#


نگاهی به رکوردشکنان فروش سه روز نخست در سینمای دهه نود ایران

رکوردشکنان فروش
19 می 2017 بدون نظر 1959 بازدید

نگاهی به رکوردشکنان فروش سه روز نخست در سینمای دهه نود ایران

نگاهی به رکوردشکنان فروش سه روز نخست در سینمای دهه نود ایران

به گزارش از من بپرس، فروش فیلم ها در سه روز نخست نمایش معیار مهمی برای ارزیابی فروش کلی فیلم به شمار می رود. البته این یک قاعده نیست؛ چون فیلم هایی زیادی بوده اند که در آغاز خوب فروخته اند، اما کم کم مخاطبان خود را از دست داده اند. عکس این ماجرا نیز صادق است.

مطلب پیش رو نگاهی انداخته به تعداد هشت فیلمی که در سه روز آغاز نمایش خود توانسته اند رکوردهای فروش را بشکنند.

یک: نهنگ عنبر 2؛ سلکشن رؤیا

نهنگ عنبر 2: سلکشن رؤیا

نهنگ عنبر 2: سلکشن رؤیا

نهنگ عنبر 2 با پشتوانه خاطره خوب گیشه قسمت اول روانه اکران شد. در حالی که قسمت اول در مجموع بیش از 7 میلیارد تومان فروش داشت، قسمت دوم این کمدی سامان مقدم که رضا عطاران و مهناز افشار را دوباره در اختیار دارد، موفق شده است در سه روز ابتدایی نمایش خود با 112 هزار نفر مخاطب 1 میلیارد و 220 میلیون تومان فروش کند.

داستان نهنگ عنبر 2: سلکشن رؤیا در همان مقطع زمانی قسمت اول رخ می دهد و ماجرای بخشی دیگر از زندگی دو شخصیت اصلی یعنی ارژنگ و رؤیا را بازگو می کند.

در این فیلم رضا عطاران در نقش ارژنگ و مهناز افشار در نقش رؤیا بازی می کنند.

از دیگر بازیگران فیلم می توان به ویشکا آسایش، حسام نواب صفوى، امیرحسین آرمان، سیروس گرجستانى، رضا ناجی و على قربان زاده، شهلا ریاحى، کتایون امیرابراهیمی، محسن قاضی مرادى، اسدالله یکتا و احمدرضا اسعدى اشاره کرد.

دو: سلام بمبئی

سلام بمبئی

سلام بمبئی

سلم بمبئی با بازی محمدرضا گلزار و بنیامین بهادری در سه روز نخست نمایشش توانست 1 میلیارد و 160 میلیون تومان فروش داشته باشد؛ با مخاطبانی به تعداد 135 هزار نفر.

سلام بمبئی با تبلیغات گسترده خود و پیش فروش بلیت چند صد هزاری داستان آشنایی دو دانشجوی پزشکی است که یکی از آنها دختری هندی و دیگری پسری ایرانی است.

در تبلیغات این فیلم حساب ویژه ای بر روی دیا میرزا، بازیگر هندی نیز به عنوان یکی از عوامل فروش باز شده بود. میرزا در سلام بمبئی نقش دختر هندی را در مقابل گلزار بازی می کند.

در این عاشقانه هندی ایرانی علاوه بر محمدرضا گلزار، بنیامین بهادری و دیا میرزا، بازیگرانی دیگری چون شایلی محمودی، گلشن گروور، پونام، بهروز چاهل و…حضور دارند.

این فلیم در نهایت توانست در 22 هفته نمایش خود  13 میلیارد و 666 میلیون تومان فروش داشته باشد.

سه: فروشنده

فروشنده

فروشنده

فروشنده، آخرین فیلم اصغر فرهادی که توانست دومین اسکار را نصیب این فیلم ساز کند، با انتظار فراوان مخاطبان و طرفداران وی اکران شد.

فروش بالای فیلم در روزهای اول قابل پیش بینی بود؛ همین گونه نیز شد و فروشنده توانست با 1 میلیارد و 150 میلیون تومان فروش، 105 هزار نفر مخاطب را جذب سالن های سینما کند.

فروشنده با داستان عمداً سیاه خود، هفتمین فیلم فرهادی محسوب می شود. داستان این فیلم درباره تعرض یک پیرمرد مفلوک به زنی جوان است که ترانه علی دوستی نقشش را بازی می کند.

فیلم با وجود غلط های فیلم نامه ای و زمان بیش از حد طولانیش، توانست جایزه بهترین فیلم نامه و بهترین بازیگر مرد را از جشنواره کن 2016 نصیب فرهادی و شهاب حسینی کند. این فیلم همچنین دومین اسکار او را بعد از جدایی نادر از سیمین به ارمغان آورد.

علاوه بر شهاب حسینی و ترانه علیدوستی، بابک کریمی، میناساداتی، فرید سجادی حسینی، احترام برومند، مهدی کوشکی  نیز در فیلم به عنوان بازیگر حضور دارند.

فروشنده که الکساندر ماله گی ر ا نیز به عنوان تهیه کننده در کنار فرهادی داشت، در مجموع فروشی بالغ بر 15 میلیارد و 714 میلیون تومان را در ایران ثبت کرد.

چهار: محمد رسول الله (ص)

محمد رسول‌الله (ص)

محمد رسول‌الله (ص)

محمد رسول الله (ص) از چند جهت فیلمی کنجکاوی برانگیز بود. اول، فیلمی که با اعتقادات مردم این کشور آمیخته شده است. دوم، بودجه نامشخص فیلم که به شایعات بسیاری درباره آن دامن می زد. و در آخر حضور ویتوریو استورارو به عنوان فیلمبرداری که در سابقه خود آثاری مانند آخرین امپراتور برتولوچی را دارد.

علاوه بر استورارو عوامل دیگری نیز از سایر کشورها در این فیلم به استخدام در آمده بودند.

این فیلم ده سال ابتدایی زندگی حضرت محمد (ص) را روایت می کند و قرار است قسمت اول یک سه گانه باشد. مجید مجیدی کارگردان فیلم بود که بیشتر انتخابی دلی به نظر می رسد تا انتخابی بر اساس توانایی و کارنامه افراد. زیرا این فلیم اولین پروژه پرهزینه مجیدی به شمار می رود و اساساً جنس سینمای مجیدی با پروداکشن عظیم هم خوانی ندارد.

با این اوصاف محمد رسول الله (ص) با پایان دادن به انتظار بینندگانش در سال 94 و پس از 8 سال تحقیق و نگارش فیلم نامه به اکران گسترده درآمد و توانست در سه روز آغاز نمایشش 700 میلیون تومان فروش داشته باشد. این میزان فروش همچنین آمار 92 هزار نفری مخاطبین را برای فیلم ثبت کرده است.

فروش کلی این فیلم پرهزینه 14 میلیارد و 620 میلیون تومان بود که هنوز در برخی سینماها ادامه دارد. همان طور که گفته شد از آنجایی که بودجه فیلم به طور رسمی اعلام نشده است، نمی توان از سود دهی آن اطمینان حاصل کرد.

در محمد رسول الله (ص) علیرضا شجاع نوری، مهدی پاکدل، ساره بیات، میناساداتی، محسن تنابنده، داریوش فرهنگ، رعناآزادی ور، حمیدرضا تاج دولت، صادق هاتفی و… بازی کرده اند.

پنج: خوب، بد، جلف

خوب، بد، جلف

خوب، بد، جلف

پنجمین فیلم این گزارش، خوب، بد؛ جلف اولین فیلم پیمان قاسم خانی در مقام کارگردان است. قاسم خانی پیش از این به عنوان فیلم نامه نویس آثار پر فروشی مانند مارمولک، ورود آقایان ممنوع و سن پترزبورگ شناخته می شد.

خوب، بد، جلف که اولین بار در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در سال 95 نمایش داده شد، در سه روز نخست اکران عمومی توانست  690 میلیون تومان فروش و 85 هزار نفر مخاطب داشته باشد. در حالی که هنوز اکران آن ادامه دارد، توانسته با فروش 15 میلیارد و 822 میلیون تومانی خود به دومین فیلم پروفروش تاریخ سینمای ایران تبدیل شود.

داستان فیلم خوب، بد، جلف درباره یک کارگردان هنری سینما‌ به نام مانی حقیقی است که از طرف تهیه کننده‌اش تحت فشار است تا برای نقش های اصلی فیلمش از دو بازیگر تجاری استفاده کند. بنابراین در حالی که حقیقی دو بازگر تحمیلی را بدترین انتخاب‌ های ممکن می داند، مجبور است در زمانی اندک آن دو را برای نقش هایشان آماده کند. در غیر این صورت اجازه ساخت فیلم را به او نخواهند داد.

به نظر می رسد داستان این اولین ساخته پیمان قاسم خانی جمع جبری سفرهای سالیوان ساخته پرستون استرجس و وقتی همه خوابیم کار بهرام بیضایی باشد!!

در خوب، بد، جلف حمید فرخ نژاد، پژمان جمشیدی، سام درخشانی، ویشکا آسایش، مانی حقیقی، حسین پاکدل، بهاره رهنما، نیوشا ضیغمی، آزاده صمدی، امیرمهدی ژوله، مهراب قاسم خانی، نسیم ادبی، سپندامیرسلیمانی، مجید مظفری، رضا رویگری و علی اوجی بازی دارند.

شش: لانتوری

لانتوری

لانتوری

لانتوری ساخته رضا درمیشیان اثری است که تنها بعد از گذشت چند دقیقه ابتدایی آن مشخص می شود فیلم نیست. یا بهتر است گفته شود فلیم داستانی نیست. البته مستند هم نیست، مستند جعلی هم نیست، کلیپ هم نیست، ویدیو آرت هم نیست. مجموعه ای از تصاویر به سرعت پشت هم چیده شده است که دیدنش اعصاب راحت و دل پُر می خواهد.

به این ترتیب هرچه که هست لانتوری با تبلیغات گسترده در شبکه های ماهوره ای توانست در سه روز اول نمایش خود 620 میلیون تومان فروش داشته باشد که این رقم با کشاندن 72 هزار نفر به سالن سینما به دست آمده است.

لانتوری در مجموع نیز به فروشی بالغ بر 6 میلیارد و 296 میلیون تومان رسید.

داستان این اثر درباره باندی خلافکار به نام لانتوری است که دست به باج گیری می زنند. تا اینکه یکی از اعضای آن به نام پاشا که نوید محمدزاده نقشش را بازی می کند، عاشق دختری به نام مریم می شود. با وجودی که مریم می گوید سهم کسی نیست پاشا به او دل می بازد و می خواهد سهم او بشود. مریم چند بار این پیشنهاد را رد می کند تا سرانجام پاشا بعد از یک مراسم عرق خوری در پارک، به صورت او اسید می پاشد؛ عرق در جیبی و اسید در جیب دیگر!!

علاوه بر نوید محمدزاده، مریم پالیزبان، باران کوثری، رضا بهبودی، مهدی کوشکی، بهرام افشاری، بهناز جعفری، فاطمه نقوی، پریوش نظریه، نادر فلاح، اردشیررستمی، حسین پاکدل، بهرنگ علوی، ستاره پسیانی، سیاوش چراغی پور، کاظم سیاحی و… نیز در این ساخته رضا درمیشیان بازی کرده اند.

هفت: گشت2

گشت 2

گشت 2

شاید کسانی که در اواخر دهه 70 فلیم های سعید سهیلی را می دیدند فکر نمی کردند روزی دو فلیم از پرفروش ترین آثار سینمای ایران را بسازد. هر چند در آن زمان سهراب از اولین کارهای او فروش به نسبت خوبی را تجربه کرده بود.

به هر حال گشت 2 در پی موفقیت فیلم گشت ارشاد ساخته شد و توانست 530 میلیون تومان در سه روز اول نمایشش بفروشد، با آمار 57 هزار نفر مخاطب.

این فیلم که از اواخر اسفند ماه گذشته اکران خود را آغاز کرده، همچنان بر پرده است و توانسته با بیش از  18 میلیارد و 325 میلیون تومان، در صدر جدول پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران قرار بگیرد. جدولی که نشان داده به شدت مستعد تغییرات عجیب و دور از ذهن مخصوصاً در روزها و سال های اخیر باشد.

داستان گشت 2 مانند قسمت اول، درباره گروهی خلافکار است که تحت پوشش مأمورین گشت ارشاد دست به اخاذی می زنند.

ماجراهای این قسمت، پنج سال بعد از اتفاقات قسمت اول رخ می دهد. در این زمان با آزاد شدن حسن و عباس از زندان و بیرون آمدن عطا از کما گروه گشت قلابی دوباره تشکیل می شود. فیلم شخصیت هایش را با و بی دلیل در موقعیت های مختلف قرار می دهد تا کلکسیونی از شوخی های کلامی رکیک و غیر رکیک را تکمیل کند. شوخی هایی که گویا به مذاق مخاطبان فیلم خوش آمده.

در گشت 2 حمید فرخ نژاد، پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی، بهاره افشاری، ترلان پروانه، سارا سهیلی، ساناز طاری، صفرکشکولی، اسداله یکتا و مهدی ماهانی بازری می کنند.

شهر موش ها 2

شهر موش‌ها 2

شهر موش‌ها 2

شهر موش‌ها 2 هشتمین فیلم این گزارش و سومین دنباله سازی موجود در آن است تا نشان دهد سینمای ایران به پتانسیل ادامه سازی ها رویکردی تازه پیدا کرده است. این فیلم از یک جهت دیگر نیز قابل توجه است و آن نام دو زن به عنوان کارگردان و تهیه کننده در عنوان بندی آن است. مرضیه برومند فیلم را کارگردانی و منیژه حکمت به همراه علی سرتیپی تهیه کرده است.

شهر موش ها 2 محصول سال 93 است که سازندگانش اعلام کرده اند با 6 میلیارد تومان بودجه ساخته شده.

این فیلم در سه روز آغازین اکران خود 469 میلیون تومان فروخت، در حالی که 80 هزار مخاطب را به سینما آورده بود. فروش نهایی این فیلم محبوب کودکان نیز 12 میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام شده است.

برچسب ها برچسب‌ها:, ,
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *