#


فیلمهای مستند اروپایی

مستند
16 می 2017 بدون نظر 1727 بازدید

فیلمهای مستند اروپایی

فیلمهای مستند اروپایی و سینما گرایان

اما در همین ایام سینما گران امریکایی شروع کردند به دیدن نمونه هایی از فیلمهای مستند اروپایی و این فیلمها نشان می دادند که واقعیت را به شکل گوناگونی می توان بر پرده سینما منعکس کرد. “انسان ارانی” 1943 اثر رابرت فلاهرتی که در انگلستان ساخته شده بود فیلم تمام مدتی بود از زندگی بدوی در یکی از جزایر بایرایرلند. این فیلم اهمیت دید شخصی ودراماتیک را در نشان دادن واقعیت اشکار می کرد.

صرف نظر از فیلمهای انگلیسی فیلم مستند اروپایی به وسیله یوریس ایونس به امریکاییان معرفی شد. یوریس کارگردان برجسته هلندی دسته ای از فیلمهای خود را به امریکا برد ودر انجا جایگزین شدتا گروه مستند سازان مستقل ومهمی را تشکیل دهد که “مورخان معاصر” نامیده شدند.
گزارشهای زنده وجانبدارانه اواز جنگهای اسپانیا وچین “خاک اسپانیا” 1937 نخستین گزارشهایی بودکه از مقدمات دردناک جنگ جهانی دوم بر پرده ی سینماهای امریکا ظاهر شد. مهم تر و موثر تر از ان کارهای “فیلم خانه موزه ی هنرهای نو” بود.

فیلم خانه

این فیلم خانه در 1935 تاسیس شد و به زودی مقداری از فیلمهای مستند انگلیسی را به دست اورد وشروع کرد به نمایش دادن انها در مدارس ودانشگاهها وموزه های امریکا به اهتمام همین موسسه ی پول روثا تهیه کننده وکارگردان ومورخ انگلیسی به امریکا دعوت شد تاهمراه فیلمهای انگلیسی در امریکا گردش کند و ان فیلمها را به سینما گران امریکایی بشناساند.

بر اثر دیدن این فیلمها وتماس یافتن با این شخصیتها امریکاییان توتنسته دامنه کار خود را هم توسعه دهندو همان را تلطیف کنند. اکنون دیگر فیلم مستند به عنوان نمایش واقعیت خام به وسیله یک مشت نماهای رئالیستی متوالی شناخته نمی شد؛ بلکه امریکاییان دریافتند که فیلم مستند عبارت است ازشکل هنری پیچیده ای که واقعیت هسته ی ان است و شیوه های بینهایت گوناگونی وجود دارد که به وسیله انها مستندساز می تواند به موضوع خود معنی بدند وتماشاگران خود را تحت تاثیر بگیرد.

برگرفته از تاریخ سینما ، نویسنده:ارتور نایت ، ترجمه:نجف دریا بندری

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *