#


امیر تتلو؛ سریالی که همچنان ادامه دارد

24 اکتبر 2018 بدون نظر 3141 بازدید

امیر تتلو؛ سریالی که همچنان ادامه دارد

چه حاشیه هایی در مورد امیر تتلو وجود دارد

در دورانی که فضای اینترنتی در کشور تقریباً در دسترس همه قرار دارد و کامپیوتر تبدیل به یک وسیله چند منظوره برای کاربران شد، جریان موزیسین ‌های زیرزمینی هم رنگ و بوی تازه ‌ای را پیدا کرد. جامعه در یک دوره جدید با حجم خیلی زیادی از موزیک های زیرزمینی رو به رو شد و ادبیات تازه ای و هر چند در برخی موارد بی کیفیت، وارد فضای موسیقایی ایران شد.

از خوانندگانی مانند محسن نامجو، شاهین نجفی گرفته تا محسن چاوشی و محسن یگانه و بنیامین بهادری هم از همین طریق موفق شدند راهی به گوش شنونده باز کنند، ولی علاوه بر این افراد فقط عده کمی از آن ‌ها موفق شدند به عرصه رسمی نشر آلبوم راه پیدا کنند و تعدادی هم برای همیشه زیرزمینی ماندند و شماری از آن ها هم مهاجرت را ترجیح دادند.

موسیقی زیرزمینی سبک ‌ها و موضوعات گوناگونی را در بر می‌ گیرد و بر همین اساس است که می توان در این مجموعه نام ‌هایی مانند تهی، ساسی مانکن، علیشمس و تتلو را در کنار نام ‌هایی، نظیر چاوشی، یگانه، نامجو و… قرار داد و کاملا مشخص است که هر یک از این خواننده ها مسیر خود را رفته اند و مسائل فکری خود را دنبال کرده اند.

خوانندگانی که مهاجرت را تنها راه پیشرفت دانستند چند سالی می باشد که به شبکه‌ های فارسی ‌زبان راه پیدا کردند و موزیک های خود را از طریق مختلف به گوش هواداران می ‌رسانند، ولی تتلو که احتمالاً هم جهت با تهی، ساسی‌ مانکن و علیشمس بود تا آخرین لحظه در ایران ماند و حاشیه ایجاد کرد.

امیر‌حسین مقصودلو در بین تعداد زیادی از موزیک های منتشر شده در اینترنت، کار‌های خودش را منتشر و به تدریج شهرتی در بین خواننده ها ‌ها برای خود رقم زد و با پخش کلیپ از خودش معرفی کرد. هوادارانش دل شان می خواهد تا او را به عنوان پرچمدار و پدر سبک R&B بدانند و در هر صورت موسیقی او ترکیبی از همه ‌چیز می باشد و ممکن است نتوان وی را در یک قالب معین قرار داد.

ولی امیر‌حسین مقصودلو بیش از آن که یک خواننده باشد حواشی که دارد بار شهرت او را به دوش می‌ کشند. وی یک روز صبح که از  خواب بیدار می شود از خوانندگی خداحافظی می ‌کند و فردا صبح بار دیگر پشیمان می شود و برمی‌ گردد و می‌ خواند، یک روز صبح که از خواب بیدار می شود تصمیم می ‌گیرد در سطح یک فوتبال کشور بازی کند و سر زده وارد تمرین تیم پرسپولیس می‌ شود که خیلی محترمانه او را بیرون می اندازند، با تیم ‌های دیگر وارد مذاکره می‌ شود که آن ‌ها هم برای فرار از حاشیه هایی که به وجود خواهد آمد با حضورش مخالفت می‌ کنند و روز دیگر وارد جریان سیاسی کشور می ‌شود و خلاصه همین طور در حال رنگ عوض کردن است.

رفتار امیر تتلو و هیجاناتی که از بعد این رفتار می ‌آید را در صورتی که در دهه هفتاد برای کسی تعریف می ‌کردید به یک داستان غیر واقعی شباهت می داد، ولی در حال حاضر تتلو و همه ی حاشیه های آن یک واقعیت انکار ناپذیر است. ولی چطور می ‌شود که موجودی مانند تتلو رشد می ‌کند و ما او را در اتفاقات مختلف مشاهده می کنیم؟

مهم ‌ترین کار تتلو برای تتلو شدن، پخش شدن رفتار ناشایست او می باشد و امکان دارد موضوعات منعکس کننده بیشترین سهم را در پرورش این موجود داشته باشند. وی وارد حواشی ورزش می‌ شود، عکس های او را را در صفحات اول روزنامه‌ های ورزشی مشاهده می کنیم؛ برای حمایت از انرژی هسته‌ ای کلیپ می ‌سازد، عکس او را بر روی ناو جنگی می ‌بینیم و در یک پادگان ارتشی کلیپ می سازد؛ به جریان انتخابات وارد می شود، تصویرش با یکی از کاندیدا‌ها در حال خندیدن منتشر می شود؛ حرف های تندش در مورد حجاب، به دفعات بازنشر می‌ شود و در پایان کار به جایی می‌ رسد که هوادارانش، گروه گروه، به بغبغوی او جواب می ‌دهند.

ممکن است خنده دار به نظر برسد، ولی اگر کلمه بغبغو را در گوگل جست ‌و جو ‌کنید قبل از هر مورد دیگری در مورد تتلو مورد پیدا می ‌شود. شهرتی که به حاطر رفتار‌های زشت و نامناسب او به او لقب داده اند، جوری وسوسه ‌انگیز است که موضوعات و طرز تفکر‌های گوناگون را به سمت خود جذب می ‌کند.

ولی تتلو بعد از مهاجرت دوستان و همدوره‌ ای‌های خود و به امید و قصد رسیدن به مجوز و اجرای کنسرت دست به هر کاری زد و در آخر با مهاجرت، مسیر همدوره ‌ای ‌هایش را دنبال کرد. ندادن مجوز آلبوم و اجرای کنسرت نه تنها مانع از تاثیر‌گذاری این خواننده بر روی هوادارانش نشد بلکه وی را هر روز معروف تر کرد و گروه هوادارانش را بیشتر. در این بین تنها موردی که به آن نمی پردازد، موسیقی اوست، گویی وی فقط به خاطر گوشگذرانی و انجام رفتار ناشایست به سراغ موسیقی رفته است.

هفته قبل، شبکه بی ‌بی ‌سی فارسی هم از وسوسه پیوستن به این حاشیه ها در امان نماند و در برنامه ای که مربوط به موسیقی خودش گذاشته است، با این خواننده خوشگذران به گفتگو نشست. هر چند این برنامه را به هیچ وجه نباید در قالب یک برنامه موسیقی مشاهده کرد، ولی تا اندازه ای غیر منتظره بود که بی ‌بی ‌سی ‌فارسی یکی از برنامه های خود که مربوط به موسیقی است را به تتلو اختصاص دهد. تتلو در این مصاحبه هنوز هم حق ‌به ‌جانب است و خود را در حد و اندازه یک الگو برای طرفدارانش می ‌بیند که حتی قادر است برای آن ها حکم صادر کند که حجاب ‌شان در درون و بیرون از ایران به چه صورت باید باشد.

ولی حرف‌ ها و رفتار او همیشه پر از تناقض است؛ وی بر این اعتقاد است که زنان باید حجاب را رعایت نمایند و حجاب است که برای‌ آن ها امنیت می‌ آورد و از سوی دیگر خود را به عنوان یک مبارز معرفی می ‌کند که برای انجام تتو و کسانی که تتو روی بدن‌ شان دارند سعی می ‌کند تا مورد تبعیض واقع نشوند. وی از یک طرف می گوید مردم باید برای ظاهر خود آزادی داشته باشند و از طرفی دیگر هم درباره حجاب نظر می ‌دهد و می گوید مردم باید حجاب شان را رعایت کنند. هفته ‌ای چند آهنگ تولید می کند! و خود را سازنده مغز طرفدار قلمداد می کند و این طرز تفکر که یک نفر می ‌خواهد «سازنده مغز طرفداران خود باشد» تا اندازه زیادی جای تامل دارد.

در دورانی که پخش سریال‌ های نود قسمتی در تلویزیون رایج شده بود برخی افراد ابراز نگرانی می کردند که اصطلاحات و تکیه‌ کلام ‌های کاراکترهای این سریال ‌ها نباید به ادبیات محاوره ای وارد نشود (که هر چند عباراتی، چون «پاچه ‌خواری» وارد اصطلاحات مردم شد) و در مقابل شماری از افراد دیگر این نگرانی را بی‌ مورد قلمداد می کردند و اعتقاد داشتند که عمر این عبارات کم است و بعد از اتمام سریال، به مرور به فراموشی سپرده می ‌شود (که جز تعداد موارد خاص، این تفکر درست بود). ولی تتلو تبدیل به سریالی شده است که گویی نمی خواهد تمام ‌شود و همواره صاحبان رسانه به دنبال وی و حاشیه های دور از ادب او هستند و خواسته و ناخواسته به او کمک می‌ کنند تا باور کند که سازنده مغز طرفدارانش است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *