سینمای تجریدی یا Abstract film ، گونهای فیلم که از طریق طرحهای تصویری و ضربآهنگین، تنها هدفهای غیرداستانی را در سینما دنبال میکند. در این گونه سینما، تأکید بر فرم و شکلهای تجریدی و نه بر محتوا است. در سینمای تجریدی، از تصاویر اشیاء آشنا نه برای نشان دادن مفاهیم معمول تداعی شده با آن اشیاء که برای خلق جلوههای تدوینی، تکنیکهای تصویری، اثرات صوتی و ضربآهنگهای تصویری استفاده میشود.
بهعنوان نمونه نگاه کنید به حرکات هماهنگ و مکانیکی اشیاء عادی در فیلم «بالهی مکانیک» ساختهی «فرنان لژه» (۱۹۲۴). بسیاری «فیلمهای انیمیشن» که در آنها رنگها و شکلها، موضوع اصلی به شمار میآید را نیز میتوان در اصل فیلمهای تجربی به شمار آورد.
فیلمهای انیمیشن کامپیوتری «جان و جیمز ویتنی»، نوعی فیلم تجریدی به شمار میآیند. بهعنوان نمونه در فیلمهای «دگرگشتها» (۱۹۶۸) و «لاپیس» (۶۶-۱۹۶۳) ترکیبهای تصویری تجریدی ساخته و پرداختهی کامپیوتر است. تصاویر این فیلمها در مرحلهی نهایی با فنون تصویری همچون رنگآمیزی از طریق صافیهای رنگی و «همگدازی» تلطیف شدهاند تا به فیلم احساس کامل رهایی مطلق از واقعیت و شکلی غیر تداعی گونه داده شود. «استان براکهج» در فیلم «پروانه گونه» ، (۱۹۶۳) با چسباندن بالهای پروانه بر روی نوار پلاستیکی «مای لار» و چاپ تصاویر حاصل روی فیلم، طرحهای تجریدی و متحرکی خلق کرد.
برگرفته از کتاب فرهنگ اصطلاحات سینمایی نوشته فرانک بیور
مارتین مول یکی از هنرمندان چندوجهی و تاثیرگذار در عرصه کمدی و هنرهای نمایشی است.…
سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…
در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…
فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…
فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…
نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…