#


بررسی ماجرای توقیف رحمان 1400

25 آوریل 2019 بدون نظر 1111 بازدید

بررسی ماجرای توقیف رحمان 1400

فیلم سینمایی رحمان 1400 به کارگردانی منوچهر هادی به خاطر این که نسخه ای غیر از نشخه تاییدشده آن توسط وزارت ارشاد پخش شده بوده است توقیف شده است.

اکران های نوروزی سال 1398 از همان ابتدا هم دچار چالش بوده است و در انتخاب فیلم هایی هفت فیلمی که خواسته است اکران شود مشکلاتی وجود داشته است و اکران ها با تاخیر شروع شده است.در آخر این اکران ها نیز پرفروش ترین فیلم این اکران ها یعنی رحمان 1400 توقیف شده است.

دلیل توقیف شدن این فیلم نیز این بوده است که در قوانین مربوط به نظارت فیلم آمده است که نباید هیچ فرد و یا نهادی آن نسخه ای را که سازمان سینمایی تایید کرده است را دست ببرد . آن را کوتاه کند و یا چیزی به آن اضافه کند.

رحمان 1400

حواشی اکران رحمان 1400

از تازه ترین ساخته های منوچهر هادی رحمان 1400 است. قبل از ارکان این فیلم نیز صحبت های زیادی در این باره مطرح شد . این فیلم علاوه بر این که دارای محتوای سیاسی و اجتماعی است حضور دو بازیگر معروف مانند مهران مدیری و محمدرضا گلزار را کنار هم دارد که خود بسیار جالب است.

سازندگان فیلم بعد از آن درنظر داشتند تا این فیلم در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند و اما این تصمیم لغو شد و فیلم در جشنواره حضور پیدا نکرد. بعد از اتمام جشنواره پای اکران نوروزی به میان آمد طوری که بیان شد این فیلم حتما جز اکران های نوروزی خواهد بود. بعد از مدتی هم این مسئله درست از آب درآمد و این فیلم جز اکران های نوروزی بود که برای اولین بار در 25 اسفن روی پرده سینما رفت.

این فیلم به دلیل داشتن بازیگران مشهورش و محتوای کمدی اش توانست به زودی به پرفروش ترین فیلم در اکران نوروزی تبدیل شود .این فیلم به مدت یک ماه نمایش داده شده است و 145 سالن آن را نمایش داده اند و توانسته است به میزان 22 میلیارد و 323 میلیون فروش داشته باشد. البته بعد از این یک ماه با پخش شدن محتوای غیرقانونی این فیلم توقیف شد.

دلیل توقیف رحمان 1400

اصلاحات این فیلم به تهیه کننده این فیلم اعلام شده است و او  نیز این اصلاحیه ها را به منوچهر هادی کارگردان فیلم تحویل داده است. بعد از این منوچهر هادی به چند تا از سینما ها نسخه ای غیر از نسخه تایید شده را می فرستد این خود برخلاف قوانین است وباعث توقیف رحمان 1400 از روی پرده سینما شد.

عوامل فیلم خود باعث شدند تا فیلم پرفروش آن ها دچار چالش شود. نسخه ای که منع قانونی داشته است فقط در چند تا از سالن های سینما نمایش داده شده است و به صورت یکپارچه نبوده است. نسخه غیرقانونی تنها در چند سالن مثل سالن کوروش و ایران نمایش داده شده است و در سایر سینماها همان نسخه تاییده شده به نمایش درآمده است.

در سال های اخیر همه تهیه کننده و کارگردان ها همان نسخه ای که توسط سازمان برای فیلم تایید می شده است را پخش کرده اند و تخلفی که برای رحمان 1400 پیش امده است تنها برای اولین بار اتفاق افتاده است.

سازمان سینمایی بعد از این که این نسخه غیرمجاز توسط سینما پخش شده است سریعا برای متوقف کردن فیلم اقدام کرده است و همین نیز باعث می شود تا دیگر سینماگران نخواهند تا نسخه ای را غیر از نسخه تایید شده به نمایش بگذارند.

رحمان 1400 آیا برای پخش رده بندی سنی داشته است ؟

برخی معتقد بوده اند کهدر بعضی از فیلم های کمدی شوخی های جنسی به صورت غیرمستقیم مطرح می شود اما در این فیلم به صورت مستقیم شوخی هایی بوده است که هر رده سنی نمی تواند این فیلم را تماشاکند.

حال برخی دیگر معتقدند این شوخی ها برای سینمای ایران لازم است و اما باید برای این گونه از فیلم ها رده بندی سنی را مشخص کرد.البته خود والدین باید درصدد باشند تا فرزندان به دیدن هم چنین فیلم هایی نبرند تا در سالن سینما فرزندان آن ها سوالاتی را از آن ها نپرسند که توانایی پاسخ گویی به آن ها را نداشته باشند.

بعد از بررسی های فراوان اعلام شده است نسخه تایید شده با نسخه که در سینما پخش شده است متفاوت است و باید برای آن تصمیمات لازم گرفته شود.

در جریان توقف فیلم چه کسانی ضررو چه کسانی سود  می کنند؟

این اقدام منوچهر هادی باعث می شود تا سینما داران ضرر زیادی را متحمل شوند زیرا آن ها این فیلم را که از جمله فیلم های پرفروش نیز بوده است را در جدول پخش فیلم های خود قرار داده بوده اند و حال با متوقف شدن ان مقدار زیاد از فروش خود را از دست خواهند داد. در این جریان منوچهر هادی و سایر عومال فیلم هیچ ضرری نمی کنند و تنها ضرر زیاد آن برای سینماگران خواهد بود.

حال شاید بپرسید چرا سازندگان فیلم ضرری نکرده اند؟ در این جا باید بگوییم در این یک ماه فروش فیلم آن ها به میزان 22 میلیارد فروش داشته اند و به خاطر همین هم اصل پولی که برای فیلم هزینه کرده اند به آن ها برگشته است و ضرری در یان باره متحمل نشده اند. فروش این فیلم فقط در سینما کوروش به میزان 2 میلیارد بوده است.

البته در زمان توقیف شدن رحمان 1400 عده ای هم سود کرده اند و آن هم کسانی بوده اند که صاحب سایر فیلم ها بوده اند. برای مثال فیلم متری شیش و نیم نیز قبل از توقیف رحمان 1400 در رقابت با آن بوده است و فروش خوبی داشته است حال با توقیف این فیلم فرصت بیش تری دارد تا بتواند میزان فروش خود را بیش تر کند و از این طریق پرفروش ترین فیلم سال باشد.

فیلم کمدی چهار انشگت نیز با توقیف فیلم رحمان 1400 این فرصت را پیدا می کند که کسانی که به فیلم های کمدی علاقه دارند را به طرف خود بکشاند و عنوان دومین کمدی پرفروش را ازآن خود کند.

در این میان فیلم غلامرضا تختی نیز توانسته است از فرصا استفاده کند و اوضاع فروش نامناسب خود را تغییر داده و به وضع خوبی برساند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *