چه کسانی از بحران های دوران جنگ سود بردند؟
چه کسانی از بحران های دوران جنگ سود بردند؟
دیگر کسانی که از بحران زمان جنگ سود بردند سازندگان فیلم های خبری و مستند بودند که باید فیلم های آموزشی و اطلاعاتی دولت را تأمین می کردند . دو سال که از آغاز جنگ گذشت سرآنها از همه شلوغ تر شد ، چرا که باید فیلم های خود را علاوه بر سینماهادر اردوگاه ها ، و کتابخانه های عمومی نیز نمایش می دادند . جنگ تمایز میان فیلم های مستند و فیلم های سینمایی را مخدوش کرد .
کارکنان این دو بخش صنعت سینما به دلیل کمبود کلی نفرات مورد نیاز و هدف جدید رسانۀ سینما برای نمایش واقعیات بریتانیای زمان جنگ به راحتی با یکدیگر معاوضه می شدند . و بسیاری از فیلم های سینمایی حاوی بخش های مستندی از ناوگان های هوایی و دریایی ، رژۀ ارتش و انفجار مکان ها بود که این بخش ها خود روایت را از آن حالت تئاتری و صحنه های داخلی دور می کرد .
انسجام ملت
جنگ نمایش انسجام ملت را الزامی کرد ، ملتی که بخش های مختلف آن از قبیل منطقه ، طبقۀ اجتماعی ، جنسیت ، و سن ، زیربنای هویت و شخصیت و بالاتر از همه وحدت کشور به شمار می رفت . یکی از راه های برآوردن این نیاز به کارگیری راهبردهای معمول در فیلم های مستند برای ریشه گرفتن داستان از بحران معاصر کشور و پرداختن روایتی بود که در آن گروهی از شهروندان انگلیسی از مناطق یا طبقات گردهم می آمدند تا به هدفی مشترک دست یابند .
راهبردهای مستند ( و فیلم های مستند موجود ) در فیلم های آن دوره جرح و تعدیل می شد ، نمونۀ این کار را می توان در فیلم های زیر مشاهده کرد : جنس لطیف ( لزلی هوارد ، 1943 ) که داستان هفت زن است که در بخش نیروهای کمکی منطقه تعلیم می بینند و می جنگند ؛ مادر طلوع فرو رفتیم ( آنتونی آسکوییت ) که دربارۀ تعقیب و غرق یک کشتی دشمن توسط یک زیردریایی بریتانیایی است ؛ و سن دمیتریو ، لندن ( چارلز فرند ) که براساس رخدادهایی واقعی مربوط به یک کشتی تجاری است که از اقیانوس اطلس به مقصد کلاید نفت حمل می کرده است .
تمامی این فیلم ها با کمک و همکاری ارتش و دولت ساخته شدند . طرح این فیلم ها نه دربارۀ یک زوج یا قهرمان رمانتیک ، بلکه دربارۀ چند شخصیت با هدفی مشترک است ، و غالباً چند روایت فرعی به شکل موازی در فیلم دنبال می شود . بنابراین این نوع فیلم ها بیشتر دارای ساختاری خودانگیخته اند ، و به تغییر شخصیت ها از شهروندانی عادی به جنگجویانی میهن پرست و پرشور می پردازند . درست است که طرح این فیلم ها به عشق زن و مرد نمی پردازد ، اما به پیروی از ساختار و سازمان دهی واحدهای ارتش بسیار منسجم و یک پارچه است .
دیدگاهتان را بنویسید