#


معروف ترین شخصیت های علمی تخیلی در سینمای ایران

سینمای ایران
1 فوریه 2019 بدون نظر 3911 بازدید

معروف ترین شخصیت های علمی تخیلی در سینمای ایران

معروف ترین شخصیت های علمی تخیلی در سینمای ایران

اکبر عبدی در یکی از فیلم های سینمای ایران نقش یک جن را ایفا می کند که تمام زندگی نیت الله خان را می داند و در عین حال با شریک مرحوم ایت الله خان در ارتباط است حضور او در داستان بخشی از زندگی نیت الله خان را آشکار می‌کند که آلوده به مال حرام و خوردن حق دوست بوده است.

اکبر عبدی نقش یک جن را ایفا می کند که تمام زندگی نیت الله خان را می داند و در عین حال با شریک مرحوم ایت الله خان در ارتباط است .حضور او در داستان بخشی از زندگی نیت. الله خان را آشکار می‌کند که آلوده به مال حرام و خوردن حق دوست بوده است   خود شخصیت فیلم می گویند …من جن هستم… جن بوداده…

 در سینمای کشور ما فیلم های فانتزی و شخصیت های تخیلی چندان زیاد نیستند  و علت آن محور این مطلب نمی باشد و تنها حکم یک یادآوری را دارد .در گزارش پیش رو ابتدا در ذهن نویسنده شخصیت خیالی شکل گرفته و توسط کارگردان به روی پرده آمده است را مرور کرده ایم.

 توضیح اینکه در این گزارش کاراکترهایی که توسط بازیگر جان گرفتند مد نظر است نه شخصیت های عروسکی .

عجوزه/ دزد عروسکها

((دزد عروسک ها)) محصول سال ۱۳۶۸ است که آزیتا حاجیان نقش عجوزه را در آن ایفا می‌کند .این فیلم محصول محمدرضا هنرمند میباشد و وقتی که این فیلم را ساخت چهار فیلم گذشته اش در یک تم جدی قرار داشتند اما این فیلم مخصوص گروه سنی کودکان و نوجوانان بود.

 عجوزه چه ویژگی هایی داشت؟

 عجوزه یک پیرزن بد طینتی است که قصد اذیت و آزار بچه ها را دارد او تصویر عینی عجوزه هایی را دارد که در قصه های کودکان به عنوان فرد خبیث داستان معرفی می‌شوند.

 موفق بوده یا نه؟

 از آن جهت که شخصیت عجوزه  انطباق کامل با باور بچه ها دارد در فیلم ((دزد عروسک ها )) موفق است و از طرفی دیگر آزیتا حاجیان در نمایش بدجنسی شخصیت موفق عمل کرد و سنگ تمام گذاشت ،علاوه بر این دو فاکتور مهم برای موفق شدن عجوزه گریم و طراحی لباس او هستند.

 کجای کارنامه بازیگر است؟

 آزیتا حاجیان در فیلم ((دزد عروسک ها )) علاوه بر کاراکتر عجوزه ،نقش مادر بچه ها را هم بازی کرد. این نقش های خانم حاجیان چالشی جدید برای محک توانایی‌هایش محسوب می شود زیرا در این فیلم دو شخصیت که در تضاد با هم هستند را بازی می کند و او به خوبی توانست از پس هر دو نقش بر بیاید و در کارنامه اش ((دزد عروسکها )) فیلم مهمی محسوب می شود.

 گنجو/ دزد عروسکها

 فیلم ((دزد عروسکها)) که محصول سال  ۱۳۶۸است که در آن اکبر عبدی در نقش گنجو قرار گرفته است.

 گنجو چه ویژگی هایی داشت؟

 گنجو پسر عجوزه است که بسیار خنگ و دست پا چلفتی می باشد .حضور او در فیلم به نوعی باعث شده تا از شخصیت عجوزه دوز وحشت پایین بیاید. رفتارهای گنجو برعکس قیافش باعث خنده در مخاطب می شود و همین باعث میشود بعد از گذشت چند دقیقه از فیلم مخاطب خردسال دیگر نترسد. گنجو گاه با لکنت حرف می‌زند و دارای موهای زرد می باشد.

 موفق بوده یا نه؟

 در فیلم ((دزد عروسک ها ))هم بازیگر نقش گنجو یعنی اکبر عبدی موفق است و هم خود شخصیت گنجو موفق می باشد.

 در این فیلم شخصیتی به نام خور خور که نیمه فانتزی است وجود دارد که ابراهیم آبادی بازی اش می کند او نماد بدمن های شهر است که بخاطر ثروت و قدرت به دیگران زور می گوید.

کجای کارنامه بازیگر است؟

 زمانی که اکبر عبدی در فیلم دزد عروسکها درخشید قبل از آن به خاطر نقش آفرینی در دو فیلم (مادر) و (اجاره نشین ها )چهره شناخته شده در بین مردم بود .اما او با فیلم ((دزد عروسک ها )) در میان مخاطبان کودک و نوجوان محبوب شد و در کارنامه اش تجربه ای تازه را رقم زد. عبدی و شخصیت گنجو هنوز در حافظه چند نسل باقی مانده است.

 جن/ روز فرشته

 فیلم  ((روز فرشته)) به کارگردانی بهروز افخمی که دومین فیلم او بود با بازی اکبر عبدی محصول سال ۱۳۷۲ می باشد .در این فیلم اکبر عبدی ایفاگر نقش جن است.

 چه ویژگی هایی داشت؟

 داستان فیلم ((روز فرشته)) در رویای شخصیت اصلی فیلم یعنی نیت الله که (عزت الله انتظامی )آن را بازی می کند می گذرد. او فکر میکند در حال مرگ است و به کما رفته است ..اکبر عبدی که در این فیلم نقش یک جن را بازی میکند سیرتاپیاز زندگی نیت الله خان را می داند و در عین حال با شریک او ارتباط دارد حضور این جن در داستان باعث می شود تا بخشی از زندگی نیت الله خان آشکار شود که آلوده به مال حرام و خوردن حق دوستانش بوده است.

 خود شخصیت در این فیلم می‌گوید: من اجن هستم جن بوداده…

اکبر عبدی  به گونه‌ای این دیالوگ را مطرح می‌کند که شخصیت به جای ایجاد رعب، دوست داشتنی و خواستنی می‌شود و بخش کمدی فیلم را تامین میکند.

 موفق بوده یا نه؟

 اکبر عبدی در جان دادن به شخصیت جن بسیار موفق عمل کرده است .نوع خاصی از حرف زدن او به همراه صدای نازک و سر کچل و دو دندان افتاده سبب شده تا این شخصیت در ذهن بماند.

 کجای کارنامه بازیگر است؟

 یکی از کارهای موفق و بسیار خوب اکبر عبدی ((روز فرشته ))است.

 خپیت/ زمین را دوست دارم

 فیلم ((من زمین را دوست دارم)) محصول سال ۱۳۷۲ است که ساخته فیلم ابوالحسن داوودی میباشد. داوودی بعد از فیلم های (ایلیا نقاش جوان)، (سفر جادویی )، (جیب برها به بهشت نمی روند) و (سفر عشق) این فیلم را ساخت.

 بازیگر نقشه خپیت در این فیلم علیرضا خمسه است.

 چه ویژگی هایی داشت؟

 خپیت از سوی فرمانده سیاره به زمین تبعید شده است و دارای یک شخصیت فضایی می باشد .آنچه در نگاه اول درباره او مشخص است این می باشد که بر اساس متن های تخیلی طراحی شده و کارگردان و نویسنده می خواستند تا عادت های مردم را به تصویر بکشند و همراه با آن یک فیلم سرگرم کننده را نیز ارائه بدهند. قرار گرفتن خپیت در موقعیت های مختلف این امکان را به سازندگان داده بود.

 موفق بوده یا نه ؟

این شخصیت توانسته است خیلی زود جای خود را پیدا کند و در فیلم جا بیفتد.

 کجای کارنامه بازیگر است؟

 علیرضا خمسه نقش متفاوتی را با ایفای نقش آدم فضایی به کارنامه اش اضافه کرد که در آن بسیار موفق ظاهر می شود .به دلیل محبوبیت فیلم ((من زمین را دوست دارم)) بین مخاطبان زیادی از سینما ،نقش علیرضا خمسه هم در ذهن ماندگار شده است و جزو شاه نقش های این بازیگر به حساب می رود.

رامو/ سیزده گربه روی شیروانی

 این فیلم محصول سال ۱۳۸۱ است که علی عبدالعلی زاده آن را بعد از فیلم های( تعقیب) و( تارزن و تارزان) ساخته است .بازیگر نقش راما در این فیلم محمدرضا گلزار میباشد.

 چه ویژگی هایی داشت؟

 یکی از شخصیت های تخیلی فیلم را مواست که از سرزمینی ناشناخته آمده است کارگردان در این فیلم با شخصیت ها برخورد ای استعاری دارد و و با رامو نیز چنین کاری کرده است که گاهی به شکل انسان و گاهی به شکل گربه در می آید.

 موفق بوده یا نه؟

 فیلم و شخصیت ظرفیت موفق بودن را داشت اما این اتفاق نیفتاد .به قول منتقد ها چهره پردازی صحنه های اولیه فیلم ،دکورها به فیلم حال و هوایی علمی-تخیلی داده است .پس از آن شروع خوب فیلم مانند اغلب تولیدات فانتزی سینمای ایران بیشتر روی کارکتر ها و روابطشان با هم تمرکز می‌کند ‏  و به جز چند صحنه  در بیشتر موارد خالی  از جلوه های ویژه است .این فیلم نتوانسته است که به عنوان فیلمی علمی تخیلی ظاهر شود و نه به عنوان فیلمی فانتزی باور پذیر باشد. این فیلم در کارنامه گلزار جایگاه رفیعی ندارد.

 خون آشام/ دراکولا

 ((دراکولا ))سومین فیلم رضا عطاران بعد از فیلم های او (رد کارپت )و (خاورمیانه ) در سال ۱۳۹۴ تولید شده است.لوون هفتوان  نقش دراکولا را در این فیلم بازی می‌کند.

 چه ویژگی هایی داشت؟

 فیلم دارای فضای رئال- خیالی است که شخصیت اصلی آن   و همسرش  با نقش پردازی ویشکا آسایش از باقیمانده های نسل دراکولا هستند. آقای دراکولا همچنان به آشامیدن خون نیاز دارد و خصلت اجدادی اش را حفظ کرده است .کارگردان از نقش دراکولا استفاده دوگانه کرده و معضل اعتیاد را به این وسیله هشدار می‌دهد.

 موفق بوده یا نه؟

 در ارائه تصویری هولناک از دراکولای خون آشام لوون هفتوان بسیار موفق عمل کرده است ،اما منتقدان در رابطه با اثر رضا عطاران بر این عقیده هستند که توقع شان را برآورده نکرده است آنها انتظار یک کمدی داشتند اما منظور عطاران چیز دیگری بوده است.

 کجای کارنامه بازیگر است؟

 نقش دراکولا جزو نقش های بسیار خوب زنده یاد هفتوان است.

 عجوزه/ آهوی پیشونی سفید

 این فیلم محصول ۱۳۹۰ است که سید جواد هاشمی آن را به عنوان اولین تجربه سینمایی خود کارگردانی کرده است .نقش عجوزه در این فیلم را امین زندگانی ایفا می کند .

 چه ویژگی هایی داشت؟

 در میان شخصیت های متعدد سید جواد هاشمی چند کاراکتر خیالی دارد و مابقی برگرفته از حیوان یا آدم بوده اند. امین زندگانی در قسمت اول ((آهوی پیشونی سفید)) نقش یک عجوزه را بازی میکرد این عجوزه از سوی عفریته با نقش آفرینی گوهرخیراندیش مأمور بود تا پیشونی سفید را بدزدد. نقش پیشانی سفید را ترلان پروانه بازی می کند .عجوزه برای نزدیک شدن به پیشونی سفید جادو می کند و چهره کریه خود و ریش های پریشان و دماغ بزرگش را تبدیل به یک قیافه ای زیبا میکند.

 موفق بوده یا نه؟

 همانطور که گوهر خیراندیش نقش عفریته را مغول بازی می‌کند امین زندگانی هم توانسته است تا نقش خود را به خوبی ایفا کند با این حال هیچ کدام از این نقشه ها قابلیت ماندگاری در ذهن مخاطب را ندارند.

 بلبله/ پیشونی سفید ۲

فیلم ((پیشونی سفید ۲ )) ساخته سید جواد هاشمی در سال ۱۳۹۶ است.

چه  ویژگی هایی داشت؟

 یکی از مهمترین ویژگی هایی که تمام کاراکترهای این فیلم دارند گریم سنگینی است که به نقش ها  فضایی فانتزی و خیال پردازانه می‌دهد. ((بلبله )) هم در همین راستا دارای طراحی چهره و لباسی سنگین است که در کنار صدا سازی و نقش آفرینی متفاوت بازغی می باشد.

 موفق بوده است یا نه؟

 پژمان بازغی در این فیلم تلاش کرده است تا خود را از قالب خشکی که در سال های اخیر در ذهن مخاطبان جا داده است خارج کند. این تلاش او قابل انکار نیست اما او در بخش ایفای نقش بلبل یعنی صداسازی دارای ضعف میباشد، کارکتری که البته در متن فیلمنامه هم بلاتکلیف است و بعید بود که برای احیای آن کاری از دست پژمان بازغی بربیاید.

 کجای کارنامه بازیگر است؟

 پژمان بازغی در بازیگری بخصوص در سینما دارای رویکردی به شدت دوگانه است، از سوی انگار نگرانی از حضور در فیلم های گیشه ای ندارد و از سوی دیگر پایه کار فیلم های تجربی و فیلمسازان تازه کار هم هست. پژمان بازغی در کارنامه خود دو فیلم قابل قبول (سربازهای جمعه )و (دوئل ) را دارد و طبیعی است که در بین بازی های او ((پیشونی سفید ۲)) گذرا و فراموش شدنی باشد.

 پادشاه/ یک فراری از بگبو

این فیلم محصول سال ۱۳۹۰ به کارگردانی هاتف علیمردانی است .هاتف علیمردانی که اکنون از کارگردانان  مطرح و پرکار سینما است فیلم ((فراری از بگبو)) را در فضایی فانتزی ساخت.

 چه ویژگی هایی داشت؟

 این فیلم در ارتباط با یک موجود فضایی است که ناخواسته درگیر مشکلاتی می شود و به زمین می آید و حالا باید با موجوداتی روبرو شود که شباهتی با خودشان ندارد بخشی از قصه در سرزمین بگبو روایت می شود که پادشاه آنجا علی صادقی است، پادشاهی سخت‌گیر که مخاطب را به یاد هیتلر می اندازد. او دارای زبان عجیب و غریب است که برای اینکه بیننده بداند چه می گوید گفته‌هایش زیرنویس میشود.

 موفق بوده یا نه

 فیلم ((بگبو)) چون داستانش از یک جایی به بعد کند میشود به رغم تلاش هایی که شده موفق نبود. علی صادقی نیز یک بازی معمولی دارد.

 کجای کارنامه بازیگر است؟

(( یک فراری از بگبو)) جزو نقش های معمولی علی صادقی می باشد که حتی جنس شوخی های رفتاری و کلامی او تحت تأثیر شخصیت های پیشین اش در فیلمهای قبلی اش می باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *