هالیوود و بازار های جهانی و موفقیت در آن
فیلم های ژاپنی که برای مخاطبانی مشهور به داشتن تجانس و یکدستی فرهنگی ساخته می شوند شاید هرگز امیدی به موفقیت در بازار های جهانی نداشته اند . اما در مقابل به نظر می رسد که محصولات آمریکایی همواره مورد استقبال جهانی قرار گرفته اند .
ویل هیز دوست داشت محبوبیت فیلم ها را بر مبنای جذابیت تاریخی شان برای جوامع چند پاره مهاجر در شهرهای بزرگ آمریکا توضیح دهد ؛ وی مدعی بود که تهیه کنندگان آمریکایی به ناچار سبکی را در ارتباط سینمایی به وجود آورده اند که متکی بر سواد یا دیگر شرایط خاص فرهنگی نیست .
احتمالا عامه تماشاگران مجذوب ضرب آهنگ تند حوادث و دیدگاه خوش بینانه و دموکراتیک که ویژگی همیشگی فیلم های آمریکایی بودهخ و ارزش های فوق العاده بالای تولیدی آنها می شدند .
ساختار بازار داخلی آمریکا نیز مشوق سرمایه گذاری های هنگفت برای فیلم های آمریکایی بود ، زیرا پخش محدود و کنترل ده فیلم ها از تولید بیش از حد جلوگیری می کرد و موجب سرمایه گذاری به نسبت بالا برای تک تک فیلم ها می شد .
از این گذشته ، در دهه ی 1920 درآمد های خارجی بخشی جدایی ناپذیر از ساختار اقتصادی هالیوود بود ، و بنابراین استودیوها محصولات خود را آگاهانه با سلایق مشتریان خارجی هماهنگ می کردنمد .
هر چه بودجه فیلم بیشتر بود ، توجه فراگیر تر به بازار خارجی ضرورت بیشتری می یافت . اما فیلم های کوچک تر برای بازگرداندن هزینه ی خود نیازی به پخش جهانی گسترده نداشتند و لذا توجه کمتری به سلایق خارجی می کردند .
در فیلم های « شاخص » برای جذب تماشاگران خارجی ستارگانی انتخاب و تبلیغ می شدند که جذابیت جهانی داشته باشند . تماشاگران خارجی نیز غالبا از حضور هموطنان خود در عرصه کاملا بین المللی صنعت هالیوود استقبال می کردند .
وقتی تهیه کنندگان هالیوود بازیگران مستع را از صنایع فیلم کشورهای دیگر « قر زدند » نه تنها رقبای خود را تضعیف کردند بلکه عواطف و علایق تماشاگران خارجی را نیز جذب کردند .
برخی از بازیگران اروپایی که به تدریج با استودیوهای هالیوودی قرار داد بستند عبارت بودند از چارلز لافتون ، موریس شوالیه ، مارلنه دیترش ، شارل بوایه ، رابرت دونات ، گرتاگاربو و خیلی های دیگر . گاربو نمونه ی بسیار شاخصی از تاثیر سلایق خارجی است .
گرچه امروزه او را بزرگترین ستاره زن سینما در اواخر دهه 1920 و دهه 1930 می پندارند ، اما هرگز در ایالات متحده محبوبیت خیلی زیادی نداشته است .
شهرت او به واسطه محبوبیت عظیمش در خارج از آمریکا بود و فروش فیلم هایش همواره به بازار های خارجی بستگی داشت .
قتل هولناک مهرداد نیویورک؛ پروندهای که ایران را شوکه کرد در روزهای اخیر، خبر قتل…
گلوریا هاردی یکی از بازیگران جوان و بااستعداد ایرانی-فرانسوی است که در طی چند سال…
مهسا طهماسبی یکی از بازیگران جوان و پر استعداد سینما و تلویزیون ایران است که…
مقدمهای بر سینمای معاصر ایران سینمای ایران در سالهای اخیر تحولات زیادی را تجربه کرده…
حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به اهداف نظامی اسرائیل، بار دیگر موضوعاتی را در حوزه…
مارتین مول یکی از هنرمندان چندوجهی و تاثیرگذار در عرصه کمدی و هنرهای نمایشی است.…