#


بزرگداشت چهار هنرمند تئاتر در جشنواره بین المللی تئاتر فجر

جشنواره بین المللی تئاتر فجر
5 فوریه 2019 بدون نظر 1433 بازدید

بزرگداشت چهار هنرمند تئاتر در جشنواره بین المللی تئاتر فجر

در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر مراسم بزرگداشت چهار چهره شناخته شده تئاتر ایران برگزار می شود.

روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اعلام کرد این دوره از جشنواره در رابطه با تجلیل از تاثیرگذاری و فعالیت مستمر رضا بابک و رویا تیموریان ،محمد امیر یاراحمدی و هوشنگ توکلی در عرصه تئاتر مراسم بزرگداشت این چهار نفر که چهره شناخته شده تئاتر ایران هستند را برگزار می کند.

معرفی شخصیت هنرمندان در جشنواره بین المللی تئاتر فجر

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان با سابقه عرصه تئاتر است .او متولد ۲۵ شهریور ۱۳۲۵ میباشد که با بازی در نمایش (ادیپ )فعالیت خود را در عرصه تئاتر شروع کرد. کارگردانی این نمایش را شهروز خردمند بر عهده داشت .هوشنگ توکلی در (جنایت و مکافات ) ،(خا طرات و کابوس‌های یک جامه دار از زندگی )و (قتل میرزا تقی خان فراهانی)،( شیون و استغاثه پای دیوار بزرگ شهر )به کارگردانی دکتر علی رفیعی نقش آفرینی کرده است.

هوشنگ توکلی علاوه بر بازیگری در عرصه کارگردانی نیز آثاری در تئاتر دارد. مانند (دونده ) ،(لومومبا )و (اتللو)  را به صحنه برده است ا.یشان نقش مهمی در نگارش و شکل نمودار اولیه تشکیلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشت  و در این ارتباط جزو اولین افراد می باشد.

در سال ۶۶ هوشنگ توکلی در عرصه تلویزیون نیز  سریال ماندگار (مدرس )که خسرو شکیبایی آن را نقش آفرینی کرده بود کارگردانی کرده است.

علاوه برکارگردانی هوشنگ توکلی در فیلم‌های سینمایی متعددی و نیز نقش آفرینی کرده است از جمله در فیلمهای (مرگ تدریجی یک رویا )ساخته فریدون جیرانی/ (زیر سقف دودی) ساخته پوران درخشنده/ (خانه ابری) ساخته اکبر خواجویی/ (زادبوم )ساخته ابوالحسن داوودی/ و( در ساز) ساخته پویا بادکوبه حضور داشته است.

رضا بابک  متولد ۲۰ اسفند ۱۳۲۴ بازیگر سینما تلویزیون و تئاتر می باشد او با نمایش های (جادوگران شهرسیلم )،  (هنری چهارم)،  (لورنزوچیو )  شروع به ایفای نقش در دنیای هنری خود پرداخته  است.

او در بازیگری تئاتر نیز پرکار بوده است و در نمایش های متعددی از جمله (بارگه داد )و (داستان ضحاک )کاری از سعید پورصمیمی ، (پل و اسب ها )به کارگردانی محمد رحمانیان/ آ(خرین بازی) زنده یاد محمود استاد محمد/ (مهر و آیینه ها )به کارگردانی حمید امجد و (رویای هالیوود) با کارگردانی نادر بحرانی مرند به ایفای نقش پرداخته است.

بابک در سینما نیز ایفای نقش داشته است .او در آثاری چون  فیلم سینمایی (ریحانه )علیرضا رئیسیان/ (چریکه تارا )بهرام بیضایی/ (بنفشه آفریقایی) مونا زندی/ (مرد آفتابی) همایون اسعدیان و( به رنگ ارغوان) ابراهیم حاتمی کیا را در کارنامه کاری خود ثبت نموده است.

عرصه تلویزیون نیز در مجموعه های متعددی از جمله (خانه ما )مسعود کرامتی/ (گل پامچال )محمدعلی طالبی/ (روزگار قریب) عیاری و سریال آ(رایشگاه زیبا )به کارگردانی مرضیه برومند نقش آفرینی نموده است.

علااوه بر فعالیت‌های سینما تلویزیون و  با بک از سال ۱۳۵۰ در کانون  پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت خود را شروع کرد و یکی از فعال ترین و تاثیرگذارترین هنرمندان و کارگردان‌های تئاتر طی پنج دهه گذشته در عرصه تئاتر کودک و نوجوان بوده است .تئاترهای که بابک در این عرصه کارگردانی کرده است شامل (دزد و رنگ قرمز)/ (کدو قلقلی و دیو)/ (اولدوز و کلاغ ها)/ (هملت ) /(شازده کوچولوی دانمارک)/ (عروسک سخنگو)  میباشند.

رویا تیموریان بازیگر تئاتر سینما و تلویزیون متولد ۲۷ اسفند ۱۳۳۸ است ا.و فعالیت خود را با بازی در نمایش‌های (کتیبه آبی) ،( به رنگ دریا )و (ماهی سیاه کوچولو) شروع کرد.

رویا تیموریان

در عرصه تئاتر رویاتیموریان در کارنامه بازیگری خود در نمایش هایی چون (تولد) ،( باغ آلبالو) ، (ادیپوس) به کارگردانی زنده یاد خسروی/ (معرکه در معرکه ) سیاوش طهمورث/ (بینوایان) بهروز غریب/ (آینه های روبرو) محمد رحمانیان/ (هرا) نصرالله قادری/ (بازرس) علیرضا کوشک جلالی/ (عروسی خون ) دکتر علی رفیعی بازی های بسیار درخشانی را از خود ارائه داده است .او در جدیدترین اثر دکتر رفیعی به نام خانه (برناردا آلبا) نیز یک نقش آفرینی بسیار ماندگار از خود به جای گذاشت.

او در نمایش هایی که به کارگردانی همسر خود مسعود رایگان بوده است نیز ایفای نقش کرده است از جمله (عکس یادگاری) /(شرق  شرق است )/ (قاتل بی‌رحم) نقش آفرینی کرده است

رویا تیموریان در عرصه تلویزیون نیز بسیار پر کار است او در مجموعه های (شب دهم )و (مدار صفر درجه) حسن فتحی/ (رعنا) داوود میرباقری/ (شیخ بهایی) شهرام اسدی/ (دوران سرکشی) کمال تبریزی/ (لبه تاریکی) سعید سلطانی/ (شمس العماره) سامان مقدم/ (حضرت  مریم) به کارگردانی شهریار بحرانی نقش  های ماندگاری از خود داشته است.

در عرصه فیلم های سینمایی فیلم هایی همچون مریم مقدس/ زندان زنان/ خانه دختر/ سنتوری و زاد و بوم در کارنامه بازیگری خود ثبت کرده است.

این بانوی هنرمند همچنین از اعضای هیئت موسس خانه تئاتر است.

نمایشنامه نویس کارگردان باسابقه پرکار و خلاق  ایران محمد امیر یاراحمدی متولد ۱۳۳۸ است  ایشان  به نگارش تنظیم بیش از ۱۰۰ نمایشنامه کوتاه و بلند رادیویی در سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۷ پرداخته است و با نمایشنامه (شکارگاه ممنوع ) به کارگردانی نادر برهانی مرند در سال ۱۳۷۷ در هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور پیدا کرد.

محمد امیر یاراحمدی در سال ۱۳۸۹ کارگردانی نمایشنامه (وقت خواب ماهی ها) را انجام داد که خود نیز آن را به رشته تحریر در آورده بود .

از جمله آثار نگارش شده توسط محمد امیر یاراحمدی تلفن های مشترک/ طپانچه خانم/ اعترافاتی درباره زنان/ در سایه/ کمی باهم قدم بزنیم/ شب آخر دنیا/ شارلوت/ و شب آخر دنیا هستند.

از سال ۱۳۸۴ تاکنون ریاست کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر ایران را یاراحمدی برعهده دارد .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *