#


معرفی چند قطعه فوق العاده از کیهان کلهر

26 نوامبر 2018 بدون نظر 2595 بازدید

معرفی چند قطعه فوق العاده از کیهان کلهر

قطعه های فوق العاده ی کیهان کلهر به مناسبت روز تولدش

سوم آذر سالروز تولد یکی از پر طرفدارترین موزیسین‌ های حال حاضر می باشد؛ هنرمندی که سفیر ارزنده ای برای موسیقی کشور است و به دفعات زیاد موفق شده با سایر فرهنگ‌ ها و هر چند با زبان موسیقی به گفت و گو بنشیند.

کیهان کلهر به غیر از تمام آثار مهمی که از خود بر ‌جای گذاشته و می ‌گذارد، موفق شد تا رویکرد جدیدی را بر نوازندگی کمانچه ارائه کند و از این بابت هم پرچمدار محسوب می شود.

با توجه به این که کلهر در آستانه پنجاه ‌و پنج سالگی قرار دارد، هنوز هم از لحاظ جنب ‌و جوش و فعالیت در تجربه‌ های جدید، مثل همکاران جوان ‌تر از خودش عمل می‌ کند.

همکاری کیهان کلهر با همراهی گروه دستان اثرهای منحصر به فردی نظیر «بوی نوروز» و «سفر به دیگر سو» را در نواخته است ولی نخستین کار مستقل وی با خوانندگی استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان همراه بوده است؛ و «شب، سکوت، کویر» به یکی از ماندگارترین آثار موسیقی نواحی تبدیل شد تا اسم کیهان کلهر بیش‌ از قبل بر سر زبان ها بیفتد و در حال حاضر که تولد پنجاه ‌و دو سالگی‌ خود را جشن می ‌گیرد نه تنها در ایران بلکه در دنیا، اهالی هنر و موسیقی وی را به ‌خوبی می ‌شناسند.

ممکن است شرح زندگی و اثرهای وی در این روزها تکرار مکررات باشد و به همین ترتیب بهتر است که با ما همراه شوید تا مروری داشته باشیم بر ده قطعه از بهترین آثار او که در این سال ها نواخته است. در این لیست ده ‌گانه هیچ رتبه ‌بندی انجام نگرفته و این آثار تنها بر پایه آن چه در حافظه نگه داشته بوده است عنوان می شود.

چهار نعل هزار اسب

آشنایی که کلهر با گروه جاده ابریشم پیدا کرد موجب شد تا آلبومی از موسیقی متن این فیلم روانه بازار شود.

یکی از آثار مهم و اثرگذار این آلبوم اثری است به نام «چهارنعل هزار اسب» قطعه ‌ای که تمام و کمال به یاد آورنده نام خوداو است و زیبایی یک تلفیق درست را به همراه دارد.

طرقه

این اثر الهام گرفته شده از یک افسانه قدیمی خراسانی می باشد. طرقه نام پرنده ‌ای است که قصد پرواز تا خورشید را دارد و برای این که از سوختن در امان باشد می بایست هزار نام از خداوند را حفظ نماید و در طول مدت رسیدن به خورشید آن‌ ها را ذکر کند که در آستانه رسیدن به مقصود نام هزارم از خاطرش می رود و می‌سوزد.

کیهان کلهر بر پایه این روایت چهار مضراب زیبایی را نواخته است که در دو آلبوم «شب، سکوت، کویر» و «شهر خاموش» (به همراه کوارتت زهی) روانه بازار شده است. این اثر یکی از احساسی ‌ترین آثار ساخته کلهر محسوب می شود.

شوق

بازگشت به فرهنگ مادری و همنشینی با نوازنده ماندگار و محبوبی نظیز علی ‌اکبر مرادی باعث شد تا دو نوازی منحصر به فردی در دستگاه نوا و بر پایه موسیقی مقامی کردستان ساخته شود.

نتیجه این همنشینی آلبوم درجه یکی شد با اسم «در آیینه آسمان» و «شوق» یکی از مجذوب ترین قطعات آن محسوب می شود.

شهر خاموش

این اثر یکی از طولانی ‌ترین آثار نواخته ‌شده توسط کلهر می باشد. این قطعه ترکیبی از بداهه‌ نوازی و موسیقی از قبل نوشته است و بازتاب حالاتی مانند خشم، ترس و درد است.

اثری که شایسته آن را گوش کرد تا درباره آن صحبت کند. در واقع این اثر به قربانیان فاجعه بمباران شیمیایی حلبچه تقدیم شد.

پرواز

یکی دیگر از ترکیب ‌های ماندگار کیهان کلهر محسوب می شود. این اثر را که مقدمه و تنظیم آن را کالین جاکوپسن انجام داد و بر اساس ملودی خراسان پایه گذاری شده و مثل یک پرواز بی فرود می ماند.

مقدمه واقعاً جذاب و هماهنگی سازها در نوع خود بی ‌نظیر می باشد و کیهان کلهر ثابت کرده که در ترکیب موسیقی و رسیدن به بن ‌مایه ‌های مقامات بکر خراسانی به طور کامل استاد است. توصیه می کنیم که این اثر و اثر قبلی را با هدفون و در تاریکی مطلق گوش کنید.

ساز و آواز کُرد بیات

مگر امکان دارد که از قطعات ساخته شده کیهان کلهر سخن بگوییم و از آن ساز و آواز منحصر به فرد کُرد بیات (ره میخانه) با آواز بی نظیر شجریان بزرگ، حرفی به میان نیاید؟

آلبوم خاطره انگیز «بی تو بسر نمی شود» با همراهی استاد شجریان، علیزاده، کلهر و همایون در دوره انتشارش از افراد علاقه ‌مند به موسیقی سنتی واقعا دلبری کرد و بعد از انتشار آن، این آواز به یکی از ماندگارترین ساز و آوازها تبدیل شد.

سرودی برای باران

ساز اختراعی شاه کمان با حمایت کیهان کلهر ساخته شد تا بتواند قسمتی از گستره صوتی نداشته ‌سازهای زهی ایرانی را پوشش دهد.

اینکه این ساز تا چه حد در رسیدن به این مقصود موفق بوده به زمان و اندوخته ‌ی بیشتری از شنیده ‌های ما نیاز دارد ولی اثر «سرودی برای باران» یکی از زیبا‌ترین آثار کلهر با این ساز ابداعی است.

این اثر در آلبوم «تنها خواهم ماند» قرار داده شده و علی بهرامی فر به همراه سنتور خود با کیهان کلهر هم نوازی کرده است. این دو نوازنده در این اثر در حد و ‌اندازه یک ارکستر صدا می‌ دهند.

سوار در صبح

در صورتی که قصد داشتید طلوع صبح را در هر ساعت از شبانه‌ روز گوش کنید! این قطعه چهارگاه را از آلبوم «نخستین دیدار بامدادی» گوش دهید. ابداعات تصویری عمومی از کیهان کلهر در گوش و چشم علاقه مندان نهادینه شده ولی این اثر نشان از تسلط بالای کلهر بر ردیف است.

قطعه ماندگار «سوار در صبح» نشاطِ ذاتی چهارگاه را به درستی به تصویر می ‌کشد.

آخ لیل و داخ لیل

انتخاب این اثر که نه از ساخته های کیهان کلهر می باشد و نه در آلبومی منتشر گردیده شده، فقط و فثقط یک علت دارد و آن‌ هم حال خوب این موزیسین در نواختن این قطعه است.

«آخ لیل و داخ لیل» یکی از آثار قدیمی کُردی می باشد و جزو کمتر دفعاتی است که صدای وی با سازش همراه شده است. این اثر با همراهی بهنام سامانی اجرا شده و هر دو قطعه صوتی و تصویری آن در فضای مجازی قابل دسترس است.

ولی اجازه دهید قطعه دهم را از همین الان به پیشواز برویم. سال قبل کیهان کلهر هم‌ نواز یک نوازنده آفریقایی با یک ساز جالب شد که قسمت کوتاهی از آن قابل دسترس است. نوازنده ای به اسم تومانی دیاباته و سازی مشابه چنگ به نام «کُرا»؛ و این لیست ده ‌گانه را با این امید تمام می کنیم که به ‌زودی شاهد منتشر شدن این قطعه از کیهان کلهر باشیم.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *