#


قدرت هالیوود در آغاز جنگ

قدرت هالیوود در آغاز جنگ
1 می 2017 بدون نظر 1499 بازدید

قدرت هالیوود در آغاز جنگ

قدرت هالیوود در آغاز جنگ در صنعت سینما

ارزیابی لئوراستین از اوضاع ، به دو دلیل اصلی اهمیت دارد : نخست فهرست دقیقی که او از بحران های روبه رشد فراروی صنعت سینمای سال 1_1940 به دست می دهد ؛ و دوم این که چگونه این شرایط بحرانی تنها چند هفته پس از چاپ کتاب او و پس از درگیری آمریکا در جنگ جهانی دوم یک سره دگرگون شدند .

درگیری ناگهانی آمریکا در جنگی بزرگ ، فرصت های اجتماعی ، اقتصادی و صنعتی هالیوود را عملاً یک شبه زیر رو کرد .

از شگفتی های این دوران _ که سرشار از شگفتی بود _ یکی هم آنکه هالیوود ناگهان با دولتی رودررو شد که کاملاً جانبدار آن بود زیرا « سینمای ملی » را ابزاری مطلوب می دانست برای سرگرمی ، تبلیغ ، تهیج و اطلاع رسانی به مردم وسربازان در ماه های پس از درگیری آمریکا در جنگ ، عملیات فیلمسازی هالیوود کاملاً دگرگون شد .

از استودیو _ کارگاه ها گرفته تا ژانرهای مردم پسند و قالب های سینمایی همه و همه برای تولید جنگی به کار گرفته شدند .

طی یک سال پس از واقعۀ پرل هاربور یک سوم از فیلم های سینمایی هالیوود و نیز اکثریت فیلم های خبری و مستندهای آن دربارۀ جنگ بودند .

بدین سان جنگ برای صنعت سینما به خصوص برای استودیوهای هالیوود دورانی بود پر تناقض. وزارت دادگستری « برای مدت جنگ » به استودیو ها امتیاز های گوناگون داد .

استودیو ها دوباره اقتدار خود را بر بازار دوران جنگ به دست آوردند و به درآمدهایی بی سابقه دست یافتند و در عین حال در تقلاهای جنگی آمریکا نقشی حیاتی ایفا کردند .

با گرایش عمومی به تولیدات جنگی ، « دوران شکوفایی جنگی » هالیوود 5 سال به طول انجامید  و طی این دوره مردم چنان به سینماها هجوم می آوردند که آمار تماشاگران به رقم های پیش از دوران رکود رسید .

بازار خارجی هالیوود به انگلستان و آمریکای لاتین محدود شده بود اما از آنجا که انگلیس خود طی دوران جنگ در زمینه صنعتی و نمایش فیلم شکوفا شده بود _ و پیش از همیشه و به خاطر فقدان تولید فیلم در آن دوره در خود کشور به هالیوود وابسته بود _ درآمد خارجی هالیوود نیز به میزانی بی سابقه افزایش یافت .

در واقع میزان پیوستگی آمریکا و انگلیس ، هم در زمینۀ بازار ها و هم در زمینۀ فیلمسازی ، طی دوران جنگ جهانی دوم ، نه تنها غیر منتظره بود بلکه در تمام سال های پیش نظیر نداشت و همین پیوستگی در میان هر دو ملیت اهمیتی به سزا داشت .

نظام استودیویی هالیوود در دوران جنگ کم و بیش دستخوش تغییر شد . گرایش به تولید واحدی ادامه یافت و تولید فیلم های درجۀ یک برای ارایه به بازار داغ نمایش اول بیشتر شد .

5 شرکت بزرگ میزان تولید خود را به شدت کاهش دادند ( به طور میانگین از 50 فیلم در سال به 30 فیلم ) و بر فیلم های « بزرگتر » متمرکز شدند که مدت زمان طولانی تری به نمایش درمی آمدند و درآمد بیشتری کسب می کردند .

استودیو ها به سادگی با شرایط متغیر اجتماعی هماهنگ شدند و دو ژانر فرمایشی از جانب دولت پدید آوردند : فیلم جنگی و ملودرام پشت جبهه و ستاره های جدیدی برای دوران جنگ معرفی شدند _ مشخصاً باب هوپ ، بتی گریبل ، گریرگارسون ، آّبوت و کاستلو ، و همفری بوگارت .

ژانر های سنتی ( به خصوص موزیکال ) با شرایط جنگی همسو شدند و گرایش دیرپای هالیوود به « داستان های عشقی » در قالب زوج هایی ادامه یافت که در پایان فیلم از هم جدا می شدند تا وظایف شریف میهن پرستانه شان را به انجام برسانند .

طی دوران جنگ ، تغییراتی سبکی چشم گیری نیز به وقوع پیوست .

فیلم های جنگ محور هالیوود به خصوص فیلم های جنگی از شگردهای شبه مستندی سود جستند که روی هم رفته مشخصه سینمای آمریکا بود و هالیوود ، در تضاد سبکی و موضوعی با رئالیسم و خوش بینی افراطی فیلم های جنگی ، نگاهی تیره تر ( و ضد اجتماعی تر ) را در فیلم های جنایی شهری و ملودرام های « گوتیک زنانه » پروراند که منتقدان پس از جنگ آن را فیلم نوآر نامیدند .

شکوفایی دوران جنگ تا سال 1945 و بخشی از 1946 ادامه یافت . این سینما از بازگشت نظامیان ، رفع محدودیت های دوران جنگ و بازار جهانی وسیع که تشنۀ تولیدات هالیوود بود سود جست .

اما پس از آن که درآمدهای حاصل از گیشه و سود استودیو ها در سال 1946 به سطحی پرنوسان رسید ، « هجوم به هالیوود » که لئوراستین در سال 1941 آن را وصف کرده بود با شدت هر چه تمام تر ادامه یافت .

در واقع فضای هالیوود در سال 1946 بسیار بدبینانه شد زیرا کشمکش با کارمندان به اوج رسید ، فعالیت ضدتراست از سرگرفته شد و متولیان بازارهای خارجی سیاست هایی ( حمایتی ) را پیشه کردند .

علاوه بر این استودیو ها با نا به سامانی های داخلی پس از جنگ رو در رو شدند : مهاجرت به حاشیه شهرها و پیدایش تلویزیون های تجاری ، جنگ سرد و مبارزات ضد کمونیستی .

هر چه از پایان جنگ می گذشت بیش از پیش آشکار می شد که نظام استودیویی هالیوود و سینمای کلاسیک بر ساختۀ آن به سرعت رو به افول است .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *