در سال 1915 ، اتو مسمر طراح تازه کاری بود که در تولید فیلم های خبری هفته نامه یونیورسال شرکت داشت ، و در همین زمان پت سالیوان ، طراح داستان های مصور و انیماتور ، به ان شرکت آمد تا ترتیت عکسبرداری از برخی از طرح هایش را بدهد . مشکلات شخصی سالیوان ( او به جرم تجاوز به یک دختر بچه زندانی شد ) و شرکت اتو مسمر در جنگ ، همکاری آنها را به تعویق انداخت تا آنکه در سال 1919 پخش کارتون برای مجله تصویری پارامونت را آغاز کردند .
یکی از این کارتون ها با نام فلین فالیز درباره گربه خانگی بدجنسی بود که خیلی زود فلیکس نام گرفت . مارگرت وینکلر پخش این سریال را در سال 1921 عهده دار شد و این کار را تا سال 1925 ادامه داد . او به رغم دعواهای مداوم با سالیوان که گاهی به دادگاه نیز کشیده می شد ، موفق شد این گربه را به شهرتی ملی برساند .
اتو مسمر سرپرستی استودیو و پرداختن به تمامی جزئیات کوچک و بزرگ را برعهده داشت . سالیوان مدت ها پیش از این زمان از کارهای خلاقانه مربوط به تولید سریال فلیکس کاملا کنار کشیده بود و تنها به سفرها و کارهای تجاری آن می پرداخت . اعتیاد او به الکل روز به روز از توانایی اش می کاست .
در ابتدای کار فلیکس را به شکلی زاویه دار و نوک تیز می کشیدند و حرکاتش بیشتر شبیه راه رفتن شخصیت ولگرد چاپلین بود . او به قوت و ثبات شخصیت معروف بود و در تمامی فیلم هایش همین طور باقی ماند ؛و تماشاگران می توانستند با او همذات پنداری کنند و غالبا به انتظار کارتون بعدی اش می نشتند . از سال 1922 ، تا سال 1924 ، بیل نوکن انیماتور ، فلیکس را طوری طراحی کرد که فربه تر و مامانی تر شد و بیشتر به عروسک های فلیکس شباهت پیدا کرد که سالیوان با موفقیت به فروش می رساند .
استودیو سالیوان بر اساس استودیوی باره ساخته شده بود ( سالیوان مدت کوتاهی در استودیوی باره کار کرده بود ، بسیاری از انیماتورهای او کار خود را در آنجا آغاز کرده بودند و خود باره نیز از سال 1926 تا سال 1928 روی فلیکس کار کرد . ) در این استودیو از سل استفاده می کردند ، اما آن را به صورت ورقه های پس زمینه روی ورقه های اجزای متحرک پیش زمینه می گذاشتند .
انها با این کار هم در هزینه سل و هم در هزینه حق امتیازی بری _ هرد صرفه جویی می کردند . در استودیوی سالیوان گاهی از سیستم برش استفاده می شد .
فلیکس اولین شخصیت کارتونی بود که علاوه بر یافتن محبوبیت فراوان در میان تماشاگران توجه نخبگان فرهنگی را نیز به خود جلب کرد . این شخصت مورد تمجید و تحسین گیلبرت سلدس ، مورخ فرهنگی آمریکایی ، مارسل بریون ، یکی از اعضای آکادمی فرانسه ، و دیگر اندیشمندان قرار گرفت و پل هیندمیت برای یکی از فیلم های او تولید سال 1928 ، آهنگی تصنیف کرد .
فلیکس همچنین به واسطه بازاریابی بی وقفه سالیوان به موفق ترین کالای سینمایی تبدیل شد ( البته تا وقتی که میکی به بازار نیامده بود . ) استفاده از فلیکس در تمامی کالای مصرفی نیز حق امتیاز داشت .
سالیوان در سال 1925 ترتیبی داد تا فیلم های این سریال از طریق سازمان فیلم های اموزشی توزیع شود . شبکه گسترده و ملی این سازمان در کنار داستان هایی که روز به روز بر جنبه خلاق آنها افزوده می شد و همین طور طراحی عالی استودیوی فلیکس باعث بالا رفتن کیفیت فیلم ها و افزایش درآمد حاصل از آنها شد . به این ترتیب فلیکس به پدیده ای جهانی تبدیل شد .
اما این گربه پس از رسیدن به اوج موفقیت و شهرت سقوط کرد . کاهش محبوبیت این سریال را می توان معلول چندین عامل دانست : ورود صدا به سینما ، میکی ماوس ، واز دست رفتن سرمایه استودیو به دلیل بی توجهی سالیوان ( در حالی که دیزنی تلاش می کرد هر سنت از هزینه ها را به استودیوی خود بازگرداند . ) سازمان فیلم های آموزشی نیز به رغم کیفیت بالای فیلم هایی چون Sure_Locked Houes (1928) قرار داد خود را با سالیوان تجدید نکرد و این سریال تدریجا به فراموشی سپرده شد .
فیلم صامت
ترفند های سینمایی و متحرک سازی
دونالدکرافتون
ترجمه : امید نیک فرجام
قتل هولناک مهرداد نیویورک؛ پروندهای که ایران را شوکه کرد در روزهای اخیر، خبر قتل…
گلوریا هاردی یکی از بازیگران جوان و بااستعداد ایرانی-فرانسوی است که در طی چند سال…
مهسا طهماسبی یکی از بازیگران جوان و پر استعداد سینما و تلویزیون ایران است که…
مقدمهای بر سینمای معاصر ایران سینمای ایران در سالهای اخیر تحولات زیادی را تجربه کرده…
حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به اهداف نظامی اسرائیل، بار دیگر موضوعاتی را در حوزه…
مارتین مول یکی از هنرمندان چندوجهی و تاثیرگذار در عرصه کمدی و هنرهای نمایشی است.…