بازسازی فیلم
بازسازی فیلم و تجربه های کسب شده در آن
در اینجا به مبحث بازسازی فیلم میپردازیم. تجربه فیلم نیتراتی را می توان کند کرد ، اما نمی توان آنرا به کلی متوقف ساخت . به همین دلیل ، آرشیو های فیلم همواره می کوشند عمر هر فیلم را آن قدر طولانی کنند که بتوانند آن را به یک فیلم پایه دیگر منتقل سازند .
متاسفانه پایه استات سلولزی ، که تصویر به آن انتقال می یابد ، خودش فساد پذیر است ، مگر این که در شرایط کاملاَ مساعد نگهداری شود .
با وجود این ، این ماده از نیترات بسیار پایدارتر است و بر نوارهای ویدئویی بسیار ارجحیت دارد ، زیرا این نوارها علاوه بر این که فساد پذیرند ، کیفیت فیلم اصلی نیز در آنها باز آفریده نمی شود .
شاید در آینده بتوان تصاویر فیلم را به صورت رقمی ( دیجیتالی ) ضبط کرد ، اما هنوز نمی دانیم که آیا چنین چیزی عملا ممکن است یا نه . هدف از بازسازی فیلم این است که تصاویر را چنان بازآفرینی کنند که تاحد ممکن به تصاویر اولیه شبیه باشد .
اما همه نسخه ها بدون استثنا در قیاس با نسخه اصلی کاستی هایی دارند .
نخستین دلیل این است که صرف انتقال از یک فیلم پایه به فیلم پایه دیگر ، موجب می شود کیفیت تصویر تنزل یابد .
افزون بر این ، بسیار دشوار است که روش هایی مانند رنگ دهی و تغییر رنگ مایه را که در آغاز برای رنگی کردن فیلم ها به کار می رفت بار دیگر احیا کرد ، زیرا با توجه به هزینه هایی که این کار در بر دارد به هیچ وجه به روشی همگانی تبدیل نخواهد شد .
بسیاری از فیلم هایی که نسخه اصلی شان رنگی بوده است اکنون اگر هم نسخه ای از آنها وجود داشته باشد سیاه و سفید است .
برای این که یک فیلم صامت را به همان صورتی که تماشاگران اولیه آن را دیده اند ببینیم باید یکی از نسخه های نیتراتی آن در دسترس باشد ، و اگر هم چنین باشد که بسیار بعید است ، تازه با مقرارت سخت گیرانه ای رو به رو می شویم که امروزه برای جلوگیری از آتش سوزی وضع شده اند .
حال اگر از همه این موانع بگذریم باز هم باید این واقعیت را در نظر بگیریم که هر نسخه یک فیلم گذشته منحصر به فرد خود را دارد و هر فیلمی که نشان داده می شود کیفیتش به نسخه مورد استفاده و نیز به شرایط نمایش بستگی دارد .
با توجه به این که تماشای یک فیلم صامت در عصر حاضر تحت شرایطی صورت می گیرد که با شرایط تماشای آن در عصر سینمای صامت تفاوت بسیار دارد ، مثلا موسیقی و دستگاه نمایش به گونه ای دیگر است یا گروه نوازندگان چه بسا اصلاَ وجود ندارد ، از همین رو آنچه ما از تماشای چنین فیلمی تجربه می کنیم با تجربه تماشاگران آن در همان عصر به هیچ وجه همانند نیست .
دیدگاهتان را بنویسید