در اسپانیا ، چپ در گیر دفاع از جمهوری در برابر نیروهای اشغالگر ژنرال فرانکو بود و ایدئولوژی و عملکرد جبهه مردمی با سخت ترین آزمون ها مواجه بود . بسیاری از هنرمندان به جمهوری خواهان و بریگاردهای بین المللی پیوستند .
عوامل فیلم از شوروی فرستاده می شدند و رومن کارمن فیلمبردار ، راش ها را به مسکو ارسال می کرد تا توسط اسفیرشاب برای ساخت مستند اسپانیا ( 1939 ) مونتاژ شوند . یوریس ایونس ، مستندساز دانمارکی از ارنست همینگوی برای نگارش و گفتار متن زمین اسپانیایی ( 1937 ) استفاده کرد ( متن فرانسوی آن نوشته ژان رنوار بود ) .
کارگردان فرانسوی ، ژان گرمیون با همکاری بونوئل مستندهایی برای آگاهی افکار عمومی در فرانسه و خارج از آن ساخت . آندره مالرو براساس رمان « امید » خود که دبارۀ جنگ اسپانیا بود ، فیلمی به همین نام در سال 1939 ساخت ، اگر چه این تلاش ها نتوانستند از پیروزی فرانکو جلوگیری کنند ، ولی در سال های پیش از جنگ جهانی دوم به شکل گیری یک آگاهی ضدفاشیستی کمک کردند .
در فرانسه جناح گرایی از لحاظ فرهنگی و نیز از لحاظ سیاسی بسیار تاثیر گذار بود . در سال 1936 ، حکومت جبهه مردمی تحت رهبری لئون بلوم که فردی سوسیالیست بود ، شکل گرفت ( بعدها در سال 1946 بلوم رئیس هیئت نمایندگانی بود که برای مذاکره در باب موافقت نامه های مختلفی ، از جمله موافقت نامه ای برای حمایت از صنعت سینمای فرانسه به واشنگتن سفر کردند ) جبهه مردمی جامعه فرانسه را دچار تفرقه کرد و از شکاف هایی که از پیش وجود داشت و در دوران اشغال سال 1940 عمیق تر شده بود ، استفاده نمود .
در دهۀ 1920 خصوصیت سیاسی سینمای فرانسوی کم رنگ تر بود و فیلمسازان به دو جناح راست و چپ تقسیم نشده بودند ، ولی در اواسط دهۀ 1930 فیلمسازان مجبور به انتخاب شدند . بعضی آوانگاردها مانند مارسل لربیه و آبل گانس راست و بعضی دیگر چپ را برگزیدند و به روشنفکران متعهدی مانند پل نیزان پیوسته و به حمایت از جبهه مردمی پرداختند .
نیزان فیلمنامه مستند چهره های فرانسه ( 1937 ) آندره وینیو را نگاشت . آثار ژان رنوار نیز نمونۀ بارزی در این زمینه هستند : از فیلم ضد بورژوای بودوی نجات یافته از آب ( 1932 ) تا فیلم ضد سرمایه داری جنایت آقای لانژ ( 1935 ) و زندگی از آن ماست ( 1936 ) . رنوار از این حیث تنها نبود . ژاک پره ور ، مارسل کارنه ، ژان گرمیون نیز فیلم های متعددی در حمایت از جبهه مردمی ساختند . مستندین ژولین دوویویه و مارسل آلگره را نیز که در این زمینه فعالیت نداشتند ، چپ می خواندند .
جبهۀ مردمی ساختار صنعتی سینما را تغییر نداد . رادیکال ترین فیلم ها ، آنهایی بودند که خارج از جریان اصلی فیلمسازی ساخته می شدند ، ولی جبهه مردمی بیشتر از دیگر انواع سرگرمی سود می برد ، مثلا در بریتانیا صنعت سینما به مسائل اجتماعی کمتر توجه داشت و ابداع های زیبایی شناختی بیشتر در جهت نمایش های تاریخی کوردا بود تا تعهدی جدی نسبت به واقعیت های اجتماعی و مستند تحت حمایت که پیشتاز آن جان گریرسون بود .
نهضت فیلمسازی کارگران کمونیست موجب ظهور زمینه های اجتماعی و ورود و مسائل روز به سینما شد . فیلم های نهضت مستندسازی پیش از جنگ از پخش محدودی برخوردار بودند و تنها در سازمان های سیاسی نمایش داده می شدند و به ندرت در بین برنامه های سالن سینما تجاری گنجانده می شدند . تنها در دوران جنگ بود که مستندسازی به ابزار آموزشی و تبلیغاتی بدل شد و حتی در آن زمان هم ، اهداف آن تابع مسائل جنگ بود .
برگرفته از سوسیالیسم ، فاشیسم و دموکراسی ، جفری ناول _ اسمیت
قتل هولناک مهرداد نیویورک؛ پروندهای که ایران را شوکه کرد در روزهای اخیر، خبر قتل…
گلوریا هاردی یکی از بازیگران جوان و بااستعداد ایرانی-فرانسوی است که در طی چند سال…
مهسا طهماسبی یکی از بازیگران جوان و پر استعداد سینما و تلویزیون ایران است که…
مقدمهای بر سینمای معاصر ایران سینمای ایران در سالهای اخیر تحولات زیادی را تجربه کرده…
حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به اهداف نظامی اسرائیل، بار دیگر موضوعاتی را در حوزه…
مارتین مول یکی از هنرمندان چندوجهی و تاثیرگذار در عرصه کمدی و هنرهای نمایشی است.…