پیامدهای ورود صدا در سالن سینما معمولاً در مورد مرحلۀ تولید فیلم ارزیابی می شود . با این حال تغییرات ناشی از آن در سطح نمایش و دریافت تماشاگر چندان کم اهمیت نبود . صدا نه تنها فیلم را تغییر داد ، بلکه نمایش فیلم و رابطه اش با بیننده را هم دگرگون کرد .
در حقیقت ، بنیان فرهنگ فیلم صامت ناچار باید خراب می شد تا جای خود را به فیلم ناطق دهد . نخست آن که انتقال ارکستر از سالن به حاشیۀ صوتی پایان دورۀ سینما به منزلۀ نمایشی چند رسانه ای با اجرای زنده و فروکاهش مرتبۀ سینما به عنوان رویدادی تک رسانه ای را نشان می داد . همراهی موسیقی با ارکستر محلی زائد شد و دیگر لزومی هم نداشت که نمایش دهنده برنامه هایش را با نمایش صحنه ای زنده رونق ببخشد . دوم اینکه دیگر فیلم ها نه به عنوان کالاهایی نیمه ساخته ، بلکه چون محصولاتی کامل به سالن ها راه می یافتند . فن جدید بر گوناگونی های ناشی از نمایش های متفاوت از یک فیلم نیز نقطۀ پایان گذاشت .
فیلم های ناطق می توانستند به صورت کامل و مستقل از سلیقۀ دست اندرکاران نمایش عرضه شوند و از این پس می شد در سراسر جهان فیلم را به یک صورت نمایش داد. سوم این که وقتی موسیقی و جلوه های صوتی که پیشتر عنصری زنده در بافت نمایش بود به یک بخش مکمل متن فیلم ضبط شده تبدیل شدند ، تعریف فیلم نیز به شدت تغییر کرد .
این ویژگی همراه با ویژگی های دیگر به مفاهیمی تازه در نظریه و نقد فیلم انجامید و سرانجام این که ناطق شدن سینما ، فقط تغییر شرایط نبود ، بلکه قواعد تماشای فیلم را هم دگرگون ساخت . تماشاگران دیگر نمایشی چند رسانه ای را تماشا نمی کردند که به طور ابتدایی در آن سوی پرده به روی صحنه رفته است ، بلکه اینک آنان به سینما وارد می شدند فقط برای آن که چیزی را ببینند که روی پرده یا در آن سوی پرده « رخ » داده است ؛ چیزی را که می تواند سخن بگوید ، بی میانجی ارکستر زنده هول و ولای ناشی از تماشای فیلم ، از رخدادی همگانی در میان چهاردیواری به رابطه ای خاص میان فیلمساز و تماشاگر منفرد تبدیل شد . توانایی شرکت کننده یا تماشاگر برای فاصله گذاری در فرایند ارتباط به کمترین میزان کاهش یافت .
قانون سینما در هلند تصویری از این دگرگونی ها را نشان می دهد . این قانون در دورۀ سینمای صامت نوشته شده بود و در آن میان ساخت فیلم های صامت و نمایش آن تمایزی ظریف قائل شده بودند . در حالی که خود فیلم های بلند را حکومت مرکزی نظارت می کرد ، نمایش کلام دار و موسیقی دار آنها را اداره های محلی زیر نظر داشتند .
با این حال هنگامی که تکنولوژی جدید تولید صدا را از سالن به استودیو انتقال داد ، نظارت بر تولید صدا نیز از اداره های محلی به حکومت مرکزی واگذار شد ، چندان که بعداً حکومت مرکزی مسئول نظارت بر تمام عوامل نمایش فیلم شد .
پیامدهای این انتقال قدرت ها در سال 1903 در بالاترین سطوح سیاسی حکومت و پارلمان هلند بحث و بررسی شد .
حذف ارکستر از سالن های سینما ، نخستین پردۀ یک تراژدی اجتماعی بود . در دهۀ 1920 ، سینما بزرگترین مرکز اشتغال نوازندگان بود . هزاران نوازنده اخراج شدند و در همان زمان بسیاری از هنرمندان برنامه های نمایشی نیز ، منبع مهم اشتغال را از دست دادند .
تنها سالن های مجلل سیما ارکستری جمع و جور را نگه داشتند و نمایش جنبی سرگرمی زنده را ادامه دادند و چندتایی از این سالن ها ، این سنت را تا دهۀ 1960 پی گرفتند . اخراج نوازندگان در بدترین زمان رخ داد ، چرا که با بروز بحران اقتصادی و گسترش بیکاری هم زمان شده بود .
سیم کشی سالن های سینما بر رقابت میان سالن ها نیز تأثیر گذاشت .
یک سالن مجلل می توانست از امکانات پدیدۀ جدید بهره برد ؛ چرا که این تحول به کسب درآمدهای چشم گیر منجر می شد ، در حالی که انجام چنین کاری یعنی سیم کشی سالن آن جذابیت خاص سالن های کوچک را از آنها می گرفت . سینمای ناطق این امر را ممکن ساخت که فیلم ها در همه جای دنیا به یک صورت نمایش داده شوند .
قتل هولناک مهرداد نیویورک؛ پروندهای که ایران را شوکه کرد در روزهای اخیر، خبر قتل…
گلوریا هاردی یکی از بازیگران جوان و بااستعداد ایرانی-فرانسوی است که در طی چند سال…
مهسا طهماسبی یکی از بازیگران جوان و پر استعداد سینما و تلویزیون ایران است که…
مقدمهای بر سینمای معاصر ایران سینمای ایران در سالهای اخیر تحولات زیادی را تجربه کرده…
حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به اهداف نظامی اسرائیل، بار دیگر موضوعاتی را در حوزه…
مارتین مول یکی از هنرمندان چندوجهی و تاثیرگذار در عرصه کمدی و هنرهای نمایشی است.…