#


معرفی بهترین بازیگران مرد سینما بعد از انقلاب

23 اکتبر 2018 بدون نظر 4511 بازدید

معرفی بهترین بازیگران مرد سینما بعد از انقلاب

کدام یک از بازیگران مرد سینما بعد از انقلاب بهترین بودند؟

برخی از بازیگران مرد سینمای ایران که بعد انقلاب نقش آفرینی کرده اند به عنوان بهترین بازیگران در این چند ساله انتخاب شده اند. در این مطلب قرار است لیستی در خصوص برترین بازیگران مرد سینمای ایران بعد از انقلاب در اختیارتان قرار دهیم. در این فهرست ده نفر اصلی بوده و دوازده نفر دیگر فرعی هستند. این انتخاب ها گاهی اوقات دارای اجماع همگانی می باشد و گاهی اوقات هم نشانه هایی از سلیقه کسی که عنوان می کند.

1.عزت الله انتظامی

انتظامی علاوه بر فیلم گاو اصولاً ایفاگر نقش های دوم در سینمای قبل از انقلاب هم بود ولی در دهه 60، این شانس را به دست آورد که به یک بازیگر درجه یک پرطرفدار تبدیل شود.

درخشش وی در کمدی بی نظیر داریوش مهرجویی یعنی اجاره نشین ها و ایفای نقش بسیار خوبش در حاجی واشنگتن شروع کننده این دوران رو به رشد او آن هم در گذر از سن شصت سالگی بودند.

گراند سینما، شیر سنگی، خانه خلوت، روسری آبی، روز فرشته و کشتی آنجلیکا از جمله فیلم هایی می باشند که استعداد بالای وی در دو زمینه کمدی تراژدی را به نمایش می گذارند.

وی به عنوان بازیگر خیلی از فیلم های داریوش مهرجویی هم ایفای نقش کرد. گاهی اوقات نقش اول و گاهی اوقات هم نقش های دوم: اجاره نشین ها، شیرک، هامون و بانو تعدادی از همکاری های وی با داریوش مهرجویی می باشند که پیش از انقلاب هم در چهار فیلم گاو، آقای هالو، پستچی و دایره مینا با هم همکاری کرده بودند.

انتظامی به دلیل داشتن وسواس در حرفه خود، تسلط خوبش بر لهجه تهرانی، ریتم تند صحبت کردنش و تیزهوشی نمایان در مدل بازی اش تا اواسط دهه هفتاد از پر طرفدارترین بازیگران سینمای ایران بود.

ولی به مرور با افزایش سن او را در این سینما فعالیت خود را کرد و در نتیجه در دو بیست سال آخر عمر پربارش فیلم های خیلی کمی را بازی کرد که بهترین آن ها گاو خونی، حکم و راه آبی ابریشم بودند.

کارنامه کاری عزت الله انتظامی از هر جهت فوق العاده است. اینکه یک بازیگر در گذر از سن شصت سالگی تبدیل به یک ستاره شود در هیچ جای دنیا سابقه نداشته است.

سال تولد: 1303

سال فوت: 1397

برترین فیلم ها: اجاره نشین ها (1365)، گاو (1348)، بانو (1370)، شیر سنگی (1365)، خانه خلوت (1372) و روسری آبی (1373)

2.پرویز پرستویی

پرویز پرستویی در دهه شصت وارد دنیای سینما شد ولی تا سال 1373 که فرصت ایفای نقش در لیلی با من است را به دست آورد شانسی برای نشان دادن خود به عنوان یک هنرمند سینما را نداشت.

ولی لیلی با من است نمایشی از قابلیت های وی به عنوان یک کمدین بود. آدم برفی، مرد عوضی و مومیایی3 و بهتر از همه مارمولک توانایی وی به عنوان یک کمدین دوست داشتنی را بیش از قبل نمایش دادند. در این بین بازی او در فیلم آژانس شیشه ای سر و صدایی به پا کرد تا جایی که شهرت خسرو شکیبایی و عزت الله انتظامی را هم تحت الشعاع خود قرار داد.

پرویز پرستویی از سال1375 تا1385 ستاره بدون رقیب سینمای ایران به حساب می آمد. مجموعه کارهایش با ابراهیم حاتمی کیا ( آژانس شیشه ای، موج مرده، روبان قرمز، به نام پدر و بعد ها هم بادیگارد) شهرت این هنرمند را در بین نسل جوان بیننده ثابت کرد.

قابلیت های بالای او در دو حیطه کمدی و تراژدی بی نظیر بود ولی 10، 12 سالی می شود که دیگر از صدر فهرست بازیگران سینما خارج شده است و فقط بازی فوق العاده اش در فیلم سینمایی بادیگارد یک مرتبه دیگر اسم او را برای مدتی بر سر زبان ها انداخت.

متولد: 1334

برترین فیلم ها: لیلی با من است (1373)، آژانس شیشه ای (1375)، مرد عوضی (1376)، روبان قرمز (1377)، مارمولک (1382) و بید مجنون (1383).

3.خسرو شکیبایی

وی هم مانند پرویز پرستویی و عزت الله انتظامی از حوزه تئاتر به سینما وارد شد. سال1368 در فیلم سینمایی شکار در کنار پرویز پرستویی ظاهر شد ولی فیلم مورد علاقه مردم قرار نگرفت تا این که در همان سال داریوش مهرجویی وی را در یک تئاتر مشاهده کرد و از او خواست که برای فیلم هامون بازی کند.

بازی شکیبایی در فیلم هامون آن هم در سن 45 سالگی را تنها در یک کلام می توان شاهکار قلمداد کرد و سر و صدای زیادی هم به پا کرد. (جالب این که کشف دیرهنگام شکیبایی در چهل و پنج سالگی درست مانند ماجرایی بود که برای انتظامی سر فیلم گاو اتفاق افتاده بود. انتظامی هم در چهل و پنج سالگی تبدیل به ستاره شده بود.) پس از آن خسرو شکیبایی انتخاب نخست و همیشگی خیلی از فیلم سازان شد.

وی دوره خیلی خوبی را تجربه کرد. مخصوصاً ایفای نقش فوق العاده اش در دو فیلم احمدرضا درویش یعنی کیمیا و سرزمین خورشید و همچنین بازی هایش در فیلم های داریوش مهرجویی (هامون، بانو، سارا، پری و میکس) وی را به یکی از پر طرفدارترین هنرمندان سینمای ایران در دهه هفتاد تبدیل کرد.

کاغذ بی خط اثر ناصر تقوایی، سالاد فصل ساخته فریدون جیرانی و چه کسی امیر را کشت فیلمی از مهدی کرم پور آخرین نقش آفرینی های او در سینمای ایران بودند.

در این بین سریال های خوبی مانند خانه سبز و روزی روزگاری شهرت و قابلیت های بازیگری او را در میان توده های مردم عمیق تر از قبل ساخت.

سال تولد: 1323

سال فوت: 1387

برترین فیلم ها: هامون (1368)، یک بار برای همیشه (1371)، کیمیا (1372)، سرزمین خورشید (1375) کاغذ بی خط (1381) و چه کسی امیر را کشت (1385).

4.شهاب حسینی

هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که آینده ای چنین روشن برای مجری برنامه نیمرخ و بازیگر سریال پلیس جوان به وجود بیاید. ولی شهاب حسینی به طوری تعجب انگیز پیشرفت کرد و به جایگاه فوق العاده حال حاضرش دست پیدا کرده است.

ستاره دهه 90، بازیگری که در جشنواره کن موفق به دریافت جایزه می شود و دوست داشتنی ترین و پر طرفدارترین هنرمند حال حاضر سینمای ایران. وی دهه هشتاد را با فیلم های رده متوسط آغاز کرد ولی بازی در فیلم درباره الی به همه اثبات نمود که چه بازیگر با قابلیت بالایی است.

پس از آن در ده سال اخیر وی در مجموعه فیلم های پر بیننده ایفای نقش کرده است از جمله دو فیلم خیلی خوب اصغر فرهادی یعنی جدایی نادر از سیمین و فروشنده. پرسه در مه، حوض نقاشی و برادرم خورشید از فیلم های دیگر مهم او می باشند و هر چند سریال شهرزاد که محبوبیت او را در دل میلیون ها بیننده تلویزیونی و سینمای خانوادگی ثابت نمود.

سال تولد: 1352

برترین فیلم ها: درباره الی (1387)، پرسه در مه (1391)، جدایی نادر از سیمین (1390)، خانه پدر (1393) و فروشنده (1394).

5.رضا عطاران

رقم فروش فیلم این هنرمند باورنکردنی است. کمدین شناخته شده سینمای ایران که با فرم خاص خود دل از میلیون ها بیننده را در طول یک دهه گذشته برده است.

رضا عطاران در نیمه اول دهه هشتاد هم فعالیت زیادی داشت ولی اساس شهرت یافتنش از سریال های مدل ماه رمضانی قرار داشت. علاقه او به سینما باعث شد تا به یک توفیق بزرگ برای دنیای هنر تبدیل شود. حساسیت او در کاراکترهای کمدی و تکنیک های معروفش او را با فاصله زیاد به معروف ترین بازیگر کمدی تاریخ سینمای ایران تبدیل کرده است.

چند سالی می باشد که دیگر عادت کرده ایم تا نام او را در تیتراژ پرفروش ترین فیلم های سال بشنویم و ببینیم. وی علاوه بر عامه پسند بودن بازیگر مورد علاقه اهل فن هم می باشد. مخصوصاً مجموعه فعالیت هایش در فیلم های کاهانی.

سال تولد: 1348

برترین فیلم ها: ورود آقایان ممنوع (1389)، اسب حیوان نجیبی است (1389)، بیخود و بی جهت (1390)، دهلیز (1391) طبقه حساس (1392) و دراکولا (1394)

6.داریوش ارجمند

وی هم یکی از بازیگران فعال تئاتر بوده است که در چهل سالگی و با حساسیت ناصر تقوایی نقش ناخدا خورشید را بازی کرد و آن را به یکی از بهترین بایگران تاریخ سینمای ایران تبدیل کرد.

نقش آفرینی های بعدی او در کشتی آنجلیکا، آدم برفی، پاییزان، اعتراض، قربانی، پرده آخر و حتی سگ کشی قابل مقایسه با شروع فوق العاده اش در سینما نبود.

ولی بازی به یاد ماندنی اش در تلویزیون و سریال امام علی باعث شد تا بیش از پیش در دل مردم جای گیرد و محبوب شود.

سال تولد: 1325

برترین فیلم ها: ناخدا خورشید (1365)، کشتی آنجلیکا (1366)، پرده آخر (1369) و سگ کشی (1379)

7.مهدی هاشمی

هنرمند اهل گیلان که در دهه شصت با سریال سلطان و شبان شناخته و معروف شد، گرچه پیش از آن در فیلم کمتر دیده شده مرگ یزدگرد ایفای نقش کرده بود.

وی به مرور در سینما و با کمدی اجتماعی های رخشان بنی اعتماد بیش از پیش شناخته شد. وی همواره بازیگری با کمالات بوده که به صورتی کاملا حرفه ای از عهده نقش های متفاوتی که به او داده شده بر آمده است. چه در زمینه درام چه در کمدی.

سال تولد: 1325

برترین فیلم ها: ناصرالدین شاه آکتور سینما (1370)، همسر (1372)، هیچ (1388)، خانه پدری (1389) و سیانور (1394).

8.نوید محمد زاده

خیلی عجیب به نظر می آید، فقط شش سال است در سینمای ایران بازی کرده ولی به این سرعت جای خود را در لیست برترین ها ثبت کرده است.

وی هم از تئاتر شروع کرد و در حضورش در دنیای سینما موفق شد سطح بازیگری را تا اندازه زیادی بالا ببرد. به او این نقد وارد است که اغلب نقش آدم های لمپن و معتاد را بازی می کند ولی هر چیزی که باشد نتیجه فعالیتش را در شش سال اخیر شگفت انگیز است و عجیب تر آن که فقط 32 سال سن دارد.

سال تولد: 1364

برترین فیلم ها: عصبانی نیستم (1391)، ابد و یک روز (1393)، خشم و هیاهو (1394)، خفه گی (1395) و مغزهای کوچک زنگ زده (1396)

9.حامد بهداد

در دهه هشتاد مانند یک صاعقه در سینمای ایران ظاهر شد ولی قدر موقعیت خود را به درستی ندانست و به تدریج از اریکه خود پایین آمد.

گرچه به نظر می آید به تازگی دوباره به فعالیت افتاده است. سبک بازی او دینامیک و هیجانی می باشد و قادر است پرده سینما را با انرژی ای که در نقش هایش به وجود می آورد تسخیر کند.

سال تولد: 1352

برترین فیلم ها: بوتیک (1381)، روز سوم (1385)، سعادت آباد (1389)، جرم (1389) و سد معبر (1395).

10.اکبر عبدی

در دهه شصت پر طرفدارترین بازیگر سینمای کمدی ایران بود و اعتبار و دستمزدش با هیچ هنرپیشه دیگری در آن دهه قابل قیاس نبود. در این دهه فیلم های متنوعی را ایفای نقش کرد و قابلیت خود را در نقش دراماتیک فیلم مادر هم ثابت کرد.

وی در دهه هشتاد و با فیلم اخراجی ها مجدداً به یک بازیگر ارزشمند در سینمای ایران تبدیل شد و در یک دهه اخیر تقریباً پرکار بوده است.

سال تولد: 1339

برترین فیلم ها: اجاره نشین ها (1365)، مادر (1368)، دزد عروسک ها (1369)، هنرپیشه (1370)، روز فرشته (1372) و آدم برفی (1374).

دوازده نفر بعدی:

علی نصیریان (شیر سنگی، جاده های سرد، بی بی چلچله و …)

جمشید مشایخی (گل های داوودی، کمال الملک، یک بوس کوچولو)

ابولفضل پور عرب (عروس، قربانی، غریبانه و …)

رضا کیانیان (آژانس شیشه ای، روبان قرمز، ماهی ها عاشق میشوند، خانه روی آب و …)

حمید فرخ نژاد (عروس آتش، ارتفاع پست، به رنگ ارغوان و …)

فرهاد اصلانی (مغزهای کوچک زنگ زده، دختر، یه حبه قند، کوچه بی نام و …)

بهرام رادان (گاو خونی، سنتوری، پل چوبی، خون بازی و …)

محمدرضا فروتن (مرسدس، قرمز، دو زن و زیر پوست شهر)

علی مصفا (پری، چیزهایی هست که نمیدانی، پله آخر و …)

پیمان معادی ( جدایی نادر از سیمین، ابد و یک روز، بمب و …)

فریبرز عرب نیا (ضیافت، سلطان، شوکران و …)

صابر ابر ( آسمان زرد کم عمق، اینجا بدون من، آقا یوسف، برف روی کاج ها … )

نام و نام خانوادگی :

 نام و نام خانوادگی


محل تولد

 :تاریخ تولد

  بیوگرافی

  فیلم های سینمایی

  سریال ها

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *