#


آلبوم جدید همایون شجریان رونمایی شد

20 آگوست 2018 بدون نظر 3473 بازدید

آلبوم جدید همایون شجریان رونمایی شد

رونمایی از آلبوم جدید همایون شجریان

مراسم معرفی آلبوم «ایران من» با صدای خواننده خوب کشورمان همایون شجریان در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم که اجرای آن را «مهدی پاکدل» انجام داد، دست اندرکاران آلبوم، مهمانان ویژه و در کنار آن ها دوست‌ داران و علاقه مندان هنر حضور داشتند. همچنین شماری از آهنگ های آلبوم پخش و پس از آن جلسه‌  سوال و جواب با حضورِ خواننده و آهنگ سازِ اثر برگزار شد.

تعدادی از قطعات این آلبوم نظیر«ایران من»، آوازِ «راه بی پایان»، «خوب شد»، «قلاب»، «مرگ اسفندیار»، «ابر بهار» و «اسفند، نوروزخوانی و نوروز» است.

همخوانی سوپرانو در این آلبوم بر عهده «دل­نیا آرام» است و نوازندگانی چون «تهمورس پورناظری» تار، «حسین رضایی‌ نیا» دف، «آیین مشکاتیان» تنبک، کوزه، «آرشاک ساهاکیان» دودوک و کلارینت، «آزاد میرزاپور» عود، «مهیار طریحی» سنتور و بم ‌سنتور، «پیام جوانی» بم‌ تار، کاخن و ضرب زورخانه، «آتنا اشتیاقی» ویولون ‌سل و «سهراب پورناظری» کمانچه، سه‌ تار و دیوان نواخته ‌اند.

در این آلبوم نوازندگانِ سازهای غربی هم حضور داشته ‌اند که از جمله‌ این هنرمندان می‌توان به گابریل بیستلین (ویولون سل)، استفانی بیبو، سارا چازین، سمسون ون لون، جیمز جافه، تینگ نینگ هو (ویولون اول) فیلیپ برزینا، کیتلین مک شری، کشی الیوت (ویولون دو)، رابرت مک کارتی (کنترباس) و کاتلین اسمیت ـ فرانکلین (فرنچ‌هورن) اشاره کرد.

آیین مشکاتیان، مهرداد ناصحی و اشکان کمانگری هم به عنوان هم آوایانِ این اثر انتخاب شده اند.

در آلبوم «ایران من» از اشعارِ شاعرانی چون سعدی شیرازی، فردوسی، اسحاق انور، خواجه شمس الدین محمد، پوریا سوری و اهورا ایمان استفاده شده است.

در آغاز یکی از عوامل معرفی آلبوم شروع به خواندن قسمت هایی از شاهنامه و بخش روایی اسفندیار کرد و به موضوعاتی که در آلبوم از فردوسی بهره برده شده بود اشاره نمود و در کنار خواندن اشعار فردوسی به تحلیل زیبایی ‌شناسی و مفهومی اشعار پرداخت.

دقایقی بعد مهدی پاکدل به روی صحنه آمد و توضیحاتی در رابطه با قطعه «اسفندیار» که قبل از وی در سالن پخش شد ارائه داد و افزود:‌ آهنگسازی این قطعه بر عهده سهراب پورناظری بوده است که همایون شجریان آن را اجرا کرد و در این لحظه از سهراب پورناظری دعوت کرد به روی صحنه بیاید.

سهراب پورناظری به روی صحنه آمد و بعد از سلام و تشکر از افرادی که حضور پیدا کرده بودند گفت: برای تمامی تأخیراتی که برای منتشر شدن این اثر اتفاق افتاد از شما عذرخواهی می ‌کنم چون این آلبوم سنگین ‌ترین کار در طول ۲۳ سال سابقه کاری‌ من بود و روی آن حساسیت زیادی خرج کردم تا به بهترین نحو ارائه شود. این اثر در ایران، ترکیه و آمریکا ضبط شده و بیشتر از ۲۰۰ ساعت برای ضبط آن زمان گذاشته شده است.

ترکیب سازی این اثر مانند ایران، سرزمین عشق اول و آخر من است، بیشتر سازها ایرانی بوده و برای من ساختن هر اثر هنری با علاقه و عشق من به وطنم صورت می ‌گیرد. در این راه همراهی همایون شجریان بهترین فاکتور برای به نتیجه رسیدن این اثر بوده است. همکاری من و همایون شجریان از سال ۹۰ با تولید آلبوم «نه فرشته ‌ام نه شیطان» شروع شد. این مرا خیلی خوشحال می کند که وقتی مشاهده می کنم حتی کودکان ۵ تا ۶ ساله هم به کارهای ما گوش می‌ دهند و فیلم هایی از کارهای ما را با صدای خودشان ضبط می کنند و برای من ارسال می کنند.

سهراب پورناظری در ادامه درباره کنسرت نمایش «سی» و و مشکلات برگزاری آن توضیح داد و عنوان کرد: آن برنامه ۱۲۰ هزار تماشاگر داشت که این تعداد در تاریخ موسیقی ایران بی ‌نظیر بود خیلی خوشحال کننده و باشکوه بود و موجب شد که پس از آن کارهایی از این دست صورت بگیرد و این دستاورد بزرگی برای ما بود. مهم‌ تر از هر چیزی برای ما خوشحالی و رضایت شما علاقه مندان است. به این هم توجه بفرمایید که کار تولید آلبوم خیلی خیلی سخت است.

یکی از مهم ترین مشکلات و آفت‌ های تولید آلبوم کپی غیرمجاز است که بر تمامی پیکره هنر خیلی آسیب می ‌زند. در این لحظه از برادرم تهمورث هم کمال تشکر را دارم. آشنایی من با همایون شجریان برای من اتفاقی خوب بود و هم افتخار تجربه کار با استاد بزرگ محمدرضا شجریان. امیدوارم استاد شجریان را در جمع خودمان داشته باشیم.

بعد از سخنرانی سهراب پورناظری یک قطعه دیگر از آلبوم «ایران من» اجرا شد. پس از آن مهدی پاکدل مجدداً به روی صحنه آمد و قطعه «قلاب» را معرفی کرد و گفت: شعر این قطعه از سعدی است و سهراب پورناظری هم کار آهنگسازی این قطعه را انجام داده است و همایون شجریان هم این اثر را خواند. در جمع خودمان سحر دولتشاهی هم حضور دارد که یکی از هنرپیشگان پروژه «سی»‌ بود. نوع انتشار آلبوم به صورت ویژه است و از پایان این برنامه می ‌توانید در سایت به صورت پیش ‌فروش این اثر را خریداری نمایید و در تاریخ دوازدهم شهریور آلبوم را درب منزل خود دریافت نمایید. برای علاقه مندان خارج از ایران هم باید بگویم که می ‌توانند از طریق سایت بیپ تیونز این آلبوم را تهیه کنند.

در این لحظه بود که مهدی پاکدل از همایون شجریان دعوت به عمل آورد که بر روی صحنه حاضر شود که این دعوت با تشویق ممتد حضار همراه بود.

همایون شجریان ضمن تشکر درباره قطعه ‌ای که منتشر شد گفت: این قطعه یکی از کارهایی بود که خوانندگی آن کار بسیار دشواری بود و در این لحظه از خانم دلنوا که در همخوانی این قطعه همکاری کردند و بخش کار وی خیلی خیلی سخت بود تشکر می ‌کنم. خانم دلنوا در کار خود بسیار پرقدرت می باشند. چند روز پیش که مستر این اثر آماده شده بود سهراب پور ناظری به من گفت بهتر است که چند مورد اصلاح دیگر را انجام دهیم که من به او گفتم به اندازه کافی تأخیر شده و وسواس به خرج داده ‌ایم که صلاح نمی دانم دیگر حساسیت به خرج دهی و ان‌شاءالله دیگر باید این آلبوم را رونمایی کنیم. برای من خیلی ارزشمند است که با سهراب و تهمورث پورناظری همکاری می ‌کنم.

شجریان در خصوص سایر قطعات آلبوم نیز گفت: قطعه «ایران من» برای من بسیار جالب و یگانه می باشد. در این آلبوم نوازندگان ارمنی و ترک نیز مورد استفاده قرار گرفته و این به دلیل اشتراکات فرهنگی ما است. در خصوص شروع این آلبوم باید گفت که این آلبوم آمیخته ای از کنسرت «سی» و آلبوم «ایران من» بوده که آوازی از استاد کریمخانی را در آن به کار برده ام.

من از استطاعت این استاد هیجان زده شدم. یک روز آقای محمد اصفهانی خواننده و دوست خوبم خاطره ‌ای از آقای کریمخانی تعریف کردند هنگامی که شرکت دل ‌آواز در خیابان کریمخان قرار داشت با استاد کریمخانی نزد پدرم رفتم زیرا او علاقه داشت برای پدرم آواز بخواند. پس از این خاطره من از پدرم تقاضا کردن و وی گفت هنگامی که کریمخانی نزد من آمد و خواند به قدری با قدرت آواز خواند که شیشه‌ ها به لرزه درآمدند.

همایون شجریان در خصوص استفاده از روش استاد کریمخانی در یکی از قطعات این آلبوم بیان کرد: روش استاد کریمخانی روش اوج‌ خوانی است و سعی بر این داشتم این قطعه را همچون ایشان بخوانم و از به همین دلیل آن را به استاد کریمخانی اهدا می‌ کنم و امیدوارم هرکجا که هستند در سلامتی کامل به سر ببرند. یکی از قطعات دیگر که در این آلبوم به آن بسیار علاقه دارم قطعه «ابر بهاری» است که سهراب پورناظری طبق اثر‌های مرحوم پرویز مشکاتیان آن را تولید کرده است. من نیز ابتدایش را به شکلی که پدرم در کارهای مشکاتیان می‌ خواند، خوانده ‌ام.

شجریان در انتها بیان کرد: عذر می خواهم که زیاد صحبت کردم صرفا خواستم توضیح مختصری در خصوص این آلبوم داده باشم.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *