#


بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر

تئاتر فجر
7 فوریه 2019 بدون نظر 1273 بازدید

بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر

دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر بیان کرد: بخش بین‌المللی جشنواره امسال بسیار اقتصادی برگزار می گردد و تمام هنر ما این بود که با وجود شرایط اقتصادی بد آن را حذف نکنید.

صبح سه شنبه ۱۶ بهمن ماه در نشست خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نادر برهانی مرند در سالن کنفرانس تئاتر شهر به ارائه توضیحاتی در ارتباط با جزئیات و روند برنامه های پیش بینی شده پرداخت و گفت:

میانه هنرمندان و گروه انتخاب کنندگان آثار قصد داریم تا باب گفتگو باز شود و حتماً  نتایج این اتفاق را به دبیران آینده  خواهم گفت.

ایشان گفتند بر اساس آنچه در دنیا مرسوم است و در تداوم جشنواره های گذشته امسال یک شو کیس با حضور مهمانانی از کشور های ژاپن/روسیه/بلژیک و…برگزار میکنیم.همچنین برژایی نشستی از تئاتر معاصر ترکیه برای معرفی تئاتر این کشور در جشنواره خواهیم داشت.

ایشان همچنین از اهمیت داشتن ویترین جشنواره و طراحی چند پوستر گفت و تلاش کرد  تا بدون حضور خبرنگاران که این پوسترها رونمایی شده بودند ،را توجیه کند.

ایشان در ادامه گفتند :در بخش‌های مختلف در جشنواره تئاتر فجر ۱۴۲ نمایش ایرانی شرکت دارند و در بخش به علاوه فجر در سالن خصوصی حضور دارند.

همچنین در فرهنگستان هنر بخش نمایشگاهی  پوستر، عکس و اسناد تئاتر پس از انقلاب تدارک دیده شده است که در آنجا برپا خواهد شد. البته ایشان ادامه دادند که در رابطه با جزئیات نمایشگاه هنوز مطلع نمی باشد.

مسعود دلخواه/ امیر جعفری /فریبرز قربان زاده /اصغر همت و حمیدرضا نعیمی به عنوان داوران بخش مسابقه ایران ۲ معرفی شدند.

جشنواره تئاتر فجر

چرا هیئت داوران یک بخش از جشنواره تئاتر فجر بیشتر از هیئت مدیران خانه تئاتر است؟

مدیر بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر سعید اسدی در این نشست پس از پخش کلیپی که از آثار گزیده خارجی کشورهای فنلاند /سوریه /فرانسه/ نروژ /گرجستان /مجارستان /لبنان /بلژیک /آلمان و آذربایجان را از کشورهای حاضر در این بخش معرفی کردند. در میان این تولیدات از کارگردانان ایرانی یا محصول مشترک با ایران نیز دیده می‌شود مانند ((نمایشی از ایران و سوریه ))و ((نمایشی از کوشک جلالی از آلمان))

او در پاسخ به اینکه چرا هیئت داوران یک بخش از جشنواره بیشتر از هیئت مدیران خانه تئاتر است این چنین گفتند: صادقانه می گویم که این را پس از انتخاب متوجه شدیم. این احتمال را می‌دادیم که ممکن است ایجاد شائبه کند اما واقعیت این است که هیچ عمدی در کار نبوده است!

دبیر جشنواره در پاسخ به این سوال درباره تعداد زیاد آثار که نمایش های کم کیفیت و با فروش پایین در اجرای عمومی هم  دیده می شوند خاطرنشان کرد: افرادی که متقاضی بودند تا وارد چرخه داوری شوند و من سهم ناچیزی داشتم برای دعوت از آثار و حق دخالت در رای داوران را نداشتم.

چو ن این پاسخ‌های برهانی مرند قانع کننده نبود بعد  پرسش ها و نقدهایی  مطرح شد مبنی بر انتخاب آثار خنثی که دارای حاشیه نباشند ،قطع شدن آثار خوب از کارگردانان شناخته شده و انتخاب آثار بر خلاف موازین فراخوان که برخی از آنها را دبیر جشنواره قبول نکرد و در بخش مغایرت با فراخوان نتیجه را به بررسی جدید موکول نمود. ولی در عین حال گفت :باید اجازه دهید تا از آثار هنرمندانی که در مقایسه با آنهایی که به حق پذیرفته نشدند صیانت کنم در جشنواره حضور دارم و اینکه کارشان دیده نشده   قضاوت میشوم من عذرخواهی می کنم.

برهانی در ادامه گفت :یکی از تصمیمات ما این بود که یک جشنواره ملی را برگزار ننماییم اما من نمیخواستم این اتفاق بیفتد و این هنری است که امسال از ما بر می آمد که با وجود تمام مشکلات بخش بین الملل را نگه داریم چون عزت ما در این است که این بخش حفظ گردد و به همین علت در این حوزه اقتصادی عمل کردیم آنچه امروز به عنوان آثار بین الملل معرفی شد حاصل حدود ۸ ماه تلاش و پیگیری و گفتگو بود

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *