...

#


گشوده شدن کانال پاناما در پخش فیلم

گشوده شدن کانال پاناما در پخش فیلم
9 آوریل 2017 بدون نظر 1665 بازدید

گشوده شدن کانال پاناما در پخش فیلم

گشوده شدن کانال پاناما در پخش فیلم و تحول در پیروزی صنعت فیلم

تابستان 1914 شاهد گشوده شدن کانال پاناما ، آغاز تولید تولد یک ملت به کارگردانی دیوید وارک گریفیث و ترور فردیناند ، ولیعهد اتریش ، بود .

این وقایع هر یک به شیوه خود تاثیر محسوسی بر آینده سینما نهاد . کانال پاناما رشد صنعت کشتیرانی ایالات متحده را تسریع کرد و زیر بنای لازم را برای صنعت فیلم فراهم نمود تا به پخش جهانی وسیع تری دست یابد .

فیلم گریفیث به تحول روش های تولید و فنون پخش فیلم کمک نمود و این تحول در پیروزی صنعت فیلم ایالات متحده بر رقبای اروپایی موثر افتاد .

و مرگ ولیعهد اتریش نیز آتش جنگ کبیر [ جنگ جهانی اول ] را برافروخت که به تغییر جهت اقتصاد سیاسی جهان منتهی گردید و به نابودی صنعت فیلم فرانسه ، انگلستان و ایتالیا که زمانی بر سینمای جهان تسلط داشتنمد کمک کرد .

جنگ باعث شد تا ساختار قدرت سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی جهان کاملا دگرگون شود . تغییرات سیاسی با وسعتی که پیش از جنگ کم و بیش ناممکن می نمود در قالب ظهور جمهوری در آلمان ، بر سر کارآمدن یک دولت انقلابی در روسیه و حق رای برای زنان در ایالات متحده و بریتانیا پدیدار گشت .

تجارت جهانی

ایالات متحده از یک غول منطقه ای و فاقد بینش و امکانات کشتیرانی برای تجارت جهانی به قدرتی بلامنازع و مجهز به محصولات کافی و ابزار های ارائه آن بدل گشت و توازن بین المللی قدرت سیاسی ، بانکداری ، تجارت و سرمایه گذاری جهان به نفع آمریکا تغییر قطعی یافت .

جنگ تحولی به همان اندازه بنیادی نیز در عرصه ی فرهنگ پدید آورد . جنگ ، در یک کلام ، اروپا را به قرن بیستم پر تاب کرد . بین سال های  1914 و 1918 ، سلسله مراتب اجتماعی ، نظام های شناخت شناسانه و اخلاقی و قراردادهای بازنمایی به کلی تغییر کرد .

حتی مفاهیمی همچون زمان ، فضا و تجربه ، که در نوشته های اینشتاین و فروید مورد تجدید نظر قرار گرفت ، در قالب کوبیسم ، دادائیسم و اکسپرسیونیسم شباهت هایی با جو بردباری و تساهل حاکم بر این دوران یافت .

اما حادثه ی مهم دیگر این بود که فرهنگ های کهنه و نخبه گرای اروپا در بسیاری از زمینه ها جای خود را به فرهنگ توده ای جدید داد که تحت تسلط ایالات متحده ی آمریکا بود .

صنعت تصویر متحرک بعد از جنگ به مظهر و در عین حال ابزاری برای آن دگرگونی فرهنگی و اقتصادی بدل گشت که ویژگی سال های باقی مانده قرن شد .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *