مخالفت منتقدان از مولف در سینما
مخالفت درباره ی مولف در سینما از سوی منتقدان
مخالفت عمده در برابر نگرهی «مولف» از سوی منتقدانی شکل گرفت که معتقد بودند این فرایند نقادی میخواهد برخی فیلمهای آشکارا ضعیف را در بحث نقد فیلم قابل پذیرش کند. سایر مخالفین استدلال میکردند که در این نگرش به سینما گرایشهای قهرمان پرستانه دیده میشود و این نگره در اصل منجر به پیشداوریها میشود.
اما از طرفی هم نباید از نظر دور داشت که نگرهی «مؤلف» شماری از کارکردهای نقد فیلم را با موفقیت مطرح کرد.
این کارکردها:
الف- این نگره روشی برای نگرش به تکنیک و سبک فیلم ورای تنها محتوای آن را مطرح کرد.
ب- این نگره، در نتیجهی طبیعت بحثانگیز و جدلی آن، سینما را بهعنوان یک هتر جدی مطرح کرد.
ج- این نگره، کارگردانانی همچون «هیچکاک» و «فورد» را که در گذشته منتقدان آنها را هنرمندان واقعی و جدی نمیانگاشتند، مطرح کرد.
د-نگرهی «مؤلف» اهمیت کارگردان را در هنر سینما و نقد فیلم دوباره مطرح کرد.
دیدگاهتان را بنویسید