#


دیدار رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران

2 می 2019 بدون نظر 2947 بازدید

دیدار رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران

رهبر معظم انقلاب بازدیدی را از نمایشگاه کتاب داشته است و نکات بسیار ظریفی را در این باره بیان کرده اند. در این نمایشگاه ناشران نوپایی خود را به رهبر معرفی کردند و رهبر هم به آن ها توصیه های زیادی را مطرح کرده است و هم چنین بیان کرده اند که باید از نشرهای از کتاب هایی که به فرهنگ انقلاب نزدیک اند و یا نشر دادن کتاب هایی با محتواهای خود حمایت شود .

این بیست و دومین حضور رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب بوده است . بازدید رهبر انقلاب نه تنها برای ناشران بلکه برای مدیران اجرایی و هم سایر مخاطبان بسیار اهمیت داشته است. ایشان با حضور در نمایشگاه کتاب توصیه های زیادی را مطرح کرده اند که از جمله آن ها تشویق کردن مردم برای کتاب و کتابخوانی بوده است.

ناشران کتاب هم در این نمایشگاه با ایشان صحبت هایی را اشته اند و در آن از گرانی کتاب ها و یا گرانی کاغذها صحبت به میان آورده اند. رهبر انقلاب نیز به ناشران و سایر مسئولان فرهنگی کشور توصیه های داشته است و از جمله آن ها توجه کردن به محتواهای کتاب و بهره گیری از تصویر و طراحی های زیبایی روی صفحه بوده است . هم چنین توصیه کرده اند که محتوای هر کتاب بهتر است بر فرهنگ های حاکم بر اسلام و ایران منطبق باشد.

رهبر معظم انقلاب اطلاعات بسیار زیادی را در زمینه کتاب ها و ناشران زیادی داشته اند و همین هم نشان می دهد که ایشان در جریان مباحث مربوط به نشر دادن کتاب هستند . در این نمایشگاه هم اگر ناشران قدیمی تری وجود داشتند رهبر انقلاب با آن ها آشنایی داشته است واز سابقه آن ها را در این حرفه مطلع بوده است و در نمایشگاه در زمینه فروش کتاب ها از آنان سوالات بسیار زیادی را پرسیده اند. ایشان حتی متذکرشدند که کتاب خریدن از مقدمات خواندن کتاب است و اما بعدها باید خوانده شود و صرفا به خاطر پز دادن خریداری نشود.

پیش بینی ناشران برای نمایشگاه کتاب امسال

قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب امسال بیش تر ناشران بر این عقیده بوده اند که نمایشگاه امسال بازدیدکنندگان زیادی نخواهد داشت و اما مورد استقبال زیادی قرار نخواهد گرفت. اما بیان شده است نمایشگاه کتاب امسال با استقبال خوبی روبه رو شده است و اما همین افزایش قیمت ها باعث شده است تا مردم در تهیه کردن کتاب ها با مشکل روبه رو شوند و گرنه از نظر عنوان به میزان 15 درصد کتتاب های بیش تری به فروش رسیده است و از نظر قیمتی هم این 35 درصد میزان فروش بیش تر شده است.

حتی بعضی از کتاب ها هم بوده اند که دوباره چاپ شده اند و همین نیز نشان می دهد که بعضی از کتاب ها هم مورد استقبال بیش تری قرار گرفته اند. البته انتظاری که رهبر انقلاب از شمارگان کتاب دارند بسایر بیش تر است و ایشان بیان کرده اند باید شمارگان کتاب ها به میزان 100 هزار به بالا باشد. البته الان این شمارگان به این میزان نیست و به شدت پایین تر است.

نمایشگاه کتاب

سایر مسائل در بازدید رهبری از نمایشگاه کتاب

توجه داشته باشید که تصویر با متن تفاوت زیادی دارد و اما نمی توان از روی تصویر به همه زوایای امر دست پیدا کرد و یا اطلاعات کاملی را به دست آورد و فهمید که اصلا بحث موضوع چه بوده است و یا حتی چه مقدمه ای داشته است.

رهبری در مواجه شدن با کتاب های مختلف جملات مختلفی را بیان می کنند برای مثال بعضی از کتاب ها را در دست می گیرند و می گویند کتاب قابل استفاده ای است و یا کتاب خوبی است آن را خوانده ام . حتی در بعضی از جاها نیز بیان می کنند که کتاب قابل تاملی است و باید ترویج شود.

البته رهبری در مورد بعضی دیگر از کتاب ها نیز بیان می کنند که آیا این کتاب در ایران هم خواننده ای دارد یا خیر؟ زیرا بعضی از کتاب ها هستند که سبک نوشتار آن بسیار دشورا است و ممکن است برای خواننده خوشایند نباشد.

رهبر معظم انقلاب با توجه به آشنایی هایی که با کتاب ها دارند و گاهی ترجمه ای را از کتابی می بینند که از همان کتاب ترجمه های دیگری هم وجود دارد در این زمان بیان می کنند که آیا این کتاب ترجمه ای جدید است و اگر جدید است با قدیمی ها چه تفاوتی خواهد داشت. برای مثال همین سوال را امسال در مورد یک رمان از نوسینده پرسیده اند و وی نیز پاسخ داد که این ترجه مربوط به زبان اصلی اثر است و بقیه مربوط به زبان های واسطه اثر.

حال در بعضی از مواقع اتفاق جالبی می افتد و آن نیز این است که در همین زمان که کتابی در دست رهبر است و درمورد آن کتاب حتی انتقاد می کنند عکاس عکسی را می گیرد و نشر می دهد همین هم باعث می شود تا بیینده عکس تصور کند حضرت آقا به این کتاب توجه خاص دارد و مسلما کتاب هم بسیار عالی است.

برای مثال در همین نمایشگاه کتاب رهبر معظم انقلاب کتابی را برداشتند و به ناشر آن گفتند که فلان صفحه آن غلط دارد حال در عکس هم چنین چیزی مشخص نمی شود و تنها بیننده جنبه مثبت آن را می بیند.

در نمایشگاه کتاب نظرات بسیار زیادی وجود دارد و اما نمی توان نظر رهبر را د رمورد یک کتاب تنها از روی یک تصویر متوجه شد و اتکا به این قضیه کاملا غلط است . در نمایشگاه کتاب رهبر انقلاب با بسیاری از نویسندگان و ناشران صحبت می کنند و اما در مورد همه کتاب ها و یا نویسندگان آن ها اظهار نظر نخواهند کرد . اما نامی از نویسندگان و ناشرانی می برند و ابدا این بدان معنی نخواهد بود که کتاب آن ها مورد توجه حضرت آقا قرار گرفته است . ایشان در مواجه شدن با نویسندگان به همه آن ها خسته نباشید می گویند و از آن ها تشکر می کنند و هیچ گاه به یک کتاب خاص و یا نویسنده نظری خاص ندارند. بیش تر نگاهذ ایشان روی محتواهای کتاب و هم چنین بحث نشر دادن کتاب هاست.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *