در داستان فیلم، مسافران دلیجان طی سفر خود به تطهیری درونی دست مییابند و شناخت نوینی از زندگی از طریق رابطهی متقابل انسانها با یکدیگر به دست میآورند. این سفر اسطورهای که آگاهی نوینی به انسانها عرضه میکند، چارچوب نمایشی است با قدمتی در حد پدیدهی «روایتگری و داستانگویی» و بهرهگیری از آن از سوی کارگردانانی همچون «جان فورد» در فیلم «دلیجان» یا «فرانسیس فورد کاپولا» در فیلم «آخرالزمان اکنون» (۱۹۷۹) به آن ویژگی «نمونهی بهین» میبخشد.
منبع الهام فیلم «آخرالزمان اکنون»، رمان «جوزف کنراد»، «قلب تاریکی» است که «کوپولا» با تغییر طرح داستانی آن از سفر یک انگلیسی در آفریقا به داستان سفر یک آمریکایی به درون ویتنام جنگ زده، بنای فیلم خود را میگذارد. شناخت نوین از آنچه این «به اصطلاح تمدن» قادر به آن است، خود هدف این سفر است که به «شناخت نوین بهین» از جهان منجر میشود که هم نویسنده (جوزف کنراد) و هم کارگردان (فورد کاپولا) در آثارشان به کار گرفتهاند.
برگرفته از کتاب فرهنگ اصطلاحات سینمایی نوشته فرانک بی ور
قتل هولناک مهرداد نیویورک؛ پروندهای که ایران را شوکه کرد در روزهای اخیر، خبر قتل…
گلوریا هاردی یکی از بازیگران جوان و بااستعداد ایرانی-فرانسوی است که در طی چند سال…
مهسا طهماسبی یکی از بازیگران جوان و پر استعداد سینما و تلویزیون ایران است که…
مقدمهای بر سینمای معاصر ایران سینمای ایران در سالهای اخیر تحولات زیادی را تجربه کرده…
حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به اهداف نظامی اسرائیل، بار دیگر موضوعاتی را در حوزه…
مارتین مول یکی از هنرمندان چندوجهی و تاثیرگذار در عرصه کمدی و هنرهای نمایشی است.…