آغاز روایت سینما ، در حدود سال 1907 در سینمای دوره انتقال بحرانی پدید آمد که از نشانه های آن انتقاداتی بود که در نشریه های تخصصی بر فیلم ها وارد می آمد . مهم ترین انتقاد این بود که فیلم ها فاقد وضوح روایی هستند و نمایش دهندگان ناگریزند هر روز فیلم ها را با بیشتری همراهی کنند تا تماشاگران قادر به درک آنها باشند .
یکی « سینمای جاذبه های بصری » بود که بر لذت بصری تأکید می کرد ؛ دیگری « سینمای انسجام روایی » بود که قصه گویی را برتر می دانست . اما هنوز برای خلق روایت های دارای انسجام درونی اصول و قواعد مشخص پدید نیامده بود . در سال های انتقال ، یعنی در سال های 8 _ 1907 تا 1917 ، همه عناصر صوری فیلمسازی فرع بر روایت به شمار می آمدند ، به این معنی که عواملی مانند نورپردازی و. ترکیب بندی و تدوین چنان طراحی می شدند که در خدمت قصه گویی قرار گیرند .
شخصیت های باورکردنی که جزئی جدایی ناپذیر از این فیلم ها بودند از رهگذر سبک بازیگری و تدوین و میان _ نوشتار ها خلق می شدند . این شخصیت ها که انگیزه ها و اعمالشان واقع گرایانه بود ، صحنه ها و نماهای پراکنده فیلم را به هم پیوند می دادند . ایثن شخصیت های چند بعدی و باورنکردنی که به شخصیت های ادبیات و نمایشنامه های واقع گرایانه آن زمان شباهت داشتند با شخصیت های یک بعدی دوره آغازین سینما که از ملودرام ها و کمدی های زمان خود به وام گرفته می شدند در تباین آشکار بودند .
برگرفته از کتاب تاریخ تحلیلی سینمای جهان
مارتین مول یکی از هنرمندان چندوجهی و تاثیرگذار در عرصه کمدی و هنرهای نمایشی است.…
سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…
در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…
فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…
فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…
نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…