فیلم

استخدام بازیگران هالیوود

استخدام بازیگران هالیوود از کشورهای دیگر

فقط بازیگران نبودند که از کشورهای دیگر به استخدام هالیوود در می آمدند ، بلکه متخصصان فنی از همه نوع خصوصا کارگردانان و فیلمبرداران نیز جذب این صنعت می شدند .

برای صنعتی که می توانست بهترین متخصصان را از سراسر جهان خریداری کند ، این کار اقدامی منطقی بود. در واقع به عنوان یک ترفند ، نوعی وقار و جذابیت کاپیتالیستی نیز در آن بود : تنها قوی ترین صنایع فیلم می توانستند متخصصین آموزش دیده و با تجربه ای تربیت کنند که برای کار در هالیوود مناسب باشند .

جذب این نیرو ها نه تنها صنعت فیلم آمریکا را از درون استحکام  می بخشید ، بلکه رقبای اصلی را نیز به همان نسبت تضعیف می کرد .

دست اندرکاران صنعت فیلم استدلال می کردند که این کار باعث می شود تا فیلم های آمریکایی به بهترین وجه پاسخگویی بازار های جهانی باشند . برای مثال ، هیز از « جذب استعدادهای کشورهای دیگر به صنعت هنر آمریکا برای جهانی تر کردن آن » سخن می گفت و این حرف چندان بی ربط نبود .

به هر حال نیت واقعی هالیوود در تمایل سیری ناپذیرش  به جذب نیروها هر چه بود ، این واقعیت که در استودیوها تعداد زیادی مهاجر ( عمدتا اروپایی ) کار می کرد احتمالا بر کیفیت جهانی فیلم ها می افزود .

از توجیهات که بگذریم ، بزرگترین دست آورد هالیوود ساختن محصولی بود که جهان را به خوبی در می نوردید . حتی با توجه به قدرت جمعی استودیوها ، بدون این عامل فیلم های آمریکایی نمی توانستند در دهه ی 1920 به قدرتمند ترین و فراگیر ترین نیروی فرهنگی جهان تبدیل شوند .

تجارت فیلم در سه دهه اول قرن

علاوه بر گسترش انفجاری تجارت فیلم در سه دهه اول قرن ، مشخصه دیگر دوران سینمای صامت انتشار گسترده افکار سینمایی بود . هیچ سبکی در سینما نمی توانست در محدوده یک کشور رشد کند .

درست همان طور که فرستادگان لومیرها اصول این هنر را ظرف یک سال به چهار گوشه جهان بردند ، رویکردهای جدید در عرصه ی بیان سینمای ، حتی اگر برای پخش گسترده تجاری ساخته نشده بودند ، راه خود را به خارج باز کردند .

شاید صنایع فیلم آلمان و فرانسه توان رقابت با فیلم های آمریکایی را نداشتند ، اما با این وجود محصولات شان در اروپا ، ژاپن ، چین و بسیاری از بازار های دیگر پخش می شد .

شوروی ها در حالی که نظریه مونتاژرا بسط می دادند از تحسین گریفیث ابایی نداشتند و رزمنا و پوتمکین ( 1925 ) ، ساخته ایزنشتین ، مری پیکفورد و داگلاس فربنکس را مسحور می کرد .

در واقع پیش از ظهور صدا ، سینما در سراسر جهان آموخته بود که به زبان های مختلف سخن بگوید .

بر گرفته از کتاب سینما در چهار گوشه جهان

اثر روث ویسی

از من بپرس 3

Recent Posts

قتل هولناک مهرداد نیویورک

قتل هولناک مهرداد نیویورک؛ پرونده‌ای که ایران را شوکه کرد در روزهای اخیر، خبر قتل…

2 روز ago

بیوگرافی گلوریا هاردی: بازیگر ایرانی-فرانسوی و حضور در «جوکر»

گلوریا هاردی یکی از بازیگران جوان و بااستعداد ایرانی-فرانسوی است که در طی چند سال…

6 روز ago

مهسا طهماسبی: بیوگرافی، آثار هنری و حضور در فصل دوم بانوان جوکر ۲

مهسا طهماسبی یکی از بازیگران جوان و پر استعداد سینما و تلویزیون ایران است که…

6 روز ago

نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»

مقدمه‌ای بر سینمای معاصر ایران سینمای ایران در سال‌های اخیر تحولات زیادی را تجربه کرده…

3 هفته ago

اظهارات نوید محمدزاده درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل: واکنش‌ها و پیامدها

حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به اهداف نظامی اسرائیل، بار دیگر موضوعاتی را در حوزه…

4 هفته ago

بررسی زندگی و آثار مارتین مول: هنرمندی چندوجهی

مارتین مول یکی از هنرمندان چندوجهی و تاثیرگذار در عرصه کمدی و هنرهای نمایشی است.…

1 ماه ago