سقوط صنعت سینما و مخالفت دولت آمریکا با استودیو ها چه پیامد هایی در بر داشت .
تولیدات مترو _ گلدوین _ مه یر در سال 1939 بخش اعظم آن چیزی را تشکیل می دهد که بسیاری از منتقدان و تاریخ نگاران سینما آن را سال طلایی هالیوود می نامند .
مؤید این ادعا ، فیلم هایی هستند که بر سر اسکار بهترین فیلم سال 1939 رقابت کردند : آقای اسمیت به واشنگتن می رود ، جادوگر شهر زمرد ، پیروزی سیاه ، رابطه عشقی ، خداحافظ ، آقای چیپس ، موش ها و آدم ها ، نینوچکا ، بلندی های بادگیر ، و بر باد رفته .
تغییر و سقوط سریع صنعت سینما طی دهه 1940 ، سال 1939 را به عنوان نقطه اوج هالیوود تثبیت کرد . این سقوط از 41 _ 1940 و طی دوران پر شگفتی و طولانی میان رکود اقتصادی و ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم آغاز شد .
هر چند روند سقوط دلایل متعددی داشت اما دو مورد در سال 41 _ 1940 اهمیت ویژه ای داشتند : مخالفت دولت آمریکا با استودیو ها در قالب قانون ضد تراست ، و شروع جنگ در اروپا .
قانون ضدتراست ، چندین سال بود که تحت بررسی بود اما رعایت کامل و جدی آن از جولای 1938 آغاز شد . در این سال وزارت دادگستری آمریکا ، 8 استودیوی اصلی را به خاطر شکایت سینماداران مستقل مبنی بر انحصاری کردن صنعت سینما توسط این استودیو ها ، محکوم کرد .
هدف دولت از طرح به اصطلاح « پروندۀ پارامونت » اصلاحات گسترده در زمینه بازرگانی و « از هم پاشی » زنجیرۀ سینما های به هم پیوسته استودیوهای اصلی بود .
استودیو ها توانستند تا اوایل سال 1940 محاکمه را به تعویق اندازند اما در این هنگام دستور داده شد که که پرونده در دادگاه مطرح شود .
کار که به این جا کشید 5 استودیوی اصلی (مترو _ گلدوین _ مه یر وارنر ، پارامونت ، فوکس و آر.کی.او ) توافق نامه ای را امضا کردند مبنی بر عدم رقابت و مصالحه با دولت . استودیو ها توافق کردند که نمایش انحصاری به صورت اجارۀ دربست سینماها را به 5 فیلم محدود کنند .
فروش فیلم ها از طریق مزایده پیش از نمایش آنها را ملغی کنند و سیاست های در اختیار گرفتن سالن های یک منطقه برای نمایش انحصاری فیلم ایشان را تغییر دهند .
توافق نامه سال 1940 چندان رضایت سینماداران مستقل و وزارت دادگستری را جلب نکرد . از این رو هر دو گروه تصمیم گرفتند تا استیناف بطلبند و به این ترتیب پروندۀ پارامونت را مفتوح نگه دارند و به فعالیت ضد تراست خود ادامه دهند .
هم زمان با این قضایا جنگ در اروپا و آسیا آغاز شد و تجارت پر رونق هالیوود در آن منطقه را در معرض خطر قرار داد .
در سال 38 _ 1937 صادرات استودیو ها به دولت های محور _ عمدتاً آلمان ، ایتالیا و ژاپن _ تقریباً به صفر رسید اما همچنان نزدیک به یک سوم درآمد هالیوود از بازارهای خارج آمریکا به دست می آمد .
عمده ترین مشتری خارجی استودیو ها در سال 1939 از آن منطقه به دست می آمد و تنها بریتانیای کبیر 45 درصد از این درآمد را تأمین می کرد .
در سپتامبر 1939 با آغاز جنگ رونق این بازار ها از دست رفت . در سال 1940 ، گسترش سلطه نازی ها بر اروپا ، بازار ها را یکی پس از دیگری از میان برد و با سقوط فرانسه در جولای 1940 تقریبا تمامی بازار ها اروپا از دست رفتند .
در اواخر 1940 انگلستان عملا تنها کشوری بود که در غرب در برابر آلمان مقاومت می کرد و در ضمن تنها بازار خارجی بر جا ماندۀ هالیوود به شمار می آمد .
قتل هولناک مهرداد نیویورک؛ پروندهای که ایران را شوکه کرد در روزهای اخیر، خبر قتل…
گلوریا هاردی یکی از بازیگران جوان و بااستعداد ایرانی-فرانسوی است که در طی چند سال…
مهسا طهماسبی یکی از بازیگران جوان و پر استعداد سینما و تلویزیون ایران است که…
مقدمهای بر سینمای معاصر ایران سینمای ایران در سالهای اخیر تحولات زیادی را تجربه کرده…
حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به اهداف نظامی اسرائیل، بار دیگر موضوعاتی را در حوزه…
مارتین مول یکی از هنرمندان چندوجهی و تاثیرگذار در عرصه کمدی و هنرهای نمایشی است.…