#


آیا کودکان مجاز نیستند تبلیغات تلویزیونی را ببینند ؟

4 می 2019 بدون نظر 1391 بازدید

آیا کودکان مجاز نیستند تبلیغات تلویزیونی را ببینند ؟

از مشکلاتی که برای کودکان امروزه در برنامه های تلویزیونی وجود دارد این است که برنامه ها و نمایش هایی مناسب سن آن ها پخش نمی شود . رفتارهایی که با کودکان در برنامه های تلویزیونی می شود نباید همانند رفتارها بزرگ سالان باشد. البته رئیس شبکه کودک در همین باره بیان کرده است که انتخاب آگهی های بازرگانی در حوزه کاری آن ها نیست و خود بازرگانی برای آن ها یک مواردی را اعلام می کند و مدیر شبکه نیز وظیفه دارد تا آن ها را پخش کند.

از طرفی کودکان نیز قدرت این را ندارند که بین آگهی های بازرگانی و سایر برنامه ها تمایزی را ایجاد کنند و همین نیز باعث می شود تا اثرات زیادی را روی ذهن و روح آن ها داشته باشد. پس می توان گفت آسیب هایی که یک آگهی بازرگانی روی کودکان می تواند داشته باشد به مراتب بیش تر است .

استفاده از لهجه های برای برنامه های کودک

بهره گیری از لهجه ها در هر کشوری از جهان برای برنامه های کودک زیاد اتفاق نمی افتد دلیل این امر هم این است که کودکان بتوانندبه جای آموختن لهجه های مختلف در این سن زبان اصلی کشور را یاد بگیرند . برنامه های کودک که تولید می شود همگی براساس همین زبان معیار کشور است و برای بزرگ سالان عمدتا برنامه هایی ساخته می شود که برگرفته از لهجه هاست.

البته این موضوع تنها در به کارنبردن لهجه ها ختم می شود و شبکه کودک در تلاش است تا آداب و رسوم مختلف را به کودکان آموزش دهد.

در صدا و سیمای استان ها هر ساله برنامه های زیادی تولید می شود و در جشنواره در معرض دید عموم قرار می گیرد بهترین این برنامه ها شناسایی می شوند و در نهایت به صورت تشویقی از شبکه ها پخش خواهند شد. برای مثال امسال برنامه مدادرنگی که در استان قم تولید شده بوده است امتیاز بیش تری را به خود اختصاص داده است و همین نیز باعث شده است تا دو ماه در شبکه کودک پخش شود . البته برنامه های استاین هنوز به حد استانداردی نرسیده اند تا بتوانند همیشگی از شبکه کودک پخش شوند.

لالایی هایی در که شبکه کودک داریم نیز از فرهنگ بومی کشور بهره برده است و در آن از تولیدات شبکه های استانی استفاده شده است . استان هایی مثل مازندران و گلستان در تولید کردن انیمیشن ها بسیار قوی اند و ددر این زمینه پرقدرت ظاهر شده اند.  به خاطر همین هم ساعت های بسیار خوبی از شبکه کودک به آن ها اختصاص داده شده است تا بتوانند کارهای بسیار بهتری را ارائه کنند.

درپایان سال 97 خانواده ها این بازخورد را به شبکه کودک داده اند که بهتر است پخش برنامه ها در ساعت نه و نیم تمام شود تا بچه ها بتوانند نهایتا ساعت ده بخوابند. به همین دلیل هم شبکه کودک به قصه های شبانه بیش تر توجه کرده است و برنامه قصه های شب را ضبط کرده اند که در نود قسمت از شبکه کودک پخش می شود .

شبکه کودک

چرا بازپخش های شبکه کودک زیاد است ؟

بیش تر اوقات برنامه هایی که از شبکه کودک پخش می شوند تکرارهای زیادی دارند. این سیاست تنها برای شبکه های ایران نیست و چه شبکه های فارسی زبان و غیرفارسی زبان همین روند را دارند . پخش اصلی شبکه تنها چهار ساعت است و مابقی پخش برنامه ها همه بازپخش است .

برنامه های شبکه کودک از ساعت هشت صبح شروع می شود و تا ساعت ده شب نیز ادامه پیدا می کند و در این بین نیز هفت ساعت پخش اصلی برنامه ها و هفت ساعت دیگر بازپخش برنامه ها باشد.

آیا تصمیماتی برای سریال های کودکانه در این شبکه اتخاذ شده است یا خیر ؟

اولا باید بدانید برعهده شبکه کودک نیست تا سریال هایی را در این زمینه بسازد و این وظیفه برعهده مرکز سیما فیلم است. البته اکنون مرکز سیما قیلم توجه بیش تری را روی ساخت سریال هایی برای نوجوانان دارد که قرار است از شبکه امید پخش شود و برای شبکه کودک برنامه ای در دستور کار نیست.

البته در مورد موسیقی های شبکه کودک نیز کارهایی صورت گرفته است برای مثال برای آن شورای موسیقی راه اندازی شده است که موسیقی های تولید شده این شبکه را مورد تحلیل قرار می دهند و پس از آن نیز در مورد صلاحیت آهنگ سازانی که با آن ها همکاری داشته اند نیز بحث شده است . البته تولیدات جدیدی هم که در این زمینه بوده است را مورد حمایت قرار می دهند تا بعد از آن کیفیت موسیقی این شبکه نسبت به قبل بهتر شود. مشورت هایی که آهنگسازان در این زمینه با هم داشته اند نهایتا باعث شده است تا کارهای بسیار خوبی از این شبکه روی آنتن برود.

البته می دانید که موسیقی به تنهایی در شبکه کودک نمی تواند کارایی داشته باشد و نیاز به ترانه های بسیار خوبی هم دارد به همین منظور شورایی برای ترانه های کودکانه نیز راه اندازی شد . این گروه اشعاری را که در زمینه تولید می شوند را بررسی می کنند تا در این زمینه نیز پیشرفت های زیادی حاصل شود.

همه این ها باعث شده است تا هیچ ترانه سرا و آهنگ سازی نباشد که بدون هماهنگی موسیقی را برای شبکه کودک تولید کند.

چرا در شبکه کودک کتاب ها و یا اسباب بازی تبلیغ نمی شود ؟

تبلیغ کردن اسباب بازی به صورت کلی در شبکه کودک ممنوعیت هایی دارد . البته برعکس در زمینه کتاب ها بسیار شبکه کودک نگران بوده است و حتی خیلی هم خوش حال می شود تا کودکان شبکه کودک را خاموش کرده و بروند کتاب بخوانند.

برای معرفی کتاب به بچه ها در شبکه کودک برنامه ها بسیار زیادی ساخته شده است که اولین آن شهر قصه بوده است که یک داستان را برای بچه ها تعریف کرده است و بعد از آن نیز کتاب آن را به کودکان معرفی می کند و از همین روش 240 کتاب را تا به حال معرفی کرده است. در سال جدید نیز قسمت های جدید آن پخش خواهد شد . کلا شبکه کودک منتظر است تا به بهانه های مختلف هر بار یک کتاب را برای بچه ها معرفی کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *