فیلم

بازار جهانی تولید و پخش فیلم

بازار جهانی تولید و پخش فیلم و نگرش سینمایی متفاوت

در مجموع ، تسلط فرانسه ، ایتالیا و انگلستان تا قبل از 1914 بر بازار جهانی تولید و پخش فیلم ، در 1918 جای خود را به منافع در حال گسترش استودیوهای ایالات متحده و نوعی نگرش سینمایی کاملا متفاوت داد .

جنگ نه تنها الگوهای تجاری را دگرگون کرد ، که برای قدرت های سنتی اروپا اهمیت بنیادی داشت ، بلکه از لحاظ جانی ، مادی و تجربه مستمر که برای تولید فیلم جنبه حیاتی داشت بسیار گران تمام شد و از راه های بسیار متفاوت ، به تحول صنعتی ایالات متحده ، آلمان و دست آخر روسیه کمک کرد .

به رغم تلاش های شرکت انحصارات تصویر متحرک ( ام پی پی سی ) معروف به « تراست » در سال های پیش از جنگ برای محدود کردن رقابت در داخل ایالات متحده از طریق صدور مجوز برای تهیه کنندگان داخلی و محدود کردن واردات ، تهیه کنندگان عمده اروپایی که صنایع شان به پخش جهانی فیلم متکی بود همواره توجه خاصی به بازار آمریکا داشتند.

به عنوان مثال شرکت پاته _ فرر خیلی پیش از عضویت در ام پی پی سی یعنی از 1911 استودیوهای تولید خود را در آمریکا راه اندازی کرد و از نظر درآمد بر دیگر اعضای تراست پیشی گرفت ، و محصولات شرکت های یوربن _ ایکلیپس ، گورمون و بعدها cines به واسطه نفوذ جرج کلاین ، یکی از اعضای ام پی پی سی ، به پرده سینماهای آمریکا راه یافت .

اما بسیاری دیگر از شرکت های بزرگ اروپا فیلم های خود را از طریق گروه مستقل ها ارائه می کردند که به سرعت در حال گسترش بود . دعاوی حقوقی و تغییر دائم پیوند های تشکیلاتی موجب شد تا شرکت هایی نظیر شرکت نوردیسک دانمارک ( شرکت بزرگ فیلم شمال ) و شرکت آمبروزیو از ایتالیا ( شرکت آمبروزیوی آمریکا ) اقدام به افتتاح دفاتر فروش و در مواردی ( مثلا شرکت اکلر ) افتتاح لابراتور و استودیو نمایند .

دست اندازی به بازار آمریکا در سال های پیش از جنگ حادثه ای منحصر به فرد نبود ، کشورهایی نظیر آلمان ، اتریش ، مجارستان ، روسیه و هلند نیز بی آنکه از نظامی دفاعی شبیه به تراست آمریکا برخوردار باشند ، هدف همین شرکت های بین المللی قرار گرفتند .

فیلم های فرانسوی ،ایتالیایی و بریتانیایی که از الگوهای تجاری وسیع تری پیروی می کردند ، بر بازار واردات کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی ، آسیا ، آفریقا و استرالیا نیز تسلط یافتند .

به رغم آوازه شرکت پاته _ فرر در ایالات متحده و محصولات فرانسوی در سراسر جهان ، اوضاع به زودی تغییر کرد.

کاهش تولید به واسطه ی جنگ ، تغییر روش های صنعت فیلم ، دخالت مستقیم دولت در مسائل سینمایی و مختل شدن تجارت در سطح جهان ، بازارها را به روی تهیه کنندگان آمریکایی گشود . اما صنعت فیلم آمریکا نیز که به دلیل بی طرفی این کشور تا آوریل 1917 ، تا حد زیادی از خرابی های جنگ مصون مانده بود به هیچ وجه آرام نبود .

سال های 1912 تا 1915 شاهد مرگ ام پی پی سی ، تضعیف شدید بسیاری از اعضا و ظهور همزمان نوعی انحصار چند جانبه زیر نظر کسانی همچون زوکر ، فوکس و لامل بود .

این انحصار چند جانبه با استاندارد کردن روش های تولید از طریق تقسیم دقیق کار و سلسله مراتب دقیق سازمانی ، استفاده از ترفندهایی نظیر بهره برداری روشمند از نظام ستاره سازی و نظارت بر پخش و نمایش فیلم به کمک فنونی همچون رقابت مستقیم سالن های سینما و رزرو انحصاری ، چهره صنعت فیلم و محصولاتش را دگرگون کرد .

از من بپرس 3

Recent Posts

بررسی زندگی و آثار مارتین مول: هنرمندی چندوجهی

مارتین مول یکی از هنرمندان چندوجهی و تاثیرگذار در عرصه کمدی و هنرهای نمایشی است.…

4 روز ago

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago