در مجموع ، تسلط فرانسه ، ایتالیا و انگلستان تا قبل از 1914 بر بازار جهانی تولید و پخش فیلم ، در 1918 جای خود را به منافع در حال گسترش استودیوهای ایالات متحده و نوعی نگرش سینمایی کاملا متفاوت داد .
جنگ نه تنها الگوهای تجاری را دگرگون کرد ، که برای قدرت های سنتی اروپا اهمیت بنیادی داشت ، بلکه از لحاظ جانی ، مادی و تجربه مستمر که برای تولید فیلم جنبه حیاتی داشت بسیار گران تمام شد و از راه های بسیار متفاوت ، به تحول صنعتی ایالات متحده ، آلمان و دست آخر روسیه کمک کرد .
به رغم تلاش های شرکت انحصارات تصویر متحرک ( ام پی پی سی ) معروف به « تراست » در سال های پیش از جنگ برای محدود کردن رقابت در داخل ایالات متحده از طریق صدور مجوز برای تهیه کنندگان داخلی و محدود کردن واردات ، تهیه کنندگان عمده اروپایی که صنایع شان به پخش جهانی فیلم متکی بود همواره توجه خاصی به بازار آمریکا داشتند.
به عنوان مثال شرکت پاته _ فرر خیلی پیش از عضویت در ام پی پی سی یعنی از 1911 استودیوهای تولید خود را در آمریکا راه اندازی کرد و از نظر درآمد بر دیگر اعضای تراست پیشی گرفت ، و محصولات شرکت های یوربن _ ایکلیپس ، گورمون و بعدها cines به واسطه نفوذ جرج کلاین ، یکی از اعضای ام پی پی سی ، به پرده سینماهای آمریکا راه یافت .
اما بسیاری دیگر از شرکت های بزرگ اروپا فیلم های خود را از طریق گروه مستقل ها ارائه می کردند که به سرعت در حال گسترش بود . دعاوی حقوقی و تغییر دائم پیوند های تشکیلاتی موجب شد تا شرکت هایی نظیر شرکت نوردیسک دانمارک ( شرکت بزرگ فیلم شمال ) و شرکت آمبروزیو از ایتالیا ( شرکت آمبروزیوی آمریکا ) اقدام به افتتاح دفاتر فروش و در مواردی ( مثلا شرکت اکلر ) افتتاح لابراتور و استودیو نمایند .
دست اندازی به بازار آمریکا در سال های پیش از جنگ حادثه ای منحصر به فرد نبود ، کشورهایی نظیر آلمان ، اتریش ، مجارستان ، روسیه و هلند نیز بی آنکه از نظامی دفاعی شبیه به تراست آمریکا برخوردار باشند ، هدف همین شرکت های بین المللی قرار گرفتند .
فیلم های فرانسوی ،ایتالیایی و بریتانیایی که از الگوهای تجاری وسیع تری پیروی می کردند ، بر بازار واردات کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی ، آسیا ، آفریقا و استرالیا نیز تسلط یافتند .
به رغم آوازه شرکت پاته _ فرر در ایالات متحده و محصولات فرانسوی در سراسر جهان ، اوضاع به زودی تغییر کرد.
کاهش تولید به واسطه ی جنگ ، تغییر روش های صنعت فیلم ، دخالت مستقیم دولت در مسائل سینمایی و مختل شدن تجارت در سطح جهان ، بازارها را به روی تهیه کنندگان آمریکایی گشود . اما صنعت فیلم آمریکا نیز که به دلیل بی طرفی این کشور تا آوریل 1917 ، تا حد زیادی از خرابی های جنگ مصون مانده بود به هیچ وجه آرام نبود .
سال های 1912 تا 1915 شاهد مرگ ام پی پی سی ، تضعیف شدید بسیاری از اعضا و ظهور همزمان نوعی انحصار چند جانبه زیر نظر کسانی همچون زوکر ، فوکس و لامل بود .
این انحصار چند جانبه با استاندارد کردن روش های تولید از طریق تقسیم دقیق کار و سلسله مراتب دقیق سازمانی ، استفاده از ترفندهایی نظیر بهره برداری روشمند از نظام ستاره سازی و نظارت بر پخش و نمایش فیلم به کمک فنونی همچون رقابت مستقیم سالن های سینما و رزرو انحصاری ، چهره صنعت فیلم و محصولاتش را دگرگون کرد .
قتل هولناک مهرداد نیویورک؛ پروندهای که ایران را شوکه کرد در روزهای اخیر، خبر قتل…
گلوریا هاردی یکی از بازیگران جوان و بااستعداد ایرانی-فرانسوی است که در طی چند سال…
مهسا طهماسبی یکی از بازیگران جوان و پر استعداد سینما و تلویزیون ایران است که…
مقدمهای بر سینمای معاصر ایران سینمای ایران در سالهای اخیر تحولات زیادی را تجربه کرده…
حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به اهداف نظامی اسرائیل، بار دیگر موضوعاتی را در حوزه…
مارتین مول یکی از هنرمندان چندوجهی و تاثیرگذار در عرصه کمدی و هنرهای نمایشی است.…