...

#


چگونگی نمایش فیلم ها در فرانسه

چگونگی نمایش فیلم ها در فرانسه
18 آوریل 2017 بدون نظر 1127 بازدید

چگونگی نمایش فیلم ها در فرانسه

چگونگی نمایش فیلم ها در فرانسه و نمونه های از فیلم ها

در فرانسه از فیلمهای “تعاقب” و”حیله ای” بیش از همه استقبال می شد. با طولانی شدن فیلمها از یک دقیقه به ده دقیقه این گونه داستانها کم کم تبدیل به شوخیهای کاملا فرانسوی و بی سوته کسانی مثل فردینان ذکا وامیل کول وژان دوران شد. ساختمان هیچ داستانی نمی تواند از این ساده تر باشد.

داستان های سر راست

حادثه بی اهمیتی مثل کدوتنبلی که از چرخی می افتد یا دخترک خوشگلی که توی خیابان راهمی رود شروع داستان است؛ وبعد با بداعتی باورنکردنی کارگره می خورد و مشکلات بر مشکلات افزوده می شوند و”حیطه های” دوربینی به دنبال هم می ایند تا اینکه سرانجام با خوشی وکامیابی کارها روبه راه می شود. در فیلمهایی مثل “حسن دست و پا چلفتی” 1906 اثر ذکاویا “کدوی قلقله زن” 1907 اثر کول ، پیشرفت داستان سر راست است وحوادث به دنبال هممی ایند بدون انکه به ساختمان پیچیده تر ودقیق تر (واصول سینمایی تر) پورتر متوسل شود.

تجربیات جدید برای کارگردانان

ولی چون اغلب این فیلمها در خیابانهای پاریس برداشته شده بود. قدرت وارزش فوق العاده ای داشتند وهنگام فیلمبرداری کارگردانها با دوربین تجربیات تازه ای می کردند. این نوع فیلمها بدون کمترین توجه به قوانین طبیعی از همه امکانات حرکت تند، حرکت کند، قطع حرکت، فیلمبرداری وارونه ،چاپ روی هم، اشباح و غیب و ظاهر شدنهای مضحک همین فیلمهای خنده دار بود که در مک سنت Mack Sennett جوان اثر کردند وچنانچه خودش بی پرده گفته است، ملهم بیشتر فیلمهای اوبودند.

ثبات تجارت فیلم

تا سال 1910 دیگر تجارت فیلم ثبات و قرار یافته بود؛ اروپائیان محصولات خود را مستقیما در بازار تهیه کنندگان امریکایی به نرخ هر سی سانتیمتر 12 سنت (واگر فیلم رنگی بود گرانتر) می فروختند. دانمارک چند درام جدی به بازار امریکا فرستاد که از جمله بر د. و . گریفیت اثر گذاشت .

شرکت ایتالیا با نخستین فیلمهای مجلل یک حلقه ای شروع شد. این فیلمها در نظر دوم بیشتر سبک نمی نمایند. ولی از منابع غمگینی مانند تاریخ یا انجیل گرفته شده اند وپر از صحنه های پر جمعیت اند و بازیگرانشان سرودست خود را به شدت تکان می دهند .
هنوز چند سال به پیدایش صنعت فیلمبرداری در المان مانده بود، ولی فیلمهای عریان وزننده اوسکارمستر از انجا بع امریکا وارد شد، بهرحال در دهه ی اول قرن بیستم فیلمهای فرانسوی در همه ی کشورها برتری داشتند، و این برتری را مدیون افسانه های خیالی و شاد ملیس و فیلمهای “بگیر بگیر” و “حقه ای” ونمایش وقایع تاریخی و بخصوص بعد از 1907 مدیون “فیلم هنری” بودند.

برگرفته از کتاب تاریخ سینما نوشته ارتورنایت

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *