...

#


سینمای تجریدی یا Abstract film

سینمای تجریدی یا Abstract film
19 آوریل 2017 بدون نظر 4067 بازدید

سینمای تجریدی یا Abstract film

سینمای تجریدی یا Abstract film چیست؟

سینمای تجریدی یا Abstract film ، گونه‌ای فیلم که از طریق طرح‌های تصویری و ضرب‌آهنگین، تنها هدف‌های غیرداستانی را در سینما دنبال می‌کند. در این گونه سینما، تأکید بر فرم و شکل‌های تجریدی و نه بر محتوا است. در سینمای تجریدی، از تصاویر اشیاء آشنا نه برای نشان دادن مفاهیم معمول تداعی شده با آن اشیاء که برای خلق جلوه‌های تدوینی، تکنیک‌های تصویری، اثرات صوتی و ضرب‌آهنگ‌های تصویری استفاده می‌شود.

ذکر چند نمونه

به‌عنوان نمونه نگاه کنید به حرکات هماهنگ و مکانیکی اشیاء عادی در فیلم «باله‌ی مکانیک» ساخته‌ی «فرنان لژه» (۱۹۲۴). بسیاری «فیلم‌های انیمیشن» که در آن‌ها رنگ‌ها و شکل‌ها، موضوع اصلی به شمار می‌آید را نیز می‌توان در اصل فیلم‌های تجربی به شمار آورد.

به‌عنوان نمونه،

فیلم‌های انیمیشن کامپیوتری «جان و جیمز ویتنی»، نوعی فیلم تجریدی به شمار می‌آیند. به‌عنوان نمونه در فیلم‌های «دگرگشت‌ها» (۱۹۶۸) و «لاپیس» (۶۶-۱۹۶۳) ترکیب‌های تصویری تجریدی ساخته و پرداخته‌ی کامپیوتر است. تصاویر این فیلم‌ها در مرحله‌ی نهایی با فنون تصویری همچون رنگ‌‌آمیزی از طریق صافی‌های رنگی و «هم‌گدازی» تلطیف شده‌اند تا به فیلم احساس کامل رهایی مطلق از واقعیت و شکلی غیر تداعی گونه داده شود. «استان براکهج» در فیلم «پروانه گونه» ، (۱۹۶۳) با چسباندن بال‌های پروانه بر روی نوار پلاستیکی «مای لار» و چاپ تصاویر حاصل روی فیلم، طرح‌های تجریدی و متحرکی خلق کرد.

برگرفته از کتاب فرهنگ اصطلاحات سینمایی نوشته  فرانک بی‌ور

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *