#


آقای جعفر والی نیز بدرقه شد

آقای جعفر والی نیز بدرقه شد
21 دسامبر 2016 بدون نظر 2657 بازدید

آقای جعفر والی نیز بدرقه شد

مراسم تشییع پیکر جعفر والی و سخنان دیگر هنرمندان

آقای جعفر والی کارگردان و بازیگر خوب و محبوب کشورمان برای بدرقه و خداحافظی به تالار وحدت آورده شد و پس از آن به قطعه هنرمندان روانه شد. با توجه به سایقه ی کاری آقای والی انتظار می رفت که هنرمندان بیشتری برای بدرقشان و وداع با او بیایند که این گونه نشد.

مدیر عامل خانه تئاتر آقای اصغر همت که اجرای این مراسم را بر عهده داشت اعلام کرد که ما به صورت مستقیم یا غیر مستقیم و تک ستاره های آسمان این هنر مستقیم و بدون شک یکی از این ستاره های پر فروغ آقای جعفر والی بود که نبودنش صدمه و آسیبی جبران ناپذیر است.

او حتی در آخرین روزهای عمر خود مشغول به فعالیت در بازسازی فیلمی که قبلا با آقای عزت الله انتظامی و جمشید مشایخی همکاری داشتند بود و آقایان ایرج راد و هرمز هدایت در این راه کشمکش می کردند. حال این دوستان کار را به اتمام می رسانند و تقدیم دوستانش می کنند.

پس از آقای جمشید مشایخی دعوت شد که صحبت کند او خاطر نشان کرد که با تاسیس هنرهای دراماتیک و رفتن آقای والی از این اداره و هنگامی که یک شب در میان یاگورا بازی می کرد دوباره به ادامه ی تئاتر آمد و ماند و این افتخار نصیب من شد که با او کار کنم.

این بازیگر که حدود 20 نمایش را با آقای جعفر والی همکاری کرده است به آخرین نمایشی که آقای والی قصد داشت اجرا کند با نام درگوش سالمم زمزمه کن افزود؛ او با عذرخواهی از این جریان که رک گو هست گفت در آن نمایش آقای ولی الله شیراندامی ایفای نقش کرده بود و شخص دیگری هم جز من نبود که در واقع نقش دو پیرمردی را که قصد خودکشی داشتند بازی کنیم و با لحنی تقریبا عصبی گفت؛ یک ذره دروغ نمی گوییم، هم دیگری الکی بزرگ نکینم چرا تعارف و تعریف الکی می کنید. او با عذرخواهی گفت : هر چه دوست دارید به من بگویید و دیگر عمرم را کرده ام باید بروم آن موقع نوکر حکومت و الان هم نوکر حکومت.

– پیام صوتی نصرت پرتوی و عباس جوان مرد :

آقای جوان مرد طبق درخواستی از آقای اصغر همت خواسته بود تا با آقای جعفر والی بگوید که چقدر دوستش دارد ولی مرگ او اجازه نداد که این پیغام به او برسد و سپس پیام صوتی آقای جوان مرد و همسرش پخش شد که این دو می گفتند او می خواستت که از ما جلوتر باشد چون تحمل نبود ما را نداشت.

– پیام معاون هنری وزارت ارشاد :

آقای علی مراد خانی گفتند آقای جعفر والی از بزرگان سپهر تئاتر ایران است و شاید از این به بعد بیشتر شناخته شود. اما متاستفانه ما در زمانی در حال زندگی هستیم که کمتر به یک دیگر می پردازیم و امیدواریم که این تذکر مورد توجه قرار بگیرد و وقتی همه حضور دارند از یکدیگر به خوبی یاد کنیم.

با تمام محدودیت ها و مشکلالت به عنوان کسی که دوست دارد با اهالی تئاتر و هنر کار کند، می گویم که تمام این تذکرات من به این خاطر است یکدیگر را این گونه که باید دوست داشته باشیم و خوش بختم که تئاتر ما با وجود همه محدودیت ها نسبت به قبل خیلی وضعیت بهتری دارد. آقای والی ذوق زیادی برای انجام دادن آخرین کارش داشت که ان شاالله به سر انجام برسد.

– پیام آقای محمدعلی کشاورز و فخری خوروش

پس از اتمام صحبت های آقای مراد خانی پیام تسلیتی از طرف آقای محمدعلی کشاورز بازیگر قدیمی تئاتر و سینما خوانده شد و خانم فخری خوروش که د رخارج ازکشور زندگی می کنند طی پیام تسلیت صوتی و خانواده آقای والی و هنرمندان گفت : هرمند هرگز نمی میرد و همیشه پابر جاست. باور نمی کنم که آقای وال در گذشته است امیدوارم که بقیه هنرمندان سالم باشند و نفر بعدی من باشم.

– سخن اکبر زنجان پور درباره ی آقای والی :

اواظهار داشت که شخصیت هر انسانی د رنگاهش است و آقای والی نگاه مهربان و عمیقی دارند که آدم را جذب می کند. من مفتخرم که اولین کا رحرفه ایم را با او د رنمایش بام ها و زیر بام ها به نویسندگی آقای غلام حسین ساعدی در سنگلج اجرا کردم. او در پایان سخنان خود گفت حال من از نبود جعفر والی خیلی بد است چون عزیز ترینم را از دست داده ام و همه باید به من تسلیت بگویند.

– سخنان سعید پورصمیمی درباره ی آقای جعفر والی :

او گفت یکی از مهم ترین ویژگی های شخصیت آقای والی بی حاشیه بود و همیشه بی سر و صدا و جنجالی کا رخود را انجام می داد. او یکی از تاثیر گذار ترین کارگردان های آن دهه بر نسل جوانی است که امروز پرچم دار تئاتر ایران هستند. او نیز تاکید کرده است که بهترین اجراهای آثار آقای غلام حسین ساعدی توسط جعفر والی به صحنه رفته است.

– سخن یدالله صمدی درباره ی جعفر والی :

آقای یدالله صمدی کاگردان فیلم سینمایی مردی که زیادی می دانست با بازی آقای جعفر والی ا زخاطرات آشنایی و همکاری اش گفت. او گفت که در فیلم سینمایی دادشاه که به عنوان دستیار دوم کارگردان اوقات خود را می گذراند از بین تعداد آدم هایی که آنجا بودند فقط با آقای والی و خشرو شکیبایی صحبت می کرد که پس از آن متن مردی که زیاد می دانست را نوشت.
آقای علی نصریان نیز به دلیل داشتن فیلم برداری نتوانست د رمراسم حضور پیدا کند حال آنکه باید حتما در مراسم تشییع حاضر می شد.

– ایرج راد و تمام کردن آخرین کار آقای جعفر والی

بخش دیگری از این مراسم که در هوای سرد محوطه بیرون از تالار وحدت برگزار شد او با اشاره به این که این فرد 65 سال از عمر خود را صرف خدمت به فرهنگ و هنر این مملکت کرده است اظهار داشت: ما باید قبول کنیم که این فرد در تمام دوران هنرمندی خود حاشیه نداشت و یکی از افتخارات این مملکت است. او با این که مریض بود و روی تخت بیمارستان از تئاتر می گفت و می خندید.

مدیر عامل سابق خانه تئاتر با ابراز ناراحتی از مرگ آقای والی اظهارداشت هنرمندانی هم چون او زحمات زیادی برای هنر این مملکت کشیده اند که جوانان امروزی متاستفانه از آن بی خبر اند و این خیلی ناراحت کننده است. من خیلی خوش حالم که در آخرین روز های زندگی اش در کنارش بودم و با هم همکاری می کردیم.

حال امید دارم که بتوانم با همکاری دوست خوبم آقای هرمز هدایت بتوانم این کار را به نتیجه برسانم. او در پایان صحبت های خود از آقای علی بی غم که همیشه کنار آقای جعفر والی بود و به او کمک می کرد کمال تشکر را داشت.

– سخنان آقای محمود دولت آبادی :

آخرین فردی که از سوی جامعه هنری برای صحبت درباره ی آقای جعفر والی در جایگاه حاضر شد آقای محمود دولت آبادی بود. او با خواندن شعر ای غم بگو از دست تو آخر کجا باید شدن / در گوشه میخانه هم ما را تو پیدا می کنی. اظهار کرد : کی درباره ی فترتی که آقای والی و هنرمندانش سال ها دچار آن شدند حرفی نمی زند و من هم حرفی نمی زنم.

او طی یادداشتی که از قبل داشت گفت : جعفر والی هنرمند تئاتر ایران دیگر بودن استرس به خواب می روی، بی خیال از این که صحنه چه می شود، نور کجا و دکور چه و این که در تئاتر چه رخ می دهد، وقتی که پرتاپ شده ای در آن سوی کره ی زمین. از تو در ذهن من نه فقط یک هنرمند پر قابلیت تئاتر بلکه یک آدم خوب و مهربان است که هم چنان با روی گشاده لبخند می زند و هیچ لحظه ای آن مهربانی تو دور نمی شود از یاد لابد همه که تورا شناخته است.

می دانی که میان آدمیانی که در صحنه های نمایش بودند عمدی ناگفته و نانوشته وجود داشت در باب آدم بودن و اندکی آدم شدن بیشتر که تو خود همان بودی اما تو در عین حال نمونه ای از فترت در هنر ایران به شمار می روی و این فترت فقط تو و امثال تو را به زانو در نیاورد رغبت بلکه در نبود امثال تو یک بار دیگر هنر تئاتر در این کشور به خاک خوابنده شد… تا کی دوباره بر آید تئاتر با چنان شور و دل دادگی و انسجام و گذشت و رفاقت، باری است سنگین بر دوش شیفتگان اکنون، تا چه پیش آید به خانواده ات به فرزندان به خودم و به تمام جویندگان هنر کشور تسلیت می گویم.
مراسم تشییع جعفر والی در تاریخ 29 آذر ماه برگزارش در ساعت 9:25 دقیقه با حضور خسرو احمدی، محمد صاربان، رضا بنفشه خواه، شهرام کرمی، محسن حسینی، مهدی میامی، یدالله صمدی، اتابک نادری، مسعود دلخواه، هوشنگ قوانلو، هادی مرزبان، اسعید پور صمیمی، اکبر زنجان پور، پریسا مقتدی، پیمان شریعتی، مهدی شفیعی و خسرو سینایی برگزار شد.

نام و نام خانوادگی :

 نام و نام خانوادگی


محل تولد

 :تاریخ تولد

  بیوگرافی

  فیلم های سینمایی

  سریال ها

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *