برای این که در تماشاگر تو هم حرکت پیوسته ایجاد شود ، نواری متشکل از تصاویر بر پرده به نمایش در می آیند.
هر تصویر مدتی بسیار کوتاه در مقابل نور قرار می گیرد و سپس به سرعت جای خود را به تصویر بعد می دهد.
اگر این روند به اندازه لازم سریع و یکنواخت باشد و میان تصاویر شباهت کافی وجود داشته باشد ، ما تصاویر منقطع را همچون تصاویری پیوسته ادراک می کنیم و به این ترتیب تو هم حرکت ایجاد می شود .
فرایند ادراکی ای که در این مسأله دخیل است در قرن 19 شناخته شد ، و آن را تداوم بینایی نامیدند ، زیرا تصور می کردند علت آن پایداری تصویری است که برروی شبکیه چشم پدید می آید ؛ به این معنی که هر تصویر آن قدر پایدار می ماند که ادراک آن با ادراک تصویر بعد ادغام می شود .
این توجیه اکنون کامل به نظر نمی رسد و روان شناسی جدید علاوه بر چشم کارکرد های مغز را هم در این مسأله دخیل می داند .
اما همان فرضیه آغازین آن قدر ثمر بخش بود که عده ای بر پایه آن در دهه های 1880 و 1890 به آزمایش هایی با این هدف دست زدند ، که با استفاده از عکس های متوالی تأثیر تداوم بینایی را بازسازی کنند .
این آزمایش ها با مقاصد متفاوتی انجام می شد ؛ برخی از آنها از انگیزه های علمی سرچشمه می گرفت و برخی از انگیزه های اقتصادی . اما در همه آزمایش ها هدف این بود که حرکت را تجزیه و سپس بازسازی کنند .
از میان این آزمایش آنهایی برای سینما اهمیت بیشتری داشتند که می خواستند با گرفتن عکس با سرعت معین و نمایش آن با همان سرعت ، حرکت را به طور طبیعی بازسازی کنند .
( سرعت فیلمبرداری و نمایش حداقل ده یا دوازده تصویر در ثانیه بود ، اما در غالب موارد سرعت از این بیشتر بود )
اما در تمام عصر سینمای صامت ، تناظر میان سرعت دوربین و سرعت دستگاه نمایش امری نادر بود .
در دهه 1920 نمایش حدود 16 تصویر ( یا قاب) در هر ثانیه متداول ترین سرعت بود ، اما در بسیاری موارد برای اینکه در هنگام نمایش جلوه های سرعت تند یا سرعت کند را پدید بیاورند ، در هنگام فیلمبرداری سرعت را آگاهانه کم یا زیاد می کردند .
تنها با پیدایش نوار صدای همگاه بود که به ناچار سرعت 24 قاب در ثانیه هم برای دوربین و هم برای پروژکتور به صورت معیار درآمد .
اما قبل از همه اینها باید سازوکاری ابداع می شد که تصاویر در درون دوربین به همان طریقی گرفته شوند که در هنگام نمایش برپرده می تابند .
حلقۀ فیلمی که در دوربین قرار داشت می بایست در هنگامی که فیلم در معرض نور قرار می گرفت کاملا بی حرکت باشد و سپس با سرعت بسیار حرکت کند تا امکان گرفتن تصویر بعد فراهم آید ، و همین روند می بایست در پروژکتور هم اتفاق بیفتد .
حرکت دادن فیلم و سپس متوقف کردن با چنین سرعتی و به دفعات بسیار زیاد برخود فیلم تأثیر مخربی برجای می گذاشت ، و این تأثیر در پروژکتور بسیار مخرب تر نیز بود ، زیرا نسخه منفی فیلم فقط یک بار نوردهی می شد ، اما نسخه چاپ شده می بایست بارها به نمایش درآید .
مسأله حرکت متناوب ، ذهن بسیاری از پیشگامان سینمارا به خود مشغول کرده بود ، و این مشکل تنها با ابداع سازوکاری گشوده شد که فیلم را در جایی پیش از دریچه مقابل عدسی ، به صورت یک حلقه کوچک در می آورد .
قتل هولناک مهرداد نیویورک؛ پروندهای که ایران را شوکه کرد در روزهای اخیر، خبر قتل…
گلوریا هاردی یکی از بازیگران جوان و بااستعداد ایرانی-فرانسوی است که در طی چند سال…
مهسا طهماسبی یکی از بازیگران جوان و پر استعداد سینما و تلویزیون ایران است که…
مقدمهای بر سینمای معاصر ایران سینمای ایران در سالهای اخیر تحولات زیادی را تجربه کرده…
حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به اهداف نظامی اسرائیل، بار دیگر موضوعاتی را در حوزه…
مارتین مول یکی از هنرمندان چندوجهی و تاثیرگذار در عرصه کمدی و هنرهای نمایشی است.…