...

#


ملی شدن صنعت فیلم مجارستان

صنعت
28 می 2017 بدون نظر 1059 بازدید

ملی شدن صنعت فیلم مجارستان

ملی شدن صنعت فیلم مجارستان

اولین نشانه این وضعیت جدید ، ملی شدن صنعت فیلم مجارستان توسط جمهوری شوراها بود که در آوریل 1919 در این کشور به قدرت رسید . در میان کارگزاران شورای فیلمسازان که مسئول امر ملی سازی فیلم در این کشور بود ، افرادی چون ساندور ( بعدها سر الکساندر ) کوردا و بلا بلاسکو ( بعدها بلا لوگوسی ) حضور داشتند ( گفته می شود که میهالی کرتژ یا مایکل کورتیس ، کارگردان آینده « کازابلانکا » که در اتریش مشغول به کار بوده به کشور خود بازگشت تا در این نهضت شرکت داشته باشد ، ولی صحت این گفته اثبات نشده است ) .

جمهوری شوراها

تنها 4 ماه دوام یافت و در آگوست 1919 سرنگون شد . بسیاری از رهبران و مدافعان این جمهوری _ از جمله گئورگ لوکاچ فیلسوف ، کوردا و لوگوسی تبعید شدند . ولی در همان سال ، حکومت انقلابی روسیه نیز که با مهاجرت کارکنان صنعت فیلم و فقدان تجهیزات مواجه شده بود ، اقدام به ملی سازی استودیو های فیلمسازی کرد و کلا فیلمسازی را تحت کنترل قرار داد . عواقب این امر تا 1990 و پس از آن ادامه یافت . درواقع تأثیر اقداماتی که در روسیه صورت گرفت ( و به زودی تمام جمهوری های متحد شوروی بکار گرفته شد ) بسیار بیشتر از حدی بود که مورد نظر بود یا انتظار آن می رفت .

هدف آن بود که جنبه مادی صنعت سینما تحت کنترل قرار گرفته و احتمالاً با اقتصاد سوسیالیستی بودند ، صورت می گرفت . اما به نظر می رسد که توجه لنین و لوناچارسکی ( کمیسر بلشویک ) به سینما ، بیشتر در جهت اهداف آموزشی انقلاب بوده است . این جمله مشهور لنین « سینما برای ما مهم ترین هنرهاست » ، بیشتر به توانایی سینما در نشر ایده ها ی سوسیالیستی برای ملت غالباً بی سواد شوروی مربوط می شد تا جایگاه فرهنگی آن .

برگرفته از سوسیالیسم ، فاشیسم و دموکراسی ،نوشته جفری ناول _ اسمیت

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *