سینما

سینمای شوروی

سینمای شوروی و سبک های خارجی

در سینمای شوروی ، ابتدا از سبک های خارجی تقلید می شد . از نیمۀ دهۀ 1920 ، سبک متمایز « روسی » بر مینای ترکیب بندی و تدوین گسترش یافت . این سبک اگر چه چندان مورد توجه مخاطبان داخلی قرار نگرفت ولی در خارج از کشور بسیار تأثیر گذار بود . تحکیم پایه های حکومت استالین در پایان این دهه که با ظهور فیلم ناطق هم زمان شد ،موجب کنار رفتن سینمای استوار بر تدوین از عرصه تولید فیلم های بلند و جایگزینی الگوی جدید رئالیسم سوسیالیستی در اوایل دها 1930 شد.

واردات فیلم های خارجی بسیار محدود گردید. اما در همان زمان، شبکه هایی با حمایت احزاب کمونیستی و روشنفکران علاقمند در غرب به راه افتاد که الگوی شوروی را در عرصه آوانگارد ترویج کردند. این الگو بعد ها به مستند و فیلم سینمایی نیز سرایت کرد. هنگامی که شوروی توسط غرب تحریم شد و استبداد پیشه کرد، روشنفکران چپی کشورهای غربی ،ایده ای را باب فرهنگ فیلم مطرح ساختندکه تجربه و عملکرد اتحاد شوروی را سر لوحه خود قرار داده و از نظر سیاسی و زیبایی شناسی ملهم از آن بود.

حزب کمونیست

کنترل سینما توسط حزب کمونیست و دولت (که تمایز بین آن دو هیچ گاه ساده نبود) در دهه های 1920 و 1930 افزایش یافت. در سال های اولیه، قدرت حاکمه تا حد زیادی به تعهد و اشتیاق فیلمسازان به تولید فیلم هایی متناسب با ایده آل های انقلابی متکی بودند در سینما همانند ادبیات ،اعتقادات مختلفی شکل گرفت و نتایج متفاوتی به دست داد.ولی با تحکیم قدرت استالین در پایان 1920 ،اوضاع تغییر کرد. صنعت سینما یک کاسه شد و اعتقادات متنوع از بین رفتند.
آنچه در شوروی اتفاق می افتاد ، در غرب با نگرانی پی گیری می شد . صنعت سینمای آمریکا عمدتاً بازار پرسودی را برای فیلم هایش از دست داده بود . دولت ها به سهم خود نگران انتشار عقاید کمونیستی بودند و توسط سانسور ، نمایش عمومی فیلم های روسی را محدود می کردند . واضح است که این محدودیت ها تاثیر اندکی داشت و اغلب نتیجه عکس می داد .

« رزمناو پوتمکین » ایزنشتین در سال 1929 توسط یک سازمان خصوصی به نام « انجمن فیلم » در لندن به نمایش در آمد و با استقبال وسیعی مواجه شد . در همان سال ایزنشتین و پودوفکین به لندن سفر کردند . ایزنشتین در کنفرانس فیلمسازان آوانگارد که در Ia sarraz در سویس برگزار شد ، شرکت کرد و ارتباط نزدیکی میان هنرمندان برجسته شوروی و علاقه مندان غربی آثارشان در دهه های 1920 و 1930 به وجود آمد .

سوسیالیسم ، فاشیسم و دموکراسی ، نوشته جفری ناول _ اسمیت

از من بپرس 2

Recent Posts

قتل هولناک مهرداد نیویورک

قتل هولناک مهرداد نیویورک؛ پرونده‌ای که ایران را شوکه کرد در روزهای اخیر، خبر قتل…

1 روز ago

بیوگرافی گلوریا هاردی: بازیگر ایرانی-فرانسوی و حضور در «جوکر»

گلوریا هاردی یکی از بازیگران جوان و بااستعداد ایرانی-فرانسوی است که در طی چند سال…

5 روز ago

مهسا طهماسبی: بیوگرافی، آثار هنری و حضور در فصل دوم بانوان جوکر ۲

مهسا طهماسبی یکی از بازیگران جوان و پر استعداد سینما و تلویزیون ایران است که…

5 روز ago

نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»

مقدمه‌ای بر سینمای معاصر ایران سینمای ایران در سال‌های اخیر تحولات زیادی را تجربه کرده…

3 هفته ago

اظهارات نوید محمدزاده درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل: واکنش‌ها و پیامدها

حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به اهداف نظامی اسرائیل، بار دیگر موضوعاتی را در حوزه…

4 هفته ago

بررسی زندگی و آثار مارتین مول: هنرمندی چندوجهی

مارتین مول یکی از هنرمندان چندوجهی و تاثیرگذار در عرصه کمدی و هنرهای نمایشی است.…

1 ماه ago