فیلم

صنعت فیلم بریتانی

صنعت فیلم بریتانیا و پخش و صادرات آن

صنعت فیلم بریتانیا ،به عکس فرانسه ،در سال های پیش از جنگ با کاهش پیوسته ی تولید مواجه بود،اما همانطور  که کریستین تامپسون در تحلیل  الگو های تجاری اشاره می کند ( 1985) ، انگلستان در کار پخش و صادرات مجدد فیلم جای پای محکمی داشت .

بریتانیا با داشتن یک بازار پخش بزرگ داخلی ، گسترده ترین شبکه ی کشتیرانی و فروش در جهان ، مجموعه ای از مستعمرات وابسته و شرکای تجاری مشترک المنالفع و وادرات فاقد تعرفه تا سال 1915 ، قلب صادرات بین المللی در سال های پیش از جنگ به حساب می آمد .

اما در آستانه ی شروع  جنگ ، گرچه انگلستان به طور سنتی بزرگترین بازار صادرات ایالات متحده را تشکیل      می داد ( و آلمان با فاصله زیاد رتبه دوم را داشت ) ، تولیدات عظیم و پر زرق و برق فرانسوی و ایتالیایی نیز حضور موفقی در این بازار داشتند .

این انحراف موقت زمانی برگشت ناپذیر شد که فیلم های آمریکایی محبوبیت بی سابقه ای در میان بینندگان بریتانیایی زمان جنگ یافتند .

وقایع تابستان 1914 و رشد نظام استودیویی در ایالات متحده تاثیر عظیمی بر ساختار صنعت فیلم بریتانیا نهاد.

اختلال در بازار های اروپای قاره ای ( مثلا خروج آلمان از تجارت بریتانیا ) ، مشکلات در زمینه کشتیرانی به واسطه ی شرایط بیمه و اختصاص انبارهای کالا به مواد ضروری جنگ ، و اخذ عوارض از واردات فیلم ، برای صنعتی که متکی بر پخش و صادرات مجدد بود نتایج فاجعه باری داشت .

فیلم کالای به شدت مشکل آفرینی می نمود ، زیرا ماده ی خام آن ، نیترات سلولز ، هم به شدت قابل اشتغال بود ( خطری بالقوه برای کشتی ها ) و هم قابل استفاده در ساخت مواد منفجره ( که به دلیل اتکای کامل آلمان به نیترات وارداتی ، طبعا اهمیت زیادی برای دشمن بریتانیا داشت ) .

اما ظهور نظام به شدت کار فرمایانه ی استودیویی در ایالات متحده  مشکلات بریتانیا را وخیم تر کرد .

تا پیش از جنگ ، اعضای تراست آمریکا ، به استثنای ویتاگراف ، عمدتا با انگلستان معامله می کردند و این کشور نیز فیلم های آمریکایی را مجددا به اروپا و سراسر جهان صادر می کرد .

تامپسون نحوه ی پخش جهانی فیلم های تولد یک ملت ( 1915 ) و تمدن ( 1916 ) را که هر دو به مذاکرات کشور به کشور نیاز داشتند ، به تغییری وسیع تر در روال کار صنعت فیلم ایالات متحده نسبت می دهد .

تا سال 1916 ، شرکت هایی نظیر فوکس ، یونیورسال و فیموس پلیزر _ لاسکی دفاتر خارجی خود را گشودند و مذاکراتشان را از طریق نمایندگی هایی در چهار گوشه ی جهان به انجام رساندند .

از بخت بلند استودیوها شکوفایی صنعت کشتیرانی آمریکا که بخشی به دلیل افتتاح کانال پاناما بود ( گواه آن رشد کشتی سازی و تشکیل شبکه ی جهانی بانک های آمریکایی است ) کمک زیادی به سیاست های توسعه طلبانه آنها کرد .

از من بپرس 3

Recent Posts

قتل هولناک مهرداد نیویورک

قتل هولناک مهرداد نیویورک؛ پرونده‌ای که ایران را شوکه کرد در روزهای اخیر، خبر قتل…

2 روز ago

بیوگرافی گلوریا هاردی: بازیگر ایرانی-فرانسوی و حضور در «جوکر»

گلوریا هاردی یکی از بازیگران جوان و بااستعداد ایرانی-فرانسوی است که در طی چند سال…

6 روز ago

مهسا طهماسبی: بیوگرافی، آثار هنری و حضور در فصل دوم بانوان جوکر ۲

مهسا طهماسبی یکی از بازیگران جوان و پر استعداد سینما و تلویزیون ایران است که…

6 روز ago

نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»

مقدمه‌ای بر سینمای معاصر ایران سینمای ایران در سال‌های اخیر تحولات زیادی را تجربه کرده…

3 هفته ago

اظهارات نوید محمدزاده درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل: واکنش‌ها و پیامدها

حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به اهداف نظامی اسرائیل، بار دیگر موضوعاتی را در حوزه…

4 هفته ago

بررسی زندگی و آثار مارتین مول: هنرمندی چندوجهی

مارتین مول یکی از هنرمندان چندوجهی و تاثیرگذار در عرصه کمدی و هنرهای نمایشی است.…

2 ماه ago