تقریبا همه فیلم های صامت به نوعی با صدا همراهی می شدند در آغاز کار سینما ، در هنگام نمایش فیلم گویندگانی حضور داشتند که تصاویر روی پرده را تفسیر می کردند و محتوا و معنایشان را برای تماشاگران شرح می دادند .
در برخی کشورهای غیر عربی این روش تا مدت ها ادامه یافت . در ژاپن ، که سینمای صامت در دهه 1930 نیز در آن تداوم کامل داشت ، هنر بنشی تکامل یافت . بنشی فردی بود که همراه با تصاویر ، حرکات و گفتارهایی اصیل به تماشاگر عرضه می کرد .
همراه با گفتار ، موسیقی نیز به خدمت سینما درآمد .در آغاز موسیقی تنها شامل قطعات فی البداهه ای بود که با پیانو اجرا می شد ، اما پس از مدتی از گنجینه موسیقی عامه پسند نیز قطعاتی به اجرا در می آمد ؛ و سرانجام کار به انجا رسید که برای هر فیلمی آهنگ خاصی ساخته می شد .
در هنگام نمایش فیلم های باشکوه در سالن های مجلل چه بسا از ارکستر و گروه همسرایان و خوانندگان اُپرا استفاده می شد . اما در سالن های کوچک معمولا گروهی مرکب از چندین تن یا تنها یک پیانیست به اجرای موسیقی می پرداخت .
سینما دارائی که نمی توانستند هزینه اجرای موسیقی یک آهنگ اصیل را بچردازند دو راه در پیش رو داشتند ، نخست این که یک نوازنده پیانو یا ارگ یا یک گروه کوچک نوازنده را استخدام کنند و از آنها بخواهند به تناسب ، یکی از اهنگ های عامه پسند یا کلاسیک را برای هر بخش فیلم اجرا کنند.
راه دوم این بود که به کاری بنیادی تر دست بزنند ، یعنی به استفاده از دستگاه های خودکار روی بیاورند _از پیانوهای کوچک گرفته تا ارگ های عظیم این دستگاه ها با جریان فشرده هوا کار می کردند ، و موسیقی متن به صورت نواری کاغذی که به تناسب نت های مورد نیاز در آن سوراخ ایجاد شده بود وارد آنها می شد .
موسیقی گاهی به صداهای دیگر نیز همراه بود . این صداها را معمولا افرادی که به ابزارهای تولید صدای طبیعی و غیر طبیعی مجهز بودند پدید می آوردند . اما از دستگاه های خودکار نیز برای تولید چنین صداهایی استفاده می شد ، مانند دستگاهی که در سینمای گامون هیپودرم ، در پاریس ، وجود داشت و از شهرت و پیچیدگی بسیار برخوردار بود .
اما پیشتازان سینما از همان آغاز اهدافی بسیار بلند پروازانه در سرداشتند . در آوریل 1895 ، ادیسون برای همگاه ساختن فونوگراف و کینه توسکوپ خود روشی ابداع کرد .
پاته نیز ظاهرا در حدود سال 1896 برای همگاه کردن فیلم ها و صفحه هایش به تلاش هایی دست زده بود . اما همه این روش ها به دلیل این که صدا آنچنان قوی نبود که در سالن های بزرگ قابل شنیدن باشد بی استفاده باقی ماند .
به جای همگاه ساختن فیلم و صفحه ای که بر روی آن صدا ضبط شده بود می شد روش دیگری را به کار گرفت ، و آن ضبط صدا بر روی خود فیلم بود .
اولین آزمایش ها در این زمینه در آغاز قرن 20 صورت گرفت ، و در 1906 اوژن _ اُگوست لوست اختراع دستگاهی را به ثبت رساند که قادر بود تصویر و صدارا برروی یک فیلم واحد ضبط کند . اما پس از جنگ جهانی اول بود که گام هایی اساسی در جهت دست یافتن به صدای همگاه برداشته شد .
یک گروه آلمانی مرکب از سه متخصص به نامهای فوگت ، انگل و ماسوله روشی برای ضبط صدا با استفاده از نور ابداع کردند . در این روش صدا به صورت الگوهای نوری بر روی یک نوار جداگانه فیلم ضبط می شد . این سه تن سرانجام روش تری اِرگون را در 1922 برای اولینه بار در برلین به عموم مردم عرضه کردند .
در اتحاد شوروی و در آمریکا به ترتیب کووالندف و لی دوفورست در همین جهت گام بر می داشتند . دوفورست در 1923 فیلم ناطقی ابداع کرد که با استفاده از یک سلول فتوالکتریک کار می کرد .
این سلول قادر بود صدایی را باز خوانی کند که بر روی همان فیلم تصویردار ضبط شده بود . در عین حال ، ابداع ضبط الکتریکی و « لامپ حرارتی » به عنوان محصولات فرعی فن آوری رادیو مشکل تقویت صدارا حل کرد و بلندی صدا به حدی رسید که در همه جای سالن نمایش قابل شنیدن بود .
در سال 1926 استودیوی برادران وارنر در هالیوود ، فیلم دُن ژوان را به نمایش گذاشت . این فیلم که جان باریمور در آن شرکت داشت از روش همگاه سازی ویتافون سود می جست . این روش مبتنی بر ضبط صدا بر روی صفحه بود .
صفحات که 16 اینچ قطر داشتند به پروژکتور متصل بودند و با سرعت( _ ) 33 دور در دقیقه می چرخیدند . سوزن دستگاه از مرکز صفحه به سمت بیرون حرکت می کرد . دستگاه ویتافون در سال بعد نیز در فیلم کاملا ناطق خواننده جاز با شرکت آل جالسون ، به کار گرفته شد و تا چند سال بعد نیز استفاده از آن رایج بود .
در همین زمان ، استودیوی فوکس که با برادران وارنر رقابت داشت ، حق استفاده از روش های تری ارگون و فوتوفون را خریداری کرده بود و از آنها برای گذاشتن صدا بر روی فیلم هایی که قبلا فیلمبرداری شده بود سود می جست .
روشی که فوکس برای ناطق کردن فیلم ها به کار می گرفت بسیار کار آمد تر از ویتافون بود و در اوایل دهه 1930 به روش اصلی صدای همگاه تبدیل شد و رواج کامل یافت .
قتل هولناک مهرداد نیویورک؛ پروندهای که ایران را شوکه کرد در روزهای اخیر، خبر قتل…
گلوریا هاردی یکی از بازیگران جوان و بااستعداد ایرانی-فرانسوی است که در طی چند سال…
مهسا طهماسبی یکی از بازیگران جوان و پر استعداد سینما و تلویزیون ایران است که…
مقدمهای بر سینمای معاصر ایران سینمای ایران در سالهای اخیر تحولات زیادی را تجربه کرده…
حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به اهداف نظامی اسرائیل، بار دیگر موضوعاتی را در حوزه…
مارتین مول یکی از هنرمندان چندوجهی و تاثیرگذار در عرصه کمدی و هنرهای نمایشی است.…