لوکارنو، شیکاگو و نانت شرکت کرده و توانست جوایز ویژه هیئت داوران را به خود اختصاص دهد.

فیلم های سینمایی کنعان، دایره زندگی و محاکمه در خیابان از دیگر آثاری هستند که اصغر فرهادی نویسندگی آن ها را برعهده داشته و در سال­ های1385 تا1387 در پرده سینما قرار داشتند. پس از این مدت فرهادی به مدت سه سال کاری را ارائه نداد اما پس از این زمان با فیلم سینمایی درباره الی توانست نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. بینندگان فیلم سینمایی درباره الی به خوبی می توانند دیدگاه فرهادی را که به حقیقت و قضاوت اختصاص دارد درک کنند. فرهادی این دادگاه را در دیگر کارهای خود نیز حفظ کرد و مخاطبان را با چالش های بسیاری مواجه نمود.

فیلم همه می دانند از دیگر آثار اصغر فرهادی است که به زبان اسپانیای ساخته و از بازیگران مطرح هالیوودی در آن ها استفاده کرده است. خاویر باردم و پنه لوپه کروز بازیگران نقش اصلی فیلم ( همه می دانند ) هستند. در افتتاحیه جشنواره بین المللی فیلم کن2018 این فیلم پخش شد و توانست نظر تحسین برانگیز منتقدین را به همراه داشته باشد.

جوایز و افتخاراتی که اصغر فرهادی در دوران فعالیت خود به دست آورده است.

برنده اسکار :

جدائی نادر از سیمین – 2012

فروشنده  – 2017

برنده کن :

گذشته : 2013

فروشنده : 2016

جشنواره برلین :

درباره الی : 2009

و دو جایزه برای جدائی نادر از سیمین : 2011

گلدن گلوب :

جدائی نادر از سیمین : 2012

سزار :

جدائی نادر از سیمین : 2012

جایزه یک عمر دستاورد هنریجشنواره بین‌المللی فیلم آنتالیا ۲۰۱۶

نشانلژیون دونور عالی هنر و ادبیات فرانسه ۲۰۱۴

جزو ۱۰۰ نفر از متفکران جهانفارین پالیسی ۲۰۱۲

جشن تقدیر ویژه توسطامیر کوستوریتسا ۲۰۱۲

جزو ۱۰۰ فرد تأثیرگذار در جهانتایم ۱۰۰ ۲۰۱۲

انتخاب به عنوان بهترین فیلم‌ساز سال خاورمیانه از مجلهورایتی ۲۰۱۱

لیست ها و رنکینگ ها :

به انتخاب پلی‌لیست در ۲۰۱۶ : سیزدهمین کارگردان هیجان‌انگیز جهان

به انتخاب ایندیوایر ۲۰۱۶ : پنجمین کارگردان برتر جهان

به انتخاب بی‌بی‌سی ۲۰۱۵ : رتبه نهم جدایی نادر از سیمین در ۱۰۰ فیلم برتر قرن

به انتخاب هافینگتن پست ۲۰۱۲ : رتبه بیست و سوم بهترین کارگردان جهان

فیلم نامه هایی که اصغر فرهادی نوشته است

فیلمنامه ارتفاع پست

فیلمنامه شهر زیبا

هفت فیلم‌نامه

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *