#


دنیل دی ‌لوئیس؛ هنرمند ماندگار در سینمای جهان

24 نوامبر 2018 بدون نظر 1489 بازدید

دنیل دی ‌لوئیس؛ هنرمند ماندگار در سینمای جهان

با دنیل لوئیس بازیگر سرشناس سینمای جهان آشنا شوید

هنر، آرامش دهنده روح بشر و مشوق او برای بهتر زندگی کردن است. برای همین هم می باشد که هنر پس از گذشت صدها سال، هنوز در بین مردم پر طرفدار است. هر آدمی، بسته به ذوقی که در ذائقه او می باشد، به نوعی از هنر علاقه مند است و به آن عشق می ورزد.

سینما، دنیایی بود که خیلی سریع در بین مردم برای خود جا باز کرد. زیاد طول نکشید که لقب با مسمای هنر هفتم را به آن دادند. دنیایی که مردم با تعجب به آن نگاه می کردند، سریع تر از چیزی که باید به هنری زیبا و پرطرفدار تبدیل شد، هنری که با گذشت بیشتر از یک قرن، هنوز هم محبوب خاص و عام است. درست شدن تلویزیون و آمدن دنیای تعجب برانگیزی مثل اینترنت هم موفق نشد سینما را از رونق بیندازد و مردم را از آن دور کند. سینما به عنوان ادغامی از از هنرهای گوناگون شناخته می شود که عوامل متنوعی چرخ های آن را به حرکت در می آورند.

نمایش نامه نویسان از توانایی تخیل و قدرت نویسندگی خود بهره برده و فیلم نامه ای را مهیا می کنند که بر پایه آن فیلمی تولید شود. کارگردانان هم این نوشته را بررسی نموده و از قدرت و توانایی خود استفاده کرده تا یک فیلم و اثر جذاب را تولید کنند که مورد توجه مخاطب قرار گرفته و آنان را در سالن های تاریک روی صندلی ها نگه دارد. افراد دیگری هم وجود دارند که علاوه بر فیلم نامه نویس و کارگردان در تولید یک فیلم تاثیر گذار حضور دارند، ولی بی تردید هنرپیشه ها، افرادی هستند که با جادوی خود مخاطبین را جادو می کنند تا جذب فیلم شوند.

از شروع تاریخ سینما هنرپیشه های خوبی قدم به این عرصه گذاشته و در برابر دوربین هنرنمایی کرده اند، ستاره هایی که با توانایی خود، هم مردم را به خنده در رآورده اند، هم طعم ترس را به آنان چشانده، هم اشک آن ها را در آورده و هم به آنان هویت بخشیده اند، هویتی که به این افراد آرامش انتقال داده و کمبودهای آن ها را به صورتی جبران نموده است. مخاطبین، سینما را از دریچه نگاه هنرپیشه ها نگاه کرده و می نگرند.

هنرپیشه های بزرگ هم به درستی مردم را می شناسند و می دانند به چه صورت باید برای آنان هنرنمایی کنند. تعداد بازیگران خوب، ماندگار و هنرمند در دنیای سینما زیاد هستند، گرچه که اکنون بازیگران ماندگار خیلی کم پیدا می شوند و بقیه افراد سوسویی بیش نیستند.

هر یک از هنرپیشه های توانمند سینما، اسم بزرگی را همراه خود یدک می کشند، ولی واقعاً حیف که عمر آن ها مانند شمع، خیلی سریع در مسیر باد فنا قرار گرفت و رو به خاموشی نهاد.

یکی از بازیگران همیشه ماندگار سینما، بدون شک درخشان قرن دنیل دی لوئیز ایرلندی تبار می باشد. ستاره ای که هنرش زبانزد همه ی مردم است. قدرت بازیگری وی، به قدری می باشد که بازی او را با هیچ بازیگر دیگری نمی توان مقایسه نمود، یعنی با توانایی که وی در رشته بازیگری دارد، نمی توان با فرد دیگری آن را سنجید.

وقتی که در فیلم« پای چپ من» وارد دنیای بازیگری شد، قدرت بازیگری وی همه تماشاگران را جادو کرد و از تعجب دهان های آنان را باز نگه داشت. مخاطبانی که شیفته جادوی هنر دی لوئیز شده بودند، پی در پی زیر لب تکرار می کردند، مگر امکان دارد بازیگری به این صورت از پس نقشی برآید؟!

نام دی لوئیز جوان خیلی سریع بر سر زبان مردم افتاد و توانایی اش نقل مجلس محافل سینمایی شد. مراسم اسکار در مقابل این بازیگر ارزشمند، سر تعظیم فرود آورد و با افتخار جایزه برترین بازیگر نقش اول را به وی اعطا کرد. دنیل دی لوئیز خیلی سریع جاده ترقی را طی نمود و هر روز که می گذشت بر اطلاعات خود افزود تا سرآمد هنرپیشه های دوره خود شود.

سبک بازیگری او فوق العاده است، دشواری که برای اجرای جذاب نقشی که بر عهده وی قرار می دهند قبول می کند از پس کمتر کسی بر می آید. برخی مواقع برای ایفای نقش در یک کاراکتر، روزها و شاید ماه ها در قالب آن نقش فرو می رود تا زمانی که در برابر دوربین قرار می گیرد بازی بدون ایرادی را اجرا کند.

دنیل دی لوئیز ستاره ای می باشد که گوهر نقش را از دل کوره داغ تمرینات دشوار و طاقت فرسا بیرون می آورد. در طول تاریخ سینما، بازیگری مثل دی لوئیز نیست که برای ایفای نقش در یک کاراکتر چنین سختی هایی را به جان خریده باشد. وقتی که در نخستین فیلم خود «یکشنبه، یکشنبه لعنتی» در کاراکتر یک کودک روی پرده ظاهر شد، کمتر کسی باورش می شد که این کودک خردسال در آینده به چنین مقامی برسد. بازی به یاد ماندنی در فیلم «پای چپ من» که جایزه اسکار را برایش به دنبال داشت، همه را ملزم کرد که بازیگری پا به عرصه سینما گذاشته که نامش ماندگار خواهد بود. به دنبال آن در فیلم های «آخرین موهیکان ها» ،«به نام پدر» و «مشت زن» به ایفای نقش پرداخت. در سال های پایانی دهه90 دیگر بازیگری را کنار گذاشت و در فلورانس ایتالیا به کفش دوزی مشغول شد.

در سال2002 بود که مارتین اسکورسیزی از وی دعوت نمود تا در فیلم جدیدش «دارودسته های نیویورکی» بازی کند. دی لوئیز با درخواست اسکورسیزی موافقت کرد و مجدداً به سینما برگشت و توانایی خود را به رخ همه کشید. در فیلم «دارودسته های نیویورکی» نقش یک قصاب را به صورتی بازی کرد که انگار تمام عمر به کار قصابی مشغول بوده است، آن هم قصابی که رهبر یک دارودسته تبهکار نیویورکی می باشد. در آن سال در واقع جایزه اسکار حق دی لوئیز بود، ولی آکادمی کمی بی عدالتی کرد. سال2008 در فیلم «خون بپا خواهد شد» به ایفای نقش پرداخت که دومین اسکار را برایش به دنبال داشت. پنج سال بعد با بازی در فیلم «لینکن» اعضای آکادمی اسکار را ملزم کرد تا سومین جایزه اسکار را با افتخار به وی اعطا کنند.

آخرین اثری که در آن بازی کرد فیلم «موضوع فانتوم» بود. پس از ایفای نقش در این فیلم، بیستم ژوئن برابر با سی ام خرداد، با انتشار بیانیه ای از دنیای بازیگری کنار رفت و اعلان بازنشستگی کرد. این تصمیم به یکباره دنیای سینما را در تعجب فرو برد و علاقه مندان بی شمارش را نگران نمود. همه ی این افراد تصور می کردند که بعد از مدتی دی لوئیز از تصمیم خود منصرف شود، ولی پنج ماه از زمان بازنشستگی وی گذشته است، ولی او بر تصمیم خود هنوز هم پایبند است.

بی تردید خداحافظی دی لوئیز از دنیای سینما و بازیگری خسارتی جبران ناپذیر را برای سینما به دنبال دارد. با توانایی و قدرت منحصر به فرد بازیگری که در وجود او نهادینه شده سال ها می توانست با بازیگری خود علاقه مندان سینما را به هیجان آورد. تکنیک و شیوه بازیگری دنیل دی لوئیز که در هر فیلمی مشخص بود، کلاسی مثمر رثمر بود و هست برای یادگیری هنر بازیگری. طرفداران هنر بازیگری برای دستیابی به موفقیت، باید بازی وی را الگو قرار دهند و ماه ها و شاید سال ها تمرینات سخت را به جان بخرند تا مقداری به سبک بازی او نزدیک شوند.

تصمیم این هنرمند با ارزش و گزیده کار را باید محترم دانست، ولی عدم وجود او فقدانی بزرگ برای سینما محسوب می شود. قرار بود وقتی که این بازیگر ماندگار اعلام بازنشستگی کرد، این مطلب پخش شود، ولی امید بود تا این ستاره افسانه ای از تصمیم خویش منصرف شود، اما اکنون پنج ماه گذشته است و خبری نشد. برای علاقه مندان به سینما، سینمای بدون دی لوئیز قابل باور نیست، به همین دلیل است که هنوز هم امیدوارند که مثل گذشته این هنرمند بزرگ از تصمیم منصرف شود و مجدداً در برابر دوربین کارگردانان توانمند و مشتاق قرار بگیرد. بدون شک کارگردانان بزرگی نظیر اسپیلبرگ و اسکورسیزی هم مثل عاشقان سینما در انتظار برگشت دنیل دی لوئیز به دنیای سینما هستند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *