در بریتانیا نیز همانند کشورهای دیگر ، مستندسازی در بخش های نوپا از پویایی بیشتری برخوردار بود . احیاء مستند توسط سینمای آزاد به تحقق رسید . این اصطلاح که توسط منتقد و فیلمساز جوان لیندسی آندرسن ابداع شده بود ، به فیلم های نوگرای بریتانیا و دیگر کشورها اطلاق می شد .
از جمله این گونه آثار در انگلستان می توان به مامان اجازه نمی دهد (1956) ، کارل رایتس و تونی ریچارد سن که در یک کلوب جاز فیلمبرداری شده بود و هر روز به جز کریسمس ( 1957 ) ، خود آندرسن اشاره کرد که دربارۀ مردمانی بود که در طول یک روز فرضی در بازار باغ کونت شرکت داشتند .
این فیلم از روش های صحنه پردازی تئاتر گونه ای که در فیلم های داستانی به کار می رفت ، اجتناب داشت ، اگر چه کاملاً عاری از آن نبود . این مستندها از انتزاع دوری می کردند و از سبک ملموس تری برخوردار بودند . که بیشتر با شخصیت و روانشناسی فردی ( هم فیلمساز و هم سوژه های فیلم ) تطبیق داشت .
از جمله فیلم های مورد نظر آندرسن می توان به خوان حیوانات ( 1949 ) دربارۀ کشتارگاهی در پاریس اشاره کرد . همانطور که اریک بارنو ( 1974 ) در این مورد اظهار داشته است ، به نظر می رسد « این فیلم ها زیبایی خاص کابوس ها را دارند . »
« در بووری » ( 1956 ) لیونل روگیسن به دائم الخمرهایی می پردازد که در محلۀ پستی در نیویورک زندگی می کنند . در بعضی از بخش های فیلم با دوربین مخفی از این افراد فیلمبرداری شده است . در بووری زندگی روزمره این افراد را نه با احساسات و نه با اخلاق گرایی بلکه با تنها با نوعی همدلی ساده مطرح می کند :
آنها بخشی از جامعه ما هستند و در واقع جامعۀ ما آنها را به وجود آورده است . ولی فیلم اوضاع اجتماعی را که این مردان از دست رفته را پرورانده است ، نه تشریح می کند و نه صریحاً محکوم می نماید .
قتل هولناک مهرداد نیویورک؛ پروندهای که ایران را شوکه کرد در روزهای اخیر، خبر قتل…
گلوریا هاردی یکی از بازیگران جوان و بااستعداد ایرانی-فرانسوی است که در طی چند سال…
مهسا طهماسبی یکی از بازیگران جوان و پر استعداد سینما و تلویزیون ایران است که…
مقدمهای بر سینمای معاصر ایران سینمای ایران در سالهای اخیر تحولات زیادی را تجربه کرده…
حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به اهداف نظامی اسرائیل، بار دیگر موضوعاتی را در حوزه…
مارتین مول یکی از هنرمندان چندوجهی و تاثیرگذار در عرصه کمدی و هنرهای نمایشی است.…