سینما

نقش کلر در نشان دادن شیوه های فیلم صامت

نقش کلر در نشان دادن شیوه های فیلم صامت

کلر نشان داد که بسیاری ازشیوه های فیلم صامت هنوز اعتبار خود را حفظ کرده اند وانچه پرده ی سینما را زنده نگاه می دارد کلمات نیست بلکه تصاویر است و همه از این کشف او خرسند شدند. صدا خاصه صدای غیر منطبق با تصویر می تواند زیبایی را بیشتر ادراک را عمیق تر و محیط فیلم را قوی تر کند ولی مستقل از تصاویر فیلم توانایی این کارها را ندارد.
از انجا که رنه کلر این اصل را هنگام ساختن سه فیلم اول خود به طور غریزی دریافته بود و ان فیلمها با جلا ودرخششی که در ان زمان بی مانند بود از کار در امدند. اثار او بر کارگردانهای دیگر تاثیر عمیق داشت. رنه کلر انچه را دیگران در جستجویش بودند یافته بود جوشش و حرکت ووزن را به فیلم بازگردانده بود.

حدود تاثیر او را میتوان از مقایسه حلقه اول “زیر بامهای پاریس” با فصول اغاز فیلم “ضربان دو قلب” 1930 اثر گتسافون بولفاری یا اواز “افق ابی” در فیلم “مونت کارلو” 1930 اثر لوبیچ دریافت. اما از این تقلید مهمتر فیلمهای بی شمار اغاز دهه ی پس از 1930 است که تاثیر ازادی بخش کلر در انها دیده می شود.

در المان “رقص کنکره”1931 اثر اریک شارل ودر انگلستان “سوزی افتاب”1932 اثر ویکتورساویل ودر هالیوود فیلمهای مانند “این است شب”1932 اثر فرانک تاتل و “حقیقت نیمه عریان” 1932 اثر گرگوری لاکاوا . “هاله لویا من ولگردم” 1933 اثر اوئیز مایلسون نه تنها هر کدام نشاندهنده ی ازادیهای تازه ای در طرزبه کار بردن صدا بودند.

مکان های موثر در حاشیه صدا

بلکه ساختمان و وزن انها نیز مانند فیلمهای کلر از حاشیه ی صدا گرفته شده بود. اثار کلر برای ان کسانی که در استودیوهای امریکایی می کوشیدند سینما را از زندان “تئاتر توی قوطی” ازاد کنند ارزش خاصی داشت .انها جسارت ساختن فیلمهایی نظیر فیلمهای کلر داشتند اما استقبال تماشلگران و منتقدان از فیلمهای کلر به انها دل و جرئت می داد که پیش بروند درسهای فنی هم که از فیلمهای کلر می اموختند البته جای خود داشت .

از این حیث اغاز دوره ی ناطق مانند نخستین دهه ی فیلم صامت بود. یعنی زمینه ی کار هنوز در مرحله ازمایش بود و کارگردانان برای تشخیص اینکه شیوه های جدید تا چه اندازه توفیق یافته اند میزان فروش بلیط را در نظر می گرفتند وبرای فرا گرفتن نکته های مفید چشم به دست یکدیگر می دوختند.

درین دوره ی اشفتگی و جستجو فیلمهای کلر مانند چراغهایی فرا راه سینماگران افروخته شد. درست است که کلر در نخستین فیلمهای خود تمایل شدیدی به شیوه های فیلم صامت داشت ولی باید دانست که این تمایل عکس العمل سالمی بود در برابر تمایل شدید سایر سینما گران به استفاده بی قید و بند از حاشیه ی صدا.

برگرفته از تاریخ سینما ، نویسنده:ارتور نایت ، ترجمه:نجف دریا بندری

از من بپرس 2

Recent Posts

قتل هولناک مهرداد نیویورک

قتل هولناک مهرداد نیویورک؛ پرونده‌ای که ایران را شوکه کرد در روزهای اخیر، خبر قتل…

2 روز ago

بیوگرافی گلوریا هاردی: بازیگر ایرانی-فرانسوی و حضور در «جوکر»

گلوریا هاردی یکی از بازیگران جوان و بااستعداد ایرانی-فرانسوی است که در طی چند سال…

6 روز ago

مهسا طهماسبی: بیوگرافی، آثار هنری و حضور در فصل دوم بانوان جوکر ۲

مهسا طهماسبی یکی از بازیگران جوان و پر استعداد سینما و تلویزیون ایران است که…

6 روز ago

نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»

مقدمه‌ای بر سینمای معاصر ایران سینمای ایران در سال‌های اخیر تحولات زیادی را تجربه کرده…

3 هفته ago

اظهارات نوید محمدزاده درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل: واکنش‌ها و پیامدها

حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به اهداف نظامی اسرائیل، بار دیگر موضوعاتی را در حوزه…

4 هفته ago

بررسی زندگی و آثار مارتین مول: هنرمندی چندوجهی

مارتین مول یکی از هنرمندان چندوجهی و تاثیرگذار در عرصه کمدی و هنرهای نمایشی است.…

1 ماه ago