#


نگاهی به فیلم های برگزیده تماشاگران در دهه ۹۰ جشنواره فجر

فیلم های برگزیده
1 فوریه 2019 بدون نظر 1387 بازدید

نگاهی به فیلم های برگزیده تماشاگران در دهه ۹۰ جشنواره فجر

نگاهی به فیلم های برگزیده تماشاگران در دهه ۹۰ جشنواره فجر

فیلم های برگزیده از نگاه تماشاگران یکی از مهمترین سیمرغ ها است که بر اساس آن محبوب ترین فیلم تماشاگران موفق به کسب سیمرغ می شود به برندگان این سیما در دهه نود نگاهی انداخته ایم.

فیلم های برگزیده از نگاه تماشاگران یکی از مهم‌ترین سیمرغ ها است که بر اساس آن محبوبترین فیلم تماشاگران موفق به کسب سیمرغ می شود به برندگان این سیمرغ ها در دهه نود نگاهی گذرا انداخته‌ایم فیلم هایی که  انتخاب برخی از آنها توسط مردم شگفت زده ما نکرده و از طرف دیگر تفاوت این انتخابات انتخاب داوران هم در بعضی از موارد بسیار شگفت انگیز بوده است.

 برف روی کاج ها

 به راستی چه چیزی عامل موفقیت بزرگ این فیلم از نگاه تماشاگران بود.

 پیش از آنکه خود برف روی کاج ها تاثیر داشته باشد به علت خود کارگردان یعنی پیمان معادی و تجربه اش درباره الی شکل گرفت. فیلمنامه نویس و بازیگر بدون حاشیه که درباره الی خوش درخشید و سپس به سراغ ساخت فیلم خودش رفت

 جدایی از این در فیلم برف روی کاج‌ها از مهناز افشار حضور متفاوتی را می بینیم که سرآغاز تغییر مسیر کاری افشار از سینمای تجاری به سینمای هنری است.

 برف روی کاج ها قصه زنی تنها است که در آستانه فصلی سرد  ادچار اتفاقات ناخوشایند زندگی زناشویی می‌شود .آنچه در این رابطه جالب به نظر می‌رسد و این درام را از دیگر درام های زنانه متمایز کرده است عصیانگری اش تا رسیدن به ته ماجرا و البته فاز جدی فمینیستی اش بود تماشاگر در برف روی کاج ها ابعادی از یک خیانت زناشویی را میبیند که در بیشتر فیلم ها در تهران و حاشیه قرار می گرفته است و یا محدودیت های فرهنگی اصلا اجازه نمی داده به تصویر کشیده شود تماشاگر در فیلم برف روی کاج از مواجهه با ریزه کاری های یک خیانت زناشویی لذت می‌برد و برایش جالب به نظر می‌رسد.

حوض نقاشی یا هیس دخترها فریاد نمی زنند

 این فیلم پتانسیل‌های زیاد و ویژه ای برای جذب تماشاگر داشت در فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند به شکل مستقیم به مقوله تجاوز به دختربچه ها می پردازد همه قصد فیلم این است که جلوی اعدام کسی که مانع از تجاوز به دختر بچه شده است و به همین علت مرتکب قتل شده را بگیرد قانون همیشه بی رحمانه عمل می کند و همین مسئله باعث میگردد تا تعلق خاطر تماشاگر به این فیلم فمینیستی دو چندان شود.

 اما حوزه نقاشی یکی از فیلم های برگزیده ایرانی است که در سال های اخیر ساخته شده از این لحاظ که تماشایش را مخاطب تا انتها دوام آورد. فیلمی در شهر رستگاری با کتلت.

 آن چیزی که سبب گر این فیلم از نظر تماشاگران انتخاب شود چیزی نیست جز علاقه مردم به دلسوزی و ترحم کردن برای شخصی و یا موقعیتی و چون حوض نقاشی یک احساس ترحم بزرگ است که به شکل فیلم در آمده است باعث می شود تا تماشاگران احساساتی ایرانی ما خیلی زود فریب این بدبخت پروری ها را بخورد و احساساتشان را به راحتی به بازی بگیرند. حوض نقاشی دقیقا با بهره‌گیری از این خصلت رفتاری و فرهنگی خودش را به زور در این موقعیت سهیم کرد بدون اینکه خود فیلم حتی سر سوزنی استحقاقش را داشته باشد.

شیار ۱۴۳ و خط ویژه

شیار 143 شگفتی آفرین های جشنواره آن سال بود فیلمی که توانست جوایز مهمی را از آن خود بکند و توجهات زیادی را در میان منتقدان و مردم متوجه خود کرد .شیار ۱۴۳ فیلم دفاع مقدسی است که یک داستان مادرانه را تعریف می‌کند.

فیلم  خط ویژه بسیار مورد توجه تماشاگران قرار گرفت فیلمی که با درگیری های  هر روزه طبقه متوسط جامعه سر و کار دارد و به همین واسطه رابطه خوبی با تماشاگرش برقرار میکند.

 رخ دیوانه

 رخ دیوانه شاید در نظر اول یک فیلم عادی به چشم بیاید اما پر از پتانسیل‌های بالقوه برای جشن جلسه تماشاگرانش است و سعی دارد زیست همان جوانان مخاطب خود و خانواده هایشان را توضیح دهد.

 ابد و یک روز

 اکثر مخاطبان این فیلم عاشق شده بودند که این اتفاق چند علت مشخص داشت اول آنکه فیلم فریدن واقع گرایانه است و همان تصویری را از جهان فیلم ارائه می دهد که در زندگی هر روز رمان با آن سر و کار داریم .این واقع گرایی صرف تاثیرگذارترین عامل موفقیت چشمگیر ابد و یک روز در نظر تماشاگران است . دومین دلیل مهم میزان احساسات گرایی فیلم در مواجه با دو سویه به شکل خاص است اول فقر و زندگی طبقه فرودست و حاشیه نشین پایتخت و دوم ازدواج اجباری دختر بزرگ این خانواده برای سر و سامان دادن به اوضاع ناخوشایند خانواده و تزریق پول به

 ۲ ایرانیان همیشه احساسات برانگیز و خاص بوده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *