فیلم

شکل گیری یک گروه « خریدار فیلم »

بریتانیا و امپراطوری و شکل گیری یک گروه « خریدار فیلم »

استرالیا ، کانادا و نیوزلند امیدوار بودند که قانون سهمیه بندی بریتانیا منجر به شکل گیری یک گروه « خریدار فیلم » در میان اعضای تولید کننده فیلم در امپراطوری بریتانیا شود تا شاید از این طریق برخی از امتیازات بازار انحصاری داخل آمریکا تلاقی گردد .

این شرط که میزان مشخصی از زمان سینماها باید به فیلم های امپراطوری سود ببرند . اما در عمل این شرایط به نفع محصولات نسبتا پرخرج نسبتا پرخرج صنعت فیلم بریتانیا تمام شد و کمک چندانی به تقویت تولید در کشورهای دیگر نکرد .

کشورهای امپراطوری همچنان محتاج وادرات فیلم ماندند که اکثرا در آمریکا صورت می گرفت . در سال 1927، 87 درصد از واردات فیلم استرالیا و نیوزلند از هالیوود بود و در مقابل تنها 5 درصد از آن را بریتانیا و 8 درصد از آن را کشورهای دیگر تأمین می کردند .

در کانادا درصد محصولات آمریکایی از این هم بالاتر بود و احتمالا به بیش از 98 درصد می رسید . بازار کانادا آن چنان با شبکه ی پخش فیلم در داخل آمریکا ادغام شده بود که پخش کنندگان آمریکایی معمولا عایدات کانادا را جزء درآمد داخلی حساب می کردند .

در هند دست کم 80 درصد از فیلم های نمایش داده شده در اواخر دهه ی 1920 آمریکایی بود ، در حالی که 21 استودیو فیلم های محلی می ساختند و 8 یا نه تای آن هاتولید منظم و ثابت داشتند .

( گرچه در آن زمان محدود بودن گستره پخش فیلم های هندی منجر به کاهش نفوذ سینمایی و اجتماعی آنها می شد ، این صنعت بعدها شکوفا گردید و از دهه 1970 به این سو ، بیش ازبقیه کشورهای جهان ، از جمله ایالات متحده ، فیلم تولید می کند . )

استرالیا در سال های 1922 ، 1926 ، 1927 ، 1928 بزرگترین وارد کننده فیلم از  هالیوود بود . البته منظور این نیست که استرالیا در این سال ها سودآورترین مشتری صنعت فیلم آمریکا هم بود .

اهمیت نسبی بازار ها به عنوان تولیدکنندگان درآمد برای خزانه ی هالیوود به عوامل گوناگون از جمله شمار جمعیت ، درآمد سرانه ، هزینه های پخش ، و نرخ برابری ارز بستگی داشت .

در برآورد نهایی ، بریتانیا همواره مهم ترین بازار خارجی هالیوود به حساب می آمد و در اواخر دهه ی 1920 تقریبا 30 درصد از درآمد خارجی هالیوود را تأمین می کرد .

در سال 1927 بعد از بریتانیا کشورهای استرالیا ( 15 درصد ) ، فرانسه ( 5/8 درصد ) ، آرژانتین و اروگوئه ( 5/7    درصد ) ، برزیل ( 7 درصد ) و آلمان ( 5 درصد ) قرار داشتند .

بر گرفته از کتاب سینما در چهار گوشه جهان

اثر روث ویسی

از من بپرس 3

Recent Posts

بررسی زندگی و آثار مارتین مول: هنرمندی چندوجهی

مارتین مول یکی از هنرمندان چندوجهی و تاثیرگذار در عرصه کمدی و هنرهای نمایشی است.…

5 روز ago

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago