فیلم

استخدام بازیگران هالیوود

استخدام بازیگران هالیوود از کشورهای دیگر

فقط بازیگران نبودند که از کشورهای دیگر به استخدام هالیوود در می آمدند ، بلکه متخصصان فنی از همه نوع خصوصا کارگردانان و فیلمبرداران نیز جذب این صنعت می شدند .

برای صنعتی که می توانست بهترین متخصصان را از سراسر جهان خریداری کند ، این کار اقدامی منطقی بود. در واقع به عنوان یک ترفند ، نوعی وقار و جذابیت کاپیتالیستی نیز در آن بود : تنها قوی ترین صنایع فیلم می توانستند متخصصین آموزش دیده و با تجربه ای تربیت کنند که برای کار در هالیوود مناسب باشند .

جذب این نیرو ها نه تنها صنعت فیلم آمریکا را از درون استحکام  می بخشید ، بلکه رقبای اصلی را نیز به همان نسبت تضعیف می کرد .

دست اندرکاران صنعت فیلم استدلال می کردند که این کار باعث می شود تا فیلم های آمریکایی به بهترین وجه پاسخگویی بازار های جهانی باشند . برای مثال ، هیز از « جذب استعدادهای کشورهای دیگر به صنعت هنر آمریکا برای جهانی تر کردن آن » سخن می گفت و این حرف چندان بی ربط نبود .

به هر حال نیت واقعی هالیوود در تمایل سیری ناپذیرش  به جذب نیروها هر چه بود ، این واقعیت که در استودیوها تعداد زیادی مهاجر ( عمدتا اروپایی ) کار می کرد احتمالا بر کیفیت جهانی فیلم ها می افزود .

از توجیهات که بگذریم ، بزرگترین دست آورد هالیوود ساختن محصولی بود که جهان را به خوبی در می نوردید . حتی با توجه به قدرت جمعی استودیوها ، بدون این عامل فیلم های آمریکایی نمی توانستند در دهه ی 1920 به قدرتمند ترین و فراگیر ترین نیروی فرهنگی جهان تبدیل شوند .

تجارت فیلم در سه دهه اول قرن

علاوه بر گسترش انفجاری تجارت فیلم در سه دهه اول قرن ، مشخصه دیگر دوران سینمای صامت انتشار گسترده افکار سینمایی بود . هیچ سبکی در سینما نمی توانست در محدوده یک کشور رشد کند .

درست همان طور که فرستادگان لومیرها اصول این هنر را ظرف یک سال به چهار گوشه جهان بردند ، رویکردهای جدید در عرصه ی بیان سینمای ، حتی اگر برای پخش گسترده تجاری ساخته نشده بودند ، راه خود را به خارج باز کردند .

شاید صنایع فیلم آلمان و فرانسه توان رقابت با فیلم های آمریکایی را نداشتند ، اما با این وجود محصولات شان در اروپا ، ژاپن ، چین و بسیاری از بازار های دیگر پخش می شد .

شوروی ها در حالی که نظریه مونتاژرا بسط می دادند از تحسین گریفیث ابایی نداشتند و رزمنا و پوتمکین ( 1925 ) ، ساخته ایزنشتین ، مری پیکفورد و داگلاس فربنکس را مسحور می کرد .

در واقع پیش از ظهور صدا ، سینما در سراسر جهان آموخته بود که به زبان های مختلف سخن بگوید .

بر گرفته از کتاب سینما در چهار گوشه جهان

اثر روث ویسی

از من بپرس 3

Recent Posts

بررسی زندگی و آثار مارتین مول: هنرمندی چندوجهی

مارتین مول یکی از هنرمندان چندوجهی و تاثیرگذار در عرصه کمدی و هنرهای نمایشی است.…

5 روز ago

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago