#


بیوگرافی مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی
21 می 2017 بدون نظر 2929 بازدید

بیوگرافی مهتاب کرامتی

بیوگرافی مهتاب کرامتی

به گزارش از من بپرس، مهتاب کرامتی در بیست و پنج مهر ماه سال 1349 در تهران به دنیا آمد. او فارغ التحصیل رشته میکروبیولوژی از دانشگاه آزاد است. رشته ای که شاید دورترین شباهت را به حرفه آینده کرامتی داشته باشد.

مهتاب کرامتی سپس در کلاس های آزاد بازیگری ثبت نام کرد. در همین دوران فرج الله سلحشور کارگدان فقید سینما و تلویزیون ایران او را برای ایفای نقش هلن در سریال مردان آنجلس انتخاب کرد.

آغاز کار با تلویزیون

مردان آنجلس برای بازیگری که در آغاز راه است، فارغ از جنبه های زیباشناختی، کار دشواری محسوب می شد. نقشی تاریخی و غیر ایرانی. او در این سریال در مقابل جعفر دهقان بازی کرد و بازی قابل قبولی ارائه داد. این فیلم در تلویزیون مخاطبان زیادی داشت و توانست کرامتی را به بازار بشناساند.

در همین سال فیلم مردی از جنس بلور به کارگردانی سعید سهیلی او را در کنار ابوالفضل پورعرب قرار داد. کرامتی در این فیلم دفاع مقدس که بر روی شخصیت پورعرب متمرکز بود، کار چندانی نمی توانست انجام دهد. هر چند فیلم در آن سال به عنوان یکی از فیلم های خوب دفاع مقدس مطرح شد.

این دو کار از کرامتی بازی های دورنی و آرام را می طلبیدند و سعی می کردند از چهره محزون او بهره ببرند. تا حدی که می توان به جرئت ادعا کرد که نقش های بعدی این بازیگر را قابل پیش بینی کردند.

یک کمدی استاندارد

مومیایی 3

مومیایی 3

 

اما کرامتی در چرخشی جالب در مومیایی 3 بازی کرد. یک کمدی استاندارد در سینمای ایران به کارگردانی محمدرضا هنرمند. مومیایی 3 فروش خوبی کرد و شوخی هایش گرفت. فیلمی که حتی تیزرش نیز کمیک بود و خودش را دست می انداخت: برنده هیچ جایزه از جشنواره فیلم فجر!!

کرامتی در این فیلم تلاش زیادی به خرج داد تا بتواند نقشش را به درستی ایفا کند، اما فیلم، فیلم پرویز پرستویی بود.

فیلم بعدی کرامتی مرد بارانی از ابوالحسن داوودی، فیلم ساز کم ادعا و خوب سینمای ایران بود. فرامرز قریبیان در این فیلم در کنار کرامتی قرار گرفت و توانست به خاطر بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگری را از هجدهمین جشنواره فیلم فجر به دست بیاورد.

این فیلم همچنین دیگر بازیگرانش را نامزد دریافت سیمرغ کرد. جمشید اسماعیل خانی، رؤیا تیموریان و مهتاب کرامتی. بازی کرامتی در مرد بارانی دیده شد، هر چند او نتوانست سیمرغ را به چنگ بیاورد.

دوباره تلویزیون

در سال 1379 کرامتی در چند فیلم و سریال به بازی پرداخت. مجموعه مریم مقدس که یک نسخه سینمایی نیز داشت و محموعه خاک سرخ که سال بعد از آن پخش شد و فیلم سینمایی بهشت از آن تو، از متفاوت ترین تجربه های علی رضا داوودنژاد.

خاک سرخ، مجموعه به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا بود که کرامتی را در نقش مقابل پرویز پرستویی قرار داد؛ نقشی خوب و ماندگار که کرامتی از پس آن برآمد. بدون آنکه بازی اش در سایه نام و عنوان پرستویی بماند.

نقش کرامتی، مادری جنوبی بود که در آغاز جنگ تحمیلی دخترش را از دست می دهد و در ادامه منتظر او می ماند. نقشی که چند سال از سن واقعی کرامتی بزرگتر بود، ولی این بازیگر توانست آن را به بهترین شکل ارائه کند.

در دو سه سال بعد از آن کرامتی و داوودنژاد دو فیلم دیگر با یکدیگر کار کردند تا نه تنها خاطره بهشت از آن تو را در معرض نابودی قرار دهند، بلکه سابقه هر دو را نیز به خطر بیندازند.

کارگردانی علیه خود

هشت‌پا به کارگردانی علی‌رضا داوودنژاد

هشت‌پا به کارگردانی علی‌رضا داوودنژاد

ملاقات با طوطی و هشت پا انحراف داوودنژاد از سینمای تجربی و خاص خود او به حساب می آیند. فیلم هایی شبه اکشن و عجیب و غریب که اگر ساخته فیلم سازی تازه کار بودند که می خواست سینمای ایران را یک تنه تغییر دهد، قابل قبول تر بودند تا علی رضا داوودنژاد که نشان داده قواعد سینمای تجاری و کار در آن را نیز می شناسد.

این فیلم ها در تب بیل را بکش تارانتینو ساخته شدند و مثلاً می خواستند سینمای رزمی زنانه را به ایران بیاورند. دیدن این دو فیلم داوودنژاد در سینما کار را بدتر می کردند. دیدن ملاقات با طوطی و هشت پا بر پرده همان قدر مضحک بود که دیدن بیل را بکش در تلویزیون.

خوشبختانه این دو فلیم در گیشه شکست خوردند تا هوس اکشن سازی از سر داوونژاد بیفتد.

پروژه ناتمام محمد متوسلانی

کرامتی در این دوران فیلم رستگاری در هشت و بیست دقیقه را بازی کرد. در کنار شهاب حسینی و بهرام رادان. فیلم نامه این فیلم سال ها در دست محمد متوسلانی بود، اما سرانجام سیروس الوند آن را ساخت.

کرامتی در این فیلم در نقش زنی با سابقه و رفتار مشکوک و در تقابل با نیروی سنتی بازی می کرد و توانست بازی مناسبی ارائه دهد. به خصوص که اولین نقش او از این دست بود.

رستگاری در هشت و بیست دقیقه در مجموع کاری متوسط از آب در آمد؛ با این گزاره در ذهن که کاش متوسلانی فیلم را ساخته بود.

نقش قابل ذکر کرامتی در این سال ها فیلم آدم به کارگردانی عبدالرضا کاهانی بود. فیلمی مستقل از فیلم سازی که می کوشید خارج از جریان رسمی سینمای آن سال ها فیلم بسازد. کرامتی در آدم در نقش زنی مدرن بازی می کرد که قصد دارد شخصی عارف مسلک به نام آدم را ملاقات کند. فیلم در ادامه به جست و جوی زن به دنبال آدم می پرداخت تا به این طریق سیر و سلوک زن مدرن را نشان دهد.

آدم جز مهتاب کرامتی از بازی حامد بهداد نیز سود می برد. در نقش یک مأمور پست. این فیلم در چند جشنواره خارجی نیز به نمایش در آمد و نتوانست افتخاری کسب کند.

گیشه، محمدرضا اصلانی، تردید

آتش سبز

آتش سبز

زن ها فرشته اند کار بعدی کرامتی بود، در کنار انبوه بازیگرانی مثل نیکی کریمی، لیلا اوتادی، امین حیایی، لادن طباطبایی و… . این فیلم با داستان هندی طورش توانست به فروش خوبی دست پیدا کند و بعد از مدت ها کرامتی را با  گیشه آشتی دهد.

کار با محمدرضا اصلانی در آتش سبز تجربه بعدی کرامتی بود. در کنار بازیگرانی مانند عزت الله انتظامی، مهدی احمدی، آهو خردمند و پگاه آهنگرانی و در فیلم یکی از خاص ترین فیلم سازان این کشور.

محمدرضا اصلانی در فیلم داستانیش همان قدر دیریاب است که در مستندهایش. آتش سبز نیز چنین کاری است، فیلمی در فضای اسطوره و عرفان. تا حدودی یادآور تجربه کرامتی در فیلم آدم و به همان نسبت قابل دفاع.

تردید به کارگردانی واروژ کریم مسیحی بر مبنای هملت شکسپیر، فیلم بعدی مهتاب کرامتی بود. این اثر توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم را به دست بیاورد تا از تجربه جدی کرامتی در بازی به شمار آید.

در تردید ترانه علی دوستی، بهرام رادان و حامد کمیلی در کنار کرامتی به ایفای نقش می پرداختند. این فیلم در جشنواره فجر سال 1387 در 12 رشته نامزد دریافت سیمرغ شد اما کرامتی به خاطر این فیلم در میان نامزدها نبود.

بالاخره سیمرغ

بیست

بیست

اما او در همین دوره با فیلم دیگری در جشنواره حضور داشت، بیست به کارگردانی عبدالرضا کاهانی که دومین تجربه مشترک این دو به حساب می آمد.

کرامتی بالاخره به خاطر بازی در این فیلم سیمرغ بلورین نقش مکمل را برنده شد. جایزه ای که به درستی به او داده شد.

بیست در جشنواره های کارلو ویواری و دمشق نیز خوش درخشید تا در کنار تردید کریم مسیحی سال خوبی را برای مهتاب کرامتی رقم زده باشد.

تا بازی در آلزایم احمدرضا معتمدی، کرامتی در دو فیلم دیگر نیز حضور یافت؛ شبانه روز و آدم کش.

شبانه روز ملغمه ای عجیب و غریب از چند داستان بود که در هم تنیده می شدند، هم را پس می زدند و تأیید می کردند و در آخر با فروش فوق العاده ضعیف خود در گیشه ماجرا با ناراحتی پایان می یافت.

شبانه روز با انبوهی از بازیگران و اساتید پشت دوربین در مقام مشاور کارگردان و داستانی اپیزودیک در دوره های مختلف که به شیوه همان دوران در اپیزودهای مختلف با روان مخاطب بازی می کرد، همان قدر فیلم مهمی در کارنامه کرامتی محسوب می شود که حضور در ملاقات با طوطی علی رضا داوودنژاد.

آدم کش نیز فیلمی با داستانی پیچیده بود از خیانت و رفاقت و دوز و کلک که شاید در آن تنها سیلی پایانی رادان بر صورت حامد بهداد در یادها بماند.

آلزایمر، فیلمی قابل احترام

اما آلزایمر فیلم بعدی مهتاب کرامتی فیلم مهمی است. نه اینکه فیلم خوبی باشد، بلکه به این خاطر که ساخته یکی از جدی ترین آدم های این سینماست. احمدرضا معتمدی که در کارنامه اش فیلم هایی مثل زشت و زیبا و دیوانه از قفس پرید را دارد.

در آلزایمر کرامتی نقش زنی را بازی می کند که شوهرش را زا دست داده است. هر چه اطرافیانش به او می گویند شوهرش مرده، او قبول نمی کند تا اینکه با پیدا شدن مردی نیمه دیوانه و نیمه فرزانه ادعا می کند شوهرش را یافته است. او این ادعا را در حالی مطرح می کند که تمام اسناد و شواهد علمی و پزشکی خلاف حرف او را تأیید می کند.

از این چند خط می توان فهمید که با فیلمی مواجهیم که می خواهد حرف بزند و می زند؛ هر چند ناقص و الکن. درباره نارسایی حواس تجربی انسان در شناخت پدیده های اطرافش.

باید گفت مشکل فیلم مضمون آن نیست، بلکه نحوه گفتن آن است و همین هم باعث شده فیلم آنی که باید، نمی شود.

با این حال این فیلم اثری به شدت قابل احترام است که بازی در آن جز نقاط روشن کارنامه کرامتی به حساب می آید.

دیگر فیلم ها

بعد از این فیلم کرامتی در چند اثر سینمای دیگر ظاهر شد که رستاخیز و عصر یخبندان مهم ترین آنها هستند. رستاخیز بعد از سال ها کرامتی را در نقشی تاریخی به خدمت گرفت. در فیلمی با محوریت حادثه عاشورا و با حساسیت های زیاد نسبت به آن.

این فیلم که با بودجه ای عظیم ساخته شده، به علت پاره ای مخالفت ها با نشان دادن چهره مقدسین هنوز نتوانسته مجوز نمایش بگیرد.

عصر یخبندان ساخته مصطفی کیایی دیگر فیلم مهم کارنامه کرامتی است. این فیلم با موضوع مواد مخدر در سال 1393 ساخته شد و کرامتی به خاطر بازی در یان توانست نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شود.

زندگی خصوص و دیگر فعالیت ها

مهتاب کرامتی در کنار دخترش

مهتاب کرامتی در کنار دخترش

مهتاب کرامتی می گوید ارتزاقش از طریق سینماست و کارهای دیگر مثل طراحی لباس را تفننی و از سر علاقه انجام می دهد. او که پیش از این یک بار ازدواج کرده، صاحب یک دختر است که با هم زندگی می کنند. همسر سابق او بابک ریاحی پور بود که از نوازندگان معروف گیتار به شمار می رود.

کرامتی سفیر حسن نیت یونیسف نیز هست و به گفته خودش به خاطر سابقه تحصیلش در رشته میکروبیولوژی این وظیفه به عهده او گذاشته شده. با حقوق یک دلار در سال!!

نام و نام خانوادگی :

 نام و نام خانوادگی


محل تولد

 :تاریخ تولد

  بیوگرافی

  فیلم های سینمایی

  سریال ها

برچسب ها برچسب‌ها:,
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *