فون اشتروهایم
فون اشتروهایم و تهیه کنندگان امریکایی
به همه ی اینها به نظر می رسد که تهیه کنندگان امریکایی به طور مقاومت ناپذیری به سوی هنرمندان قوی و خلاق که اتشی در نهادشان زبانه می کشد ومی خواهند فیلم را برای بیان برداشت کاملا شخصی خود از زندگی و جهان به کار برند کشانده می شوند.کارخانه های فیلمبرداری همیشه با سلام و صلوات با اینگونه اشخاص قرارداد می بندند.اما سپس می کوشند که انها را در قالب تصورات ساخته و پرداخته خود و شرایطی که گمان می کنند فروش فیلم را تضمین می کند.
جای دهند مضحک این است که انچه اینگونه اشخاص را مورد توجه تهیه کنندگان قرار می دهد در وهله ی اول اثری غیر عادی و خارج از خط متعارف است، که توفیق ان درست به همین سبب است که عاری از موضوعات و خالی از ان ارزشهای قراردادی است که تهیه کنندگان شرایط لازم فیلم پر فروش می دانند.
همین که قرار دادبسته شد تهیه کنندگان گمان می کنند کارگردان باید سازش کند حال انکه برای هنرمندان منفردی مانند اریخ فون اشتر وهایم و رابرت فلاهرتی و یوزف فون اشترن برگ چنین سازشی اگر محال نبود لااقل دشوار بود. جنگی که همیشه میان “اداره” استودیو وهنرمندان ان در جریان بود، در مورد این اشخاص با شدت بیشتری در گرفت .در این جنگ برای این هنرمندان سه راه وجود داشت. کناره گیری کامل اتش بس موقت تسلیم ننگین.
برگرفته از تاریخ سینما ، نویسنده:ارتور نایت ، ترجمه:نجف دریا بندری
دیدگاهتان را بنویسید