#


بیوگرافی سعید امیرسلیمانی

5 مارس 2019 بدون نظر 3929 بازدید

بیوگرافی سعید امیرسلیمانی

سعید امیرسلیمانی در تاریخ17 آبان سال1321 در شهر تهران متولد شده و به عنوان یکی از بازیگران مطرح و پیشکسوت ایران ارتباط فامیلی با ناصرالدین شاه قاجار نیز دارد. سعید امیرسلیمانی نوه پسردایی این پادشاه قاجاری بوده و تا به حال در فیلم ها و سریال های بسیاری به نقش آفرینی پرداخته است. پدربزرگ او مهدی قلی خان مجدالدوله بوده و خود فرزندانی همچون سپند امیرسلیمانی و کمند امیرسلیمانی دارد.

فرزندان سعید امیرسلیمانی از بهترین بازیگران ایران شناخته می شوند و توانسته اند در عرصه کاری خود به موفقیت های بسیاری دست پیدا کنند. سعید امیرسلیمانی در یک دوره به بیماری مبتلا شد اما توانست با روحیه بالا این بیماری را شکست داده و سلامتی خود را بازیابد. سعید امیرسلیمانی در مصاحبه ای گفته: در مورد حمله قلبی که دست داد تنها می توانم بگویم برای من هم مانند یک معماست و نمی دانم به چه علتی دچار حمله قلبی شدم. تنها می توانم بگویم زمانی که دچار حمله شدم در خارج از ایران زندگی می کردم و پس از مدتی بازگشته و تحت مراقبت پزشکی قرار گرفته و هم اکنون حالم نسبت به آن روزها بسیار بهتر است. استرس در زندگی سعید امیرسلیمانی هیچ جایگاهی نداشته و او به عنوان بازیگری شناخته می شود که هیچ سختگیری ای نسبت به زندگی نداشته و هراتفاق و بیماری ای که به وجود می آید را بخش جداناپذیر زندگی می دانند.

سعید امیرسلیمانی تحصیلات خود را در رشته تجربی به اتمام رسانده و دیپلم این رشته را دارد. آغاز فعالیت های هنری سعید امیرسلیمانی به قبل از انقلاب برگشته و درحال حاضر هرازگاهی نقش هایی را در سینما ایفا می کند.

آغاز پیش از انقلاب

محله سنگلج تهران محل تولد او بود و این هنرمند توانمند از سال1351 فعالیت هنری خود را آغاز نمود. آب نبات چوبی نخستین فیلیمی است که سعید امیرسلیمانی به همراه جمشید مشایخی و ژاله علو در آن به ایفای نقش پرداخته است.سعید امیرسلیمانی

فعالیت پس از انقلاب

سعید امیرسلیمانی پس از انقلاب نیز به فعالیت های هنری خود ادامه داده و تا کنون در سریال ها و فیلم های سینمایی متعددی نقش آفرینی کرده است. نخستین اثر تلویزیونی این هنزمند سریال داستان های مولوی است که توسط علی حاتمی در سال52 ساخته شده است. فیلمی که سعید امیرسلیمانی پس از انقلاب در آن بازی کرده فیلم شاه دزد است که در سال59 ساخته شده اما سعید امیرسلیمانی با بازی در فیلم گفت هرسه نفرشان پا به عرصه سینما گذاشته است.

مهاجرت به دبی

سعید امیرسلیمانی در سال83 پس از اینکه در سریال فرار بزرگ بازی کرد تصمیم گرفت از کشور خارج شده و دبی را جهت اقامت خود انتخاب کرد. این هنرمند مشهور در دبی کار و فعالیت داشته و حدود 8 سال از فعالیت های هنری و تئاتری خود را در دبی انجام داد. سعید امیرسلیمانی زمانی که در ایران بود خانه و دارایی خود را فروخته و خانه ای را در دبی خریداری نموده بود. این هنرمند پیشکسوت زمانی که قرار بود در سریال معمای شاه به ایفای نقش بپردازد درسال91 در مدت تصویربرداری به کشور بازگشت اما درسال95 دبی را برای زندگی در ایران ترک کرده و درحال حاضر خانه ای را در جاجرود خریداری کرده است.

ازدواج سعید امیرسلیمانی

سعید امیرسلیمانی جزو هنرمندانی است که در سال1350 با همسرش ازدواج کرد. حاصل این ازدواج یک دختر و یک پسر به نام های کمند و سپند امیرسلیمانی بود. کمند امیرسلیمانی یکی از بازیگران زن برتر ایران شناخته می شود که در سال1352 متولد شده و بردارش سپند نیز به عنوان یکی از بازیگران مطرحی شناخته می شود که در سال1356 متولد شده است.

مبارزه با سرطان مثانه

سعید امیرسلیمانی پس از اینکه به ایران بازگشت به بیماری سرطان مثانه مبتلا شد که بدخیم بوده و او را مجبور به جراحی نمود. این بیماری برای یک دوره 9 ماهه متوقف شده بود اما پس از این مدت بیماری مجددا بازگشته و درحال حاضر نیز حدود دوسال است که از روش شیمی درمانی برای از بین بردن بیماری استفاده می کند. البته براساس گفته های سعید امیرسلیمانی شیمی درمانی تاثیر خوبی داشته و درحال حاضر اثری از بیماری سرطان مثانه دیده نمی شود. سعید امیرسلیمانی در طول دوره ای که برای بازی در سریال معمای شاه وارد ایران شده بود حمله قلبی داشته که موجب شد تحت عمل جراحی قرار گرفته و در قلبش باطری قرار داده شود. باتوجه به گفته های امیرسلیمانی درحال حاضر قلبش توسط باطری کار کرده و اگر باطری از کار بیفتد قلبش تنها2 درصد قادر به کار کردن است. سعید امیرسلیمانی از روحیه بسیار خوبی برخوردار است که آن را عامل اصلی برای غلبه بر سرطان مثانه معرفی کرده و می گوید: اگر این روحیه را نداشتم حتما بیماری شکستم می داد.

سرگرمی ها

خواندن نمایشنامه و فعالیت در بخش های مختلف تئاتر بهترین سرگرمی سعید امیرسلیمانی شناخته می شود. درحال حاضر این هنرمند پیشکسوت بیشتر روزها را در خانه به خواندن روزنامه صرف می کند و سعی دارد با مطالعه نمایشنامه های مختلف ساعات خوبی را سپری کند.

آثار سینمایی

    هزارپا (۱۳۹۶)

    سوفی و دیوانه (۱۳۹۵)

    آشوب (۱۳۹۴)

    فوتبالیست‌ها (۱۳۷۹)

    جنگجوی پیروز (۱۳۷۷)

    کمیته مجازات (۱۳۷۷)

    مهریه بی‌بی (۱۳۷۳)

    لبه تیغ (۱۳۷۱)

    آبادانی ها (۱۳۷۱)

    دلشدگان (۱۳۷۰)

    دندان طلا (۱۳۷۰)

    ناصرالدین‌شاه آکتور سینما (۱۳۷۰)

    روز باشکوه (۱۳۶۷)

    جمیل (۱۳۶۶)

    کفش‌های میرزا نوروز (۱۳۶۴)

    مردی که موش شد (۱۳۶۴)

    جنجال بزرگ (۱۳۶۳)

    دادشاه (۱۳۶۲)

    خط قرمز (۱۳۶۰)

    گفت هرسه نفرشان (۱۳۵۹)

    سوته‌دلان (۱۳۵۶)

    صدای صحرا (۱۳۵۴)

    آب (۱۳۵۳)

    آب‌نبات چوبی (۱۳۵۱)

کارهای تلویزیونی

    معمای شاه  (۱۳۹۴–۱۳۹۵ )

     شبی از شب‌ها  (۱۳۹۳)

    تبریز در مه (۱۳۸۹)

    پدرخوانده  (۱۳۸۴)

     فرار بزرگ (۱۳۸۳)

    تازه چه خبر همسایه (۱۳۸۰)

    جوان امروز  (۱۳۸۱–۱۳۷۹)

    بگذار آفتاب برآید (۱۳۷۸–۱۳۷۷)

    عروسی ۷۷  (۱۳۷۶)

     ماجراهای آقا جمال (۱۳۷۵–۱۳۷۶)

    دبیرستان خضراء  (۱۳۷۵–۱۳۷۴)

    عیاران  (۱۳۷۴ )

    یک داستان (۱۳۷۳–۱۳۷۴ )

     چراغ خانه (۱۳۶۸)

    شاه‌دزد  (۱۳۶۸)

    بهار، بهار (۱۳۶۵)

    مخمصه (۱۳۶۳–۱۳۶۲)

    شاه‌دزد  (۱۳۵۹)

    سلطان صاحبقران  (۱۳۵۴)

    گذر خلیل ده‌مرده  (۱۳۵۲)

    داستان‌های مولوی  (۱۳۵۲ )

کارهایی که توسط امیرسلیمانی کارگردانی شده اند

    چون ابر در بهاران (۱۳۶۱) ( در این فیلم سعید امیرسلیمانی علاوه بر کارگردانی و تهیه کنندگی نویسندگی نیز کرده است. البته محمد رحمانی یکی از نویسندگان برتر کشور نیز در نوشتن فیلمنامه این کار با سعید امیرسلیمانی همکاری داشته است)

افتخاراتی که سعید امیرسلیمانی دریافت کرده است

کاندیدای بهترین بازیگر نقش دوم مرد درخصوص فیلم آبادانی ها در یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر( 1371)

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *